Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Barntallrik, Gefle "10611" - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barntallrik, Gefle "10611"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Barntallrik, Gefle "10611"

Hittade min pappas gamla barntallrik i gömmorna. Det hade varit roligt att veta mer om den. Med tanke på pappas ålder, så bör den vara från mitten av 50-talet.

Vad kan 10611 stå för? Är det modellbeteckningen? Vet någon vem som står bakom dekoren?

Click image for larger version

Name:	IMAG0291.jpg
Views:	1
Size:	139,9 KB
ID:	649244

Click image for larger version

Name:	IMAG0292.jpg
Views:	1
Size:	48,7 KB
ID:	649243

Hallå Pia,
    Kul med nostalgi. Tror inte att barnservisen hade något namn (finns inte med i Gyllenhammars bok) och siffrorna är nummerbeteckning. Kanske är motiven hämtade från en sagobok, kommer ihåg Sagan om elefanten Babar som gav ut på 50-talet. Nej, det är inte Babar...
    So long...
    Last edited by Kim von Platen; 2012-05-13, 09:06.

Comment

Nej, Babar är det inte Tycker mig ändå på något sätt känna igen mönstret från något annat. Jag har fått för mig att i alla fall utklädda apor förekom i olika sammanhang på 50/60-talet. Det känns bekant när jag tänker på mammas gamla skolböcker...
      Även om det kanske inte går att få reda på mer om min tallrik, så vore det intressant att se fler. Hur ser annat barnporslin från Gefle ut?

Comment

Working...
      X