Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 guldmålad schatullflaska - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

guldmålad schatullflaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• guldmålad schatullflaska

En pytteliten sak, tio cm upp till axlarna och tolv med halsen. Riktigt fin tycker jag, gulddekormålad och med inslipad propp, rått puntelmärke. Halsmynningen verkar sprängd och slipad, sedan har man lagt på en "korv" runt om så att det blivit en regalin. Ni får rätta mig, ni som kan detta, men så ser det ut i mina lekmannaögon. Det står en siffra på ena sidan som jag tyder till 45, möjligen 46. Kan det vara en åldersangivelse, då ska det väl stå för 1845-46, antar jag.
    Bifogade filer

Riktigt fin rackare som säkert varit med i ett schatull, kanske för resa. Tror inte på åldersangivelse, jag tror den är tidigare. Kanske vi får dra oss neråt kontinenten, skulle inte gissa på svensk. Riktigt bra form, me like a lot!

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
      Riktigt fin rackare som säkert varit med i ett schatull, kanske för resa. Tror inte på åldersangivelse, jag tror den är tidigare. Kanske vi får dra oss neråt kontinenten, skulle inte gissa på svensk. Riktigt bra form, me like a lot!
      Tidigare låter ju riktigt trevligt, nästan så man tycker att formen påminner lite om Wayne Rooney.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Tidigare låter ju riktigt trevligt, nästan så man tycker att formen påminner lite om Wayne Rooney.
        Stabil form och utstrålar klass menar du! Rooney-saker passar ju bättre här hemma då! Även om den inte når upp till Teddy Sheringham-klass riktigt

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          Stabil form och utstrålar klass menar du! Rooney-saker passar ju bättre här hemma då! Även om den inte når upp till Teddy Sheringham-klass riktigt
          Jamen det är ju vi som behöver förstärkning.

Comment

Hallå gubbar,
            Förlåt dum fråga, men den proppen, hör den till flaskan?
            So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå gubbar,
              Förlåt dum fråga, men den proppen, hör den till flaskan?
              So long...
              Absolut Kimmen, inslipad och med samma gulddekor.

Comment

Trevlig flaska, har det inte stått 46 på proppen oxå en gång,
                det var noga med rätt propp till rätt flaska.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Fin schatullflaska. Trodde jag skulle kunna visa upp en liknande flaska omslipad till vas
                  men den har fått fötter. Troligen har halsen gått av och sen omslipad så kanten där halvposten var fäst vid kroppen och en halv cm blev kvar. Hittar jag den kommer bild

Mvh/Bengt
                  Last edited by nobe; 2012-03-27, 19:39.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Trevlig flaska, har det inte stått 46 på proppen oxå en gång,
                    det var noga med rätt propp till rätt flaska.
                    Hirvi
                    Tyvärr ser man ingen mer rest efter något nummer på proppen.

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                      Fin schatullflaska. Trodde jag skulle kunna visa upp en liknande flaska omslipad till vas
                      men den har fått fötter. Troligen har halsen gått av och sen omslipad så kanten där halvposten var fäst vid kropppen och en halv cm blev kvar. Hittar jag den kommer bild

Mvh/Bengt
                      Tack Nobe, tycker regalinen ser lustig ut. Helt klart verkar halsen sprängd och kanten slipad, därefter har man lagt på en tjock glastråd så att man fått en regalin. Är detta ett tillverkningssätt som är vanligt, isåfall var och när.

Comment

Regalin på schatullflaskor kan nog se olika ut. omvikt, pålagd eller formad med tång men det kan nog någon annan svara på bättre.

Mvh/Bengt

Comment

Hei Prylsnubben

Riktig fin liten flaske..... Har du den i din samling enda, eller kunne du tenke deg å finne en ny eier til den ??

Ha en fin kveld

Karve

Comment

Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
                            Hei Prylsnubben

Riktig fin liten flaske..... Har du den i din samling enda, eller kunne du tenke deg å finne en ny eier til den ??

Ha en fin kveld

Karve
                            Hej Karve!
                            Nokk kan jeg tenke meg, nej jag kan inte skriva på norska.
                            Skicka gärna ett privat meddelande med ett förslag........

Trevlig kväll till Dig också Karve önskar
                            Prylsnubben, Bosse

Comment

Working...
                            X