Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Röda Clara Konservöppnare - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röda Clara Konservöppnare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Röda Clara Konservöppnare

Jag samlar på Röda Clara och Nya Clara, konservöppnarna från NilsJohan,
    design Bernadotte.

Är det någon som vet hur många färger den
    har tillverkats i, jag har inte hittat den informationen
    någonstans.
    Är också intresserad av årtal när skivan bakom veven
    tillverkas i metall eller plast.
    Är det någon som vet något annat intressant om
    dessa konservöppnare får ni gärna skriva om det också.

Hej och välkommen till PES, jag har en gammal röd/vit någonstans, Nils Johans: Kickan, Clara och Pullan tillhör mina favoriter i köket.
    Last edited by Maria; 2012-03-10, 20:09.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Hallå neta,
      Som storsamlare av korkskruvar har jag stor förståelse för din svaghet för öppnare och instämmer i välkomstkören.
      De färger jag kan komma ihåg är: vit, svart, röd och en fin gul. Det finns säkert flera.
      So long...

Comment

Ursprungligen postat av samlarneta Visa inlägg
        Jag samlar på Röda Clara och Nya Clara, konservöppnarna från NilsJohan,
        design Bernadotte.

Är det någon som vet hur många färger den
        har tillverkats i, jag har inte hittat den informationen
        någonstans.
        Är också intresserad av årtal när skivan bakom veven
        tillverkas i metall eller plast.
        Är det någon som vet något annat intressant om
        dessa konservöppnare får ni gärna skriva om det också.
        Hej samlarneta!
        Här en tråd om Röda Clara, kan kanske ge lite information.

Här kan du efterlysa koppen som fattas dussinet, boken du inte kan hitta i handeln eller byta det där felropet på auktionen mot något du vill ha.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Nya Röda Clara kom 1963 och enligt en marknadsundersökning fanns den under sin storhetstid i var tredje svenska hem.

Jag tror järnplåten med tillverkningsåret, ändrades till plast i slutet av det egentliga, äldre Nilsjohans historia. Dvs, runt 1980.

Någonstans runt tio färger kan det nog handla om, men man ska inte sluta leta där, det kan ju finnas någon udda nyans som blev kortvarig och därför är lågfrekvent på dagens andrahandsmarknad.

Intressant är att det inte var Sigvard Bernadotte som designade Nya Röda Clara, utan Henrik Wahlforss som var anställd på Bernadotte design AB i många år

Tillägg:
          Om jag räknat rätt finns det elva färger i länken.
          Last edited by HgF; 2012-03-11, 04:28.

Comment

Working...
          X