Denna får jag inte grepp om... Den känns svensk och skulle kunna vara en Nittsjö eller Ekeby??. Höjd 19 cm och endast märk EL. Någon som känner igen den??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
1900-tals vas signerad EL [ID: Ella Lagerman-Heijl]
Collapse
X
-
Ella Lagerman UE kanske..... Signerade E L , enligt Nyström.
Last edited by prylsnubben; 2011-01-23, 23:00.
Comment
-
Perioden 1930-32 var Einar Luterkort verksam vid Upsala-Ekeby och vasen är nog minst 10 år äldre.
Enligt Grödinge är
1452D Blomkruka 23 x 30 cm 1920-28
1453 Uppgifter saknas
1454 Uppgifter saknas
1455 Uppgifter saknas
1456A Blomkruka 8 x 11 cm 1920-28
Du får kolla i dagsjus!
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggElla Lagerman UE kanske..... Signerade E L , enligt Nyström.
http://www.upsala-ekeby.com/gallery_352.html
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggPerioden 1930-32 var Einar Luterkort verksam vid Upsala-Ekeby och vasen är nog minst 10 år äldre.
Enligt Grödinge är
1452D Blomkruka 23 x 30 cm 1920-28
1453 Uppgifter saknas
1454 Uppgifter saknas
1455 Uppgifter saknas
1456A Blomkruka 8 x 11 cm 1920-28
Du får kolla i dagsjus!
Comment
-
Snödroppen från Norden
För mig är vasen 1920-tal, så prylsnubbens förslag Ella Lagerman är inte tokigt, men då är det S:t Eriks produktion vi ska titta på och inte UE:s.
Ur tidningsurklippet från 1946 i Facebook http://www.facebook.com/photo.php?fb...o.160953207257
"...Men sin kärlek till konsten glömde hon inte. Under hela sin huvudstadsvistelse gick hon träget på kurserna i modellering vid Tekniska skolans, i Stockholm, aftonkurser."
Högre konstindustriella skolan var en avdelning av fyra hos Tekniska skolan.
Detta var före Paristiden 1919, som varade till mitten på 1920-talet.
Hon kan ha återvänt till Tekniska skolan och där träffat Märta Ankarsvärd, som nästa stycke ger en möjlighet till.
Ur "Produktionen vid kakelfabriken 1907-1937" av Anna Hedstrand, Årsbok 1971 för Upplands fornminnesförening:
"Märta Ankarsvärd var från 1926 lärare i keramik vid Konstindustriella skolan i Stockholm. Hon tog ibland med sig sina elever till Uppsala och S:t Erik, där hon brukade bränna lergods för egen räkning. Hennes elever fick på detta sätt möjlighet att ta del av hur en mera industriell keramiktillverkning fungerade. Eleverna fick göra egna modeller och dekorera fabrikens, välja bland de många glasyrerna etc. Det hände att fabriken köpte någon modell av en elev eller uppmärksammade en talang. Därför dyker det i priskuranterna upp flera mindre kända namn under rubriken >konstnär<."
Kanske brändes luchurs vas hos St Erik, och lämnades som prov till fabriken, för att senare övertas av UE? Det skulle isåfall förklara (de numer utsuddade) siffrorna.
Kontakten med St Erik etablerades i vart fall, och resulterade i de kända skulpurerna Madonna, Isbjörn, Påfågelsduva (bokstöd), Ekorre, Killing, Buffel, Negerpojkmask, Pojkmask och Flickmask, vilka fick numren 720-728 under åren 1934-37.
Hypotesen är värd att prövas.
Ella var tillsnamnet, men hon döptes som Ellen Elisabet Salome, och begravdes med samma namn den 27/10 1946 i Stockholms norra begravningsplats. Hennes man, majoren Robert Gillis Heijl dog 1942, och de två delar samma grav, tillsammans med hans första fru som gick bort 1925.
Lagerman är taget senare, antagligen efter halvbrodern, eftersom föräldrarna hette Andersson och Peterson.
Porträtt, föremålsbilder och ytterligare ett tidningsurklipp: http://gammelbo.se/web/tria/images/sb3a.htm
Fotnot:
I Wikipedia, hittas följande om Konstfacksskolan av idag;
"1879 omorganiserades Slöjdskolan. I samma veva blev det nya namnet Tekniska skolan. Den mest genomgripande förändringen innebar inrättandet av fyra avdelningar, bland dem Högre konstindustriella skolan med Teckningslärarseminarium. Tekniska skolan kom i all väsentlighet att bestå i 66 år."
Comment
-
Tack Gideon vårt vandrande uppslagsverk Du har varit saknad!
Det låter ju inte alltför otroligt att Ella kan ligga bakom min vas och att den är från S:t Erik. Tittar man ordentligt i mitten så skulle man kunna urskilja den runda stämpeln enl bilden, för vad gäller den "numer utsuddade" numreringen så har den aldrig funnits!! det var smuts, inte blyerts el.dyl
Comment
-
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggJag tror det är möjligt att det är samma EL.
Comment
-
Ja, varför inte. J
ag förmodar att St Erik använde något som på bild ser ut som flintgods. Jag har inget äldre från fabriken, men UE använde i alla fall någon väldigt ljus lera runt 1920 och senare verkade bägge gå över till rödbrännande.
Comment
Comment