handdator

Visa fullständig version : En platt sten med hål, till vad?

Blyfoten
2008-04-08, 18:48
Kanske postat på fel ställe, men på något sätt är denna sten iaf bearbetad då det är ett hål i den.
Hittad på sandbotten vid en strand på Grekiska Korfu när jag petade i sanden med mina tår.. :D

Men vad är det? Vad är den använd till, och när? En vild gissning från en bekant är att det är något slags tyngd till ett fiskenät.. kan det vara så?

Hellen
2008-04-08, 18:59
Ni tror alldeles rätt, sänke till nät är det! På gotland har de liknande men gjorda av kalksten!

Blyfoten
2008-04-08, 19:11
Ni tror alldeles rätt, sänke till nät är det! På gotland har de liknande men gjorda av kalksten!

Där ser man.. :) Vad kan denna tänkas vara för sorts sten då? Kan man anta att den är nutida alltså?

Hellen
2008-04-08, 20:35
Sådana har använts under många hundra år så den kan vara gammal eller ny (stenen i sig själv är väl några miljoner år :) )
Stenen ser ut som sandsten men det är svårt att se på en bild, lättare om man har den i handen!

Blyfoten
2008-04-08, 21:56
Sådana har använts under många hundra år så den kan vara gammal eller ny (stenen i sig själv är väl några miljoner år :) )
Stenen ser ut som sandsten men det är svårt att se på en bild, lättare om man har den i handen!

Okej. Tackar, har iaf kommit närmare lösningen på vad detta är nu efter att funderat på det ett antal år.
Att stenen är gammal var ju fyndigt svarat. :D
Tänkte man kanske kunde avgöra när den blev "tillverkad" i detta utförande med ledning av hur hålet är gjort eller så, men antagligen inte. Med vetskapen om var jag hittade den, dvs på ett ställe där man normalt sett inte fiskar med nät så är det väl troligt att den hamnat där med hjälp av naturen själv.. och hur lång tid det tagit kan ju bara spekuleras i, men det känns ju som det bör tagit ett bra tag. Jaja, bara spekulationer.. Tack än en gång för svar. :)

FBQ
2008-04-09, 13:15
Jag tror att man i en grekisk fiskeby på 40-tal gjorde dessa på ganska lika sätt som på stenåldern.
På fastlandet i Sverige brukar man under stelåldern borra hål i stenen med rörben från fågel och sand. Men det är i hårdare bergarter - är det sandsten går det ju utmärkt att göra hål på enklare sätt. Har man tillgång till järn går det ju med en gammal spik eller något annat vasst järnföremål.
Men jag är fortfarande inte säker på om man se det på hålet i en lite vittrad sandsten.