handdator

Visa fullständig version : Trägubbar.

gello
2008-04-05, 14:57
Man brukar ju på stilen kunna identifiera vem som skurit vissa gubbar, vem tar fel på en Döderhultare? Även tex. L.L:s pliriga gubbar och gummor är ju också lätt att känna igen. Jag har ett dansande par och en koling som jag gärna skulle vilja veta vem det är som skurit. Någon som känner igen spåren efter hästens hovar?

Ballonggreven
2008-04-05, 15:12
Jag vet inte vem snidaren är men gubben till höger heter Perikles.

FBQ
2008-04-05, 15:23
Nej det är inte Perikles - det är Engströms Kolingen (men visst har de vissa likheter med varandra).
Är på jobbet igen, så jag kan inte ordna med någon bild.

gello
2008-04-05, 16:05
Eftersom Engström var först med Kolingen är det väl inte omöjligt att hans koling fått stå fadder åt Storm P:s Perikles.

Ulferic
2008-04-05, 16:35
Hej igen Gello. Var några timmar sen vi sågs. I våra trakter har det karvats i trä av många. Finns fanns några duktiga mellan Skara och Tiveden. Om det nu är en lokal förmåga. Har du inga märkning alls på figurerna.Kanske en kontakt med Lars Axenfjord i Mullsjö kan ge dig svar. Han öppnar väl sitt museum med träfigurer i dagarna eller om han redan öppnat.

gello
2008-04-05, 17:52
Hej Ulferic, trevligt att träffas men alldeles för kort, det kan kanske repareras nästa gång Du kommer till Tibro. På Ringvägen 12 serveras bättre kaffe än vad Candela bjuder på och det händer att vi har en pepparkaka också. Hör gärna av Dig då Dina vägar går häråt. 0504-13582. Inte för att jag har någonting att visa som inte Du har flera och bättre av men det skulle vara trevligt att träffas ändå. Candela gav ingenting men på Ivarssons auktion fick jag en FM-delfin för 60:-

nisse 8
2008-04-05, 18:04
Jasså du bor på Ringvägen 12 och jag på Ringvägen 3:D

gello
2008-04-05, 18:06
Man skulle ju kunna tro att vi vore grannar men ändå kanske inte.

nisse 8
2008-04-05, 18:09
Det är några mil mellan oss.

Ulferic
2008-04-05, 19:10
Kaffe och pepperkaka smakar alltid. Är det sen gratis så smakar det ännu bättre. Klart jag tittar in vid tillfälle Gello.
Tar en gubbe skuren av en granne ett par hus bort. En riktig mångsysslare som har många järn i elden. Smed är han också.

Cobe
2008-04-05, 20:25
Ja men då vet jag Nisse om man är i Ockelbo nån gång . Var lungt hos Axmaby nu ett tag men det kanske tar fart nu till våren ,mvh

nisse 8
2008-04-05, 20:36
Ja men då vet jag Nisse om man är i Ockelbo nån gång . Var lungt hos Axmaby nu ett tag men det kanske tar fart nu till våren ,mvh

Han får inte in några grejer, vet inte varför.
Det kanske blir mer i sommar, när Stockholmarna är i sina stugor brukar det vara mycket folk som besöker auktionen.

Cobe
2008-04-05, 20:50
Ja men då är det ju inte lika kula att vara där dyrortspriser då .Brukar du åka till Peter i Bollnäs då shyst kille det . Han lyckas ju få tag på prylar konstigt nog . Klart det är ju lite si och så med kvaliten men han är ju kul att bara lysna på när han käftar lite med sjuhuspersonalen mellan varven .

gello
2008-04-05, 20:58
Ulferic, stilen på denna gubbe känner jag igen, köpte en figur i samma stil med en ölburk i handen som någon fått på 50 årsdagen men som såldes på loppis i Södra skogen. Passade inte riktigt bland mina andra så den fick gå vidare. Vad heter han som gjort den?

Ulferic
2008-04-05, 21:16
Var säkert samme karvare Gello. Han heter Anders Nyberg.