handdator

Visa fullständig version : Punsch - C.A Lindgren & Co

Mikael
2006-02-14, 20:11
Har haft den här uppe på AP för längre sen. Men tar upp den igen.
Tillverkades den här modellen paralellt med de mer cylindriska och raka punschflaskorna? Eller blåstes denna i en tid för sig?

Höjd ~23 cm

A.F
2006-02-18, 20:19
Kom över den här idag hos en god samlarvän, jag gillar den mer och mer
ju mer jag ser på den.

Väldigt vilken skillnad det var på formen på din och min, min är visserligen
33cm hög.
Sigillet är också lite annorlunda emot min textmässigt.

LasseC
2006-02-19, 20:06
Vackra flaskor båda Mikael det är väl punsch Du har i Din.
Ällmänt funderar jag på och tror att jag frågat förut Är det typiskt just för punschflaskor att ha sigill. Man ser ju inte någon brännvinsflaska vad jag vet med sigill 1/6 liter Renat :D . Är det nån som vet svaret?
mvh DG

Mikael
2006-02-19, 20:29
...Mikael det är väl punsch Du har i Din...
DG

Javisst är det punsch i den!

Jag vet inte om det var väldigt vanligt med sigill på de flaskorna men en del tycks det ju allt finnas. Finns ju även helt släta punschflaskor, men vilka det gjordes flest av har inte jag nån aning om.

Mikael
2006-02-19, 20:33
Kom över den här idag hos en god samlarvän, jag gillar den mer och mer
ju mer jag ser på den.

Väldigt vilken skillnad det var på formen på din och min, min är visserligen
33cm hög.
Sigillet är också lite annorlunda emot min textmässigt.

Ja de är ju allt lite annorlunda, sticker ju ut lite i mängden från de flesta andra flaskor. Men visst är de fina!
Får kanske lov att anta att din är lite äldre eller yngre än min med tanke på "omkastningen" på sigillet. Antar att de borde ha använt en version i taget.

Sladden
2006-02-19, 20:49
Läckra pavor, båda två!
AF:s förefaller mig mera läckert "kvinnlig" i formen.
Men det är väl min sjuka fantasi....... :o

LS
2006-02-20, 08:46
Mikael, min hela är 33 cm hög och halvan 27,5 cm. Med tanke på höjden, din flaska rymmer den en 1/6 liter ?

Mikael
2006-02-20, 16:36
Mikael, min hela är 33 cm hög och halvan 27,5 cm. Med tanke på höjden, din flaska rymmer den en 1/6 liter ?

Gjorde nu som hastigast ett överslag med ögonmåttet bara (vilket förvisso inte lämpar sig allra bäst för volymräkning för min del), jämförde med en 1/6 knoppöl och tyckte att punchflaskan borde rymma mellan 1/6 och 1/3 liter. Ska mäta upp med vätska vid ett senare tillfälle, men visar det sig att den enbart skulle rymma 1/6 liter så skulle jag bli väldigt förvånad.

Har sett en bild i ett gammal nummer av A&A där Uno W visar upp flaskor av den här modellen i olika storlekar, och bra många volymer tycks det finnas. Kan de ha gjort "udda" rymder? Minns ej om volymerna var utsatta under bilden, har inte heller tidningen så jag kan kolla.

LS
2006-02-20, 18:13
Uno har fem olika; helflaska, halvflaska, 1/6, halv 1/6 och en halv av en halv som den minsta. Några andra volymer tror jag inte det finns.

Mikael
2006-02-20, 18:14
Har nu gjort mätningen med vätska istället för ögonen :) Flaskan rymde, ända upp till nederkanten på regalinen, 40 cl. Och upp till där halsen precis börjar mätte den 35 cl. Gick i mer än vad jag trodde.

LS
2006-02-20, 18:28
Då har du alltså en som rymmer 1/3 liter, man undrar varför den är så låg jämfört med den vanliga höjden? Kanske den tillhör en lite senare blåsning jämfört med de höghalsade jag har sett, vem vet.