handdator

Visa fullständig version : Ful ankunge - postmodernt teset

Johan Pug
2008-03-23, 15:26
Hej!

Jag vet att det här inte är riktigt rätt tråd kanske, men jag tänkte att det kunde finnas flest postmodernt intresserade här, så det fick bli här ändå. Hoppas att det inte upprör allt för mycket.

Jag undrar om någon har sett den här designen förut. Bilderna är inzoomade, men det är en större tekanna och sedan som vanligt två mindre delar - sockerskål och gräddkanna. Den är gjord i försilvrad mässing och är löjligt gedigen. Tekannan väger nästan ett kilo. Först trodde jag att det var 30-tal på grund av den hantverksmässiga tillverkningen, men nu tror jag på 80-tal. Ingen märkning någonstans :confused:

Några idéer?

Peter S
2008-03-23, 16:06
Finns det verkligen ingen märkning alls? Är förvånad isåfall. Såg en utställning med ALessis saker och de har gjort en hel del sånt här under en ganska lång tid. Mer än som sålts och setts i Sverige iallafall. Jag tyckte den var snygg!

Äjth
2008-03-23, 16:15
De här delarna gillar jag skarpt. Jag skulle nog hålla fast vid din första tanke, -30-40-tal. Märkningen kan finnas inne vid handtaget eller gömt ngn annanstans på delarna. Kolla igenom en gång till.

Ballonggreven
2008-03-23, 16:20
Så fräck! Jag tror absolut inte på 1980-tal. Då skulle den varit rakare och kantigare i stilen, troligtvis också med inblandning av ett annat material eller färg.

Johan Pug
2008-03-23, 17:19
Ja, jag letade också länge efter märkning innan jag gav upp. Finns bara en kryptisk liten klisterlapp. Här kommer iallafall lite fler bilder så får ni se vad ni tycker.

Johan Pug
2008-03-23, 17:21
Jo, förresten, tack! Jag gillar den också :-)

Ulferic
2008-03-24, 07:39
Tjusigt. Håller med om att signering borde finnas. Lite vibbar åt Wiener Werkstätte eller liknande. Lappen med siffrorna ser modern ut vilket gör att det antagligen är senare tillverkning. Lappen kan ju vara sekundär.
Är det mässing som lyser igenom på en av bilderna eller bara oputsat. Skall jag var lite kritisk så tycker jag inte att locken går i harmoni med det övriga. Men det är tjusigt ändå.
Tittade lite till på bilderna och är nästan benägen att ändra mig om locken.

Peter S
2008-03-24, 10:41
Jag hade förväntat mig en liten hävstång till tummen på "andra sidan" gångjärnet. Det är nog det enda jag riktigt irriterar mig på. Men det är tillräckligt för att jag skall tänka mig att de här är moderna. Visserligen stylade, men troligen endast till lyst för decohungrande börshajar på 80-talet. Det känns som om de sålts i England.

Äjth
2008-03-24, 11:12
Tumgreppen behövs ju inte på denna modell, både teet och grädden rinner ju sin väg genom de öppna pipen(plural bestämd form??) ändå. Sockerskålen där har vi lockknoppen att använda. Då kan jag tycka att sockeskålens utformning imiterar de två andra delarna lite väääl mycket. Etiketten, lite nystuk. :confused:Ställer mig tveksam till både tidig och sen nu.

Johan Pug
2008-03-24, 14:55
Ja, det är lurigt. Det är märkligt att det är gjort av mässing och att det är så överdrivet tungt och gediget. Inget spar med materialet här inte. Men försilvringen känns för dålig för att vara 30-tal, den verkar vara supertunn.

Tackar för all hjälp hittills. Peter S - jag har skrivit till Alessis museum, så får vi se om det skulle råka vara någon av deras designer.

guygil
2008-12-01, 21:59
Den var verkligen tuff