handdator

Visa fullständig version : Smakar det så kostar det!

Janne R
2006-02-06, 18:48
http://www.tradera.com/auction/aid_24105407
Man får ju hoppas teet smakar bra.
Är inte denna Pyro hysteri över snart.
Tur det finns tokiga samlare så man kan betala hyran :D
Undrar var den slutar, inköpt på Claeshallen för en 50-lapp.

Jung_Kee
2006-02-06, 19:02
Oh fy skjuttsingen... är det du som auktionerar ut den?

Ja, jag kan inte annat säga än att det finns vissa fenomen som varje dag bevisar att klyschan "smaken är som baken - delad" är sann! Jag tycker personligen att man får leta länge om man ska hitta en tråkigare servis! :D

Peter S
2006-02-06, 20:12
Jag får gratulera till en bra affär! Det är ju det som är hemligheten med alla goda affärer: Exponera varan på rätt marknad!

Janne R
2006-02-06, 20:35
Oh fy skjuttsingen... är det du som auktionerar ut den?

Ja, jag kan inte annat säga än att det finns vissa fenomen som varje dag bevisar att klyschan "smaken är som baken - delad" är sann! Jag tycker personligen att man får leta länge om man ska hitta en tråkigare servis! :D
Ja det är jag, eller rättare sagt Glasboden som auktionerar ut den.

Tillhör inte mina favoriter heller. Hade behållaren som tesilen skall sitta i ute också nyligen, den gick för 630:-.
Undrar hur det hade gått om jag sålde dem tillsammans.Dyrare??
Vad tror du Peter?

Kecke
2006-02-06, 21:38
Ja, det är bara att gratulera. :)
Fast jag förstår inte budgivningen. Samma person höjer sitt eget bud gång på gång?? Kan någon förklara?

766
2006-02-06, 21:43
Får gratulera, det skall mycket till innan man finner en sådan "köpare".
Måste vara helt fixerad av att visa upp för omgivningen , se jag har hela raden i löpande följd, titta på mig så duktig jag är!!!!!!!!!!!
För det kan absolut inte ha med något estetiskt värde att göra eftersom det finns så mycket riktiga grejor.
Om vederbörande lagt till och dubblat priset så hade det kunnat köpas en slipad tysk pokal från 1700-talet.
Finns många sådana som med en förnöjt min uttalar, jag har den största, men jag fick betala en liten slant!!!!!!!!!!!!!!!! Omgivningen nickar i stum förundran, man kan ju inte rent ut säga att det är skit i kvadrat utan man får hålla god min.
Det är kul att skåda någon som har en slant på fickan och plötsligt kommit på att Jag samlar på tomtar. Ett riktigt mysleende på läpparna som säger, här hopar inga halta löss, öser ni fram en tomte som jag vill ha slår jag till så det stänker om det. Så det så....

Jung_Kee
2006-02-06, 22:04
Ja det är jag, eller rättare sagt Glasboden som auktionerar ut den.

Tillhör inte mina favoriter heller. Hade behållaren som tesilen skall sitta i ute också nyligen, den gick för 630:-.
Undrar hur det hade gått om jag sålde dem tillsammans.Dyrare??
Vad tror du Peter?

Det beror nog lite på. Nu köpte någon din tesilshållare förut och hade förmodligen ingen sil till, därmed vill personen ifråga ha en sil, och om nu någon annan olycklig människa är utan sil så lägger de höga bud emot varandra. Hade du däremot auktionerat ut både sil och hållare i en post så är det något som syns mera sällan och därför kanske drar till sig fler budgivare, men kanske inte fått med dig dem som bara sitter med hållare. Svårt att avgöra, men med tanke på vad andra, kompletta, hela, ovanliga delar i Pyro-serien går för så tror jag ändå att du hade fått mera för dem om du hade sålt dem ihop. Nu är det ju dock ingen dålig affär ändå...

Jung_Kee
2006-02-06, 22:07
Får gratulera, det skall mycket till innan man finner en sådan "köpare".
Måste vara helt fixerad av att visa upp för omgivningen , se jag har hela raden i löpande följd, titta på mig så duktig jag är!!!!!!!!!!!
För det kan absolut inte ha med något estetiskt värde att göra eftersom det finns så mycket riktiga grejor.
Om vederbörande lagt till och dubblat priset så hade det kunnat köpas en slipad tysk pokal från 1700-talet.
Finns många sådana som med en förnöjt min uttalar, jag har den största, men jag fick betala en liten slant!!!!!!!!!!!!!!!! Omgivningen nickar i stum förundran, man kan ju inte rent ut säga att det är skit i kvadrat utan man får hålla god min.
Det är kul att skåda någon som har en slant på fickan och plötsligt kommit på att Jag samlar på tomtar. Ett riktigt mysleende på läpparna som säger, här hopar inga halta löss, öser ni fram en tomte som jag vill ha slår jag till så det stänker om det. Så det så....

Är du inte lite väl cynisk nu, 766? Det är uppenbarligen ganska så många som gilla Pyro där ute och varför klanka ned på att de inte tycker som du? Tänk på gamla farmor som växte upp med servisen och som nu på gamla dar har skrapat ihop en liten slant och är lite sentimental och vill ha tillbaka ett barndomsminne. Var lite naiv och tro gott om folk istället så kanske du blir lurad men gladare när någon köper något de tycker om! ;)

Peter S
2006-02-06, 23:13
JAg tycker det låter lite "surt sa räven" över 766 uttalande. Det gör det förresten rätt ofta när han klagar på att folk inte vill ha riktiga antikviteter. Hade du varit riktigt smart så hade du köpslagit om de dyra vardagsvarorna från 1900-talet och fyndat äkta antikviteter... Men det ska såklart klagas högljutt på att folk inte förstår sig på...

Apropå budgivningen så måste man titta på klockslagen också och inte bara ordningen i listan. Pyret hade det vinnande budet den 3:e, men tidigt på morgonen den 4:e så lägger vinnaren sitt bud. Kanske ska han till jobbet och kan inte bevaka? Han som höjer och höjer kommer in lite senare den 3:e och försöker komma över vinnaren. Varje gång han lägger lite högre så går budbetjänten in åt vinnaren och höjer ytterligare lite. Tills den blir hans. Man kan ana att med is i magen och smart snipning hade den kunnat gå för 710 kr. Hade det inte varit Janne som var säljaren hade man kunnat misstänka budtrissning från säljarhåll för att pressa upp priset...

Jag tror som Jungis att det var smartare att sälja dem var för sig.

Kecke
2006-02-06, 23:46
Tack PeterS.
Nu fattar jag hur det går till. :)

Janne R
2006-02-06, 23:56
Budtrissning ägnar jag mig inte åt, vi skulle inte överleva då.
Många som granskar våra auktioner och bara väntar på tillfälle att......
Ja, ni vet.

Nu hade jag inte valet lägga dem ihop, jag hade först bara hållaren och sålde den. Sen av en slump dök silen upp någon vecka senare.
Med sådana prylar är ju Tradera fantastiskt, jag hade ju aldrig själv haft mage att sätta en sådan prislapp på den.
Tradera är ju samtidigt ett hot mot vår existens som handlare på gatan. Ett tveeggat svärd.

Jung_Kee
2006-02-07, 00:19
Tradera är ju samtidigt ett hot mot vår existens som handlare på gatan. Ett tveeggat svärd.

Jovisst, och det kan man se i ett större perspektiv också, hela internet är om än kanske inte ett hot, i alla fall en förändrande faktor i handeln. Idag så är man inte längre begränsad till att handla på gatorna i sin egen stad, utan kan lika gärna handla från en liten affär belägen på en smågata i Beijing. Det som är de begränsande faktorerna där är väl i huvudsak kommunikationen vad gäller leverans och betalning, men vi kan nog vänta oss en fortsatt globalisering vad gäller tillgång och efterfrågan på saker och ting.
Redan idag kan man se det på samlarmarknaden.

Magic the Gathering, ett samlarkortspel som är populärt bland killar i min ålder och yngre, är ett typexempel på ett område där folk har tillgodogjort sig teknikens möjligheter fullt ut. När jag började samla så stod de gamla korten, rariteterna, högt i kurs och har sedan dess bara stigit i pris, ända tills för bara något år sedan då tillgången började möta efterfrågan på ett jämnare sätt. Pga stor import utav ett antal samlare i Sverige ifrån USA så har vi nu uppskattningsvis drygt dubbelt så mycket gamla kort i Sverige som när jag började samla, och priserna har börjat sjunka ganska kraftigt. Något liknande tror jag att vi kommer att få se på många fler områden framöver. Vilket både har positiva och negativa sidor för handeln, men övervägande positiva effekter för konsumenterna och därmed indirekt för handeln eftersom man kommer att konsumera bredare skulle jag tro.

Vad tror ni andra?

766
2006-02-07, 08:31
Att vara riktigt smart är svårt Peter. Att inte känna att det är blåst om folk köper en sådan sil för dessa pengar har jag svårt för också.
Får man inte lov att tycka att folk är blåsta, eller man skall gå omkring och tycka dom har huvudet på skaft?
Ok om man ser det från säljarens sida så är han "jättesmart" som köpte för 50kr.
Om jag är cynisk... det är i regel som jag beskrev. Är det så svårt att förstå?
Allt skulle kanske vara toppen om jag gick omkring och tyckte folk var jätteduktiga innom det dom kallar antikt. Tyvärr är jag inte Jesus men jag arbetar på det nu när Kee tycket jag är cynisk.
Den dagen jag tycket att "han" hade huvudet på skaft som köpte silen för 3500:- vet jag tyvärr inte när den kommer.

Likaså Dalahästar... vilket mög!

Min syn på saker är baserad på substansvärdet och inte på vad någon har sagt osv. Är det ett bra arbete av någon med konstnärligt sinnelag så tycker jag om det. Behöver inte se en sign. för att tycka om. I detta perspektivet så är silen helt värdelös enl. mitt tycke.

766
2006-02-07, 09:03
Har svårt med Inom...
Om man nu skall se det positivt så ..... att folk är som dom är har den fördelen att, är där t.ex. ingen signatur eller dom inte har sett det i något tryck så kan dom i regel inte köpa.

Inte något utan att det har fördelar med sig och nackdelar.
Nackdelen är att man inte tycker dom är jätteduktiga. Alla här är jätteduktiga som håller på med så mycket antikt, så man baxnar.
Mitt försök lyckade inte riktigt, att hypnotisera sig själv är svårt.
Får gå någon slags... håller varandra i händerna och lyfter dom samtidigt som man mumlar, omgivningen är rätt på det, omgivningen är rätt på det!
Det är du som är fel på det! Jag skall tycka om fabrikstillverkat massproducerat, Jag skall tycka om fabrikstillverkat massproducerat!
Ledaren "skriker" tyck om Dalahästar!!! För dom är ett fantastiskt arbete som endast en Dalkulla har kunnat framställa.

LiB
2006-02-07, 09:40
Med tanke på vad Janne R och Jung Kee nämnt, så är det här ett bra exempel på det nya sättet att sälja/köpa.
http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=775723

Välgörenhetsorganisationer har också upptäckt Tradera... :)

Bruce
2006-02-07, 10:04
Flyttat diskussion till ett lämpligare underforum.

/Admin

766
2006-02-07, 10:10
Kee du får ta igen dig! "Tänk på gamla farmor som växte upp med servisen och som nu på gamla dar har skrapat ihop en liten slant och är lite sentimental och vill ha tillbaka ett barndomsminne."
Vem är det som säger att en sådan händelse har med antikt att göra!?
Frågan är om man skall hålla på att "dalta" med vanligt folk eller det skall bli intressant ävan för Dom som har kommit lite längre.
Detta sistnämda är viktigt eftersom man skall ha betalt i någon form om man skall blanda sig....
Att inte få tycka något är skit är raka motsatsen i fråga om betalning.
Jag förstår dom som livnär sig på "ovanstående", får jama med i alla lägen.
Eller så är dom så in i norden filantropiska, Peter vilket av av dessa två alternativ överväger för din del?

Peter S
2006-02-07, 10:50
766: Jag har naturligtvis en egen syn på vad som är bra och vackert. Denna stämmer i väldigt liten utsträckning samman med vad folk i gemen anser. Det finns oerhört många som har svårt att bestämma sig eller ha en egen stil och dessa är ofta beroende av vad andra tycker. Allt detta är naturligtvis underblåst av handeln och massmedia som alla tjänar på att modet svänger.
Jag kan bara nämna olika slags jeans (färdigslitna, "dirty wash" mfl) oljade eller vitskurade golv, Lisa L-figurer mm mm mm. Jag har inget problem med att andra har detta som ideal. Främst för att det ger mig möjlighet att omge mig med det jag gillar utan att behöva betala skjortan. Men det är ju lite problematiskt att köpa kläder ibland när allt är så fuuuult (snibbkragade skjortor med insvängd midja mm), men som tur är finns en välfylld garderob och mer att hämta på myrorna.
Jag är ordförande i konstföreningen på jobbet och tampas varje dag med att "upplysa de okunniga om god smak" eller att hjälpa dem komma ett steg längre i konstuppfattning än att bara uppskatta blombuketter och landskap. Som jag ser det är det en utvecklingsväg att odla konstsinnet och lära sig uppskatta god konst. Tyvärr är inte alla villiga att ge sig in på vägen. Kanske känner de sig hotade av de som "kommit längre" och sätter sig emot redan från början. Det räcker för dem att genom konsten få trevliga associationer och minnen som är direkt kopplade till motivet. Uppmuntran är bra. Kritik mot deras personligheter är direkt avskräckande och helt fel metod!
Slutligen tycker jag inte att ålder är det enda kriteriet för god formgivning. Man ska komma igåg att produktionssättet förändras över åren och det fina är att hitta form, uttryck och tilltal som är perfekt avvägt i sin tid och för sitt syfte.

Peter S
2006-02-07, 11:01
Jag tror inte att den fackamannamässiga handeln har ett dugg att förlora på internethandeln. Hos dem kan man titta, känna, prova och få massor av information och råd. Man får t.o.m. ta hem och prova innan man bestämmer sig. Jag har inte heller några problem med att "sälja för billigt". Redan vid inköpet planerar man för utpriset och når man upp till det är det en lyckad affär även om man skulle kunna få mycket mer (Ibland lägger man ner en hel del arbete på att plocka fram extra info om en särskild vara för att paketera den lite smakligare, tar reda på historia eller liknande. Och det arbetet brukar man också kunna ta betalt för). Känslan av att kunna fynda i en vanlig butik brukar också vara en positiv egenskap.

Nej, jag har inga problem med att loppishandeln flyttat hem i vardagsrummen.

766
2006-02-07, 13:24
Peter vad tycker du om "Nolden"? Om man räknar om priset jag gav till dagens så blir det ungefär 5250:-. Lite för dyrt i nuläget tycker jag.... men jag gillar den skarpt.

Peter S
2006-02-07, 14:10
Jag lägger svaret där det hör hemma...

Janne R
2006-02-07, 15:14
Nu beror ju inte det höga priset på att tesilen är antik eller har ett konstnärligt värde. Det beror helt enkelt på att den är extremt ovanlig och väldigt svår att hitta. Jag älskar samlare :p

Gamla frimärken har ju inget större substansvärde men de kan kosta miljoner.

766
2006-02-07, 15:57
Där har vi det, vissa samlar på saker som inte ser någonting ut men är någonting och andra sådant som ser bra ut men inte är någonting.
Och allt där emellan.

Janne R
2006-02-08, 19:38
4550:- :d

Ballonggreven
2006-02-08, 19:40
4550:- :d

Tappa den inte när du ska packa in den! :eek:

GRATTIS! Blir det en restresa till Mallis nu? ;)

Peter S
2006-02-08, 20:25
Ojdå!
Jag trodde den var avslutad när du la in länken... Grattis!
För inte så länge sedan gick ett rostbrödställ på Tradera för över 10.000:- Det blev 2 resor...

Jag tackar också för pyrointresset, även om det verkar synnerligen tråkigt att samla ihop till det som står i en katalog.

766
2006-02-08, 21:18
Man får titta i månen efter sådana fasoner, precis som gubben på bilden, jag är lika "fåraktig" som gubbset, har mycket svårt att förstå.
Men "omgivningen" sägar att Dom köper sådant som dom vet att det går att sälja och inte förlora något. Det är tusan också att alla andra skall vara så duktiga.

Janne R
2006-02-09, 00:02
Man får titta i månen efter sådana fasoner, precis som gubben på bilden, jag är lika "fåraktig" som gubbset, har mycket svårt att förstå.
Men "omgivningen" sägar att Dom köper sådant som dom vet att det går att sälja och inte förlora något. Det är tusan också att alla andra skall vara så duktiga.
??? Jaja, whatever.

Janne R
2006-02-09, 00:04
Tappa den inte när du ska packa in den! :eek:

GRATTIS! Blir det en restresa till Mallis nu? ;)

Nej men en djupdykning i räkningshögen :mad:

Janne R
2006-02-09, 00:07
Ojdå!
Jag trodde den var avslutad när du la in länken... Grattis!
För inte så länge sedan gick ett rostbrödställ på Tradera för över 10.000:- Det blev 2 resor...

Jag tackar också för pyrointresset, även om det verkar synnerligen tråkigt att samla ihop till det som står i en katalog.

Jasså var det du. Har bara hört talas om det där stället.
Jag sålde 2 st PEZ figurer för 1700:- , åxå ganska kul.

Peter S
2006-02-09, 00:40

Jasså, nej! Jag menade att det skulle ha räckt till 2. Det var INTE jag. Däremot har min kompanjon varit i kontakt med köparen...

766
2006-02-09, 08:26
Jo Janne... det har med kapitalförstöring att göra. Och sådan är i nuläget en jättestor inkomstkälla för vissa. Nu är din f.d. sil inte något praktexempel men i det lilla är den med. Frågan är bara hur länge det kan fortgå? Den som lever får se!

766
2006-02-09, 09:00
Denna vasen som en gång varit min gick för ett tag sedan för 55oo:-.
Någon som ser en markant skillnad mellan köparen av vasen resp. silen.

766
2006-02-09, 10:37
Vackert stickan!

LS
2006-02-09, 13:23
Denna vasen som en gång varit min gick för ett tag sedan för 55oo:-.
Någon som ser en markant skillnad mellan köparen av vasen resp. silen.

Jag misstänker att 766 åsyftar att somliga har bildning samt sinne för kvalité medans andra bara följer modets strömningar utan direkt tankeverksamhet? Eller har jag missbedömt summan av informationen?
För övrigt kan man krasst konstatera att den första gruppen är nog betydligt svårare att tjäna pengar på jämfört med den sekundärt nämnda.

Devon82
2008-07-19, 23:12

För att dra igång en gammal tråd igen..

Pez figurer går göra riktigt bra fynd på så länge man kan de... Hittade en Hook på en loppis för 5:- och sålde den dagen efter för 1500:-

Tråkigt nog så efter dom visade att pez figurer hade blivit mer eftertraktade och vissa kostar lite så började folk på loppis ta ut mer pengar för figurer som inte är värda något.. :)