handdator

Visa fullständig version : Kalhyggets hemlighet..

Björn L
2008-03-14, 21:01
Kalhyggen får mig oftast att rysa då jag inte gillar de sår som maskinerna river upp i naturen. Men ibland så hugger man ju på vintern och då brukar det se lite bättre ut. Åkte faktiskt några mil härom dagen för att besöka ett litet hygge ! Ett bit bort ifrån hygget har det legat ett glasbruk och skogen som hade försvunnit var mkt gammal. Under perioden glasbruket var igång så fanns här troligen inte många träd eftrsom man förbrukade massor av ved vid tillverkningarna. Efter en liten promenad och några minuters sökande så började glasbitarna uppenbara sig där maskinerna gått fram. Det hade även blivit en del rotvältor av kvarstående träd och även där glimmade det av små små gröna glasbitar. Det riktiga fyndet uteblev förstås men det var inte direkt oväntat, men några bitar av flask bottnar samt en snurrad regalin hamnade i fickan. Det kunde ju ha funnits ett sigill där så lite spännade var det ändå..

nisse 8
2008-03-14, 21:11
Tilltalande regalin Björn, roligt med lite upptäcksfärder:)
När var bruket igång?

Hirvi
2008-03-14, 21:12
Mycket spännande Björn, blir ofta kvar länge, på sådana platser,
sådant skapar stötar av rysningar!
Hirvi

Björn L
2008-03-14, 21:38
Bruket lades ner på tidigt 1800 tal så det var några år sedan det var någon större aktivitet där. Har tillsammans med en kamrat legat och plaskat på sjöbotten inne i viken där bruket låg utan att finna någonting i princip. Var dessutom ytterst nära att drunkna den gången då jag blev lite för övermodig i min jakt på det gamla glaset. Det är nog det närmaste döden jag har varit och då har jag ändå varit med om lite utav varje i olycksväg..

nisse 8
2008-03-14, 21:46
Låter mindre roligt med olyckorna, bilden påminner mig om Småland sen jag varit där:)

Hirvi
2008-03-14, 21:58
Att det har varit ett elände att hålla varmt i ugnen,
det talar regalinen för!
Hirvi