handdator

Visa fullständig version : Flaska från förbudsomrösningen 1922

Kickster_
2008-03-09, 23:19
Här är en skojig flaska som jag kommit över. Etiketterna är från 1922 (flaskan märkt 1900+11). Smart att sätta omröstningspropagandan direkt på flaskan, så att pilsnergubbarna insåg allvaret ;)

Kecke
2008-03-09, 23:40
Skojigt med den etiketten. :)
Kul också med en finsk flaska med svensk etikett.
Om jag ser rätt så står det OYR på bröstet.
Antar att du vet att den kommer från Riihimäki.

FBQ
2008-03-10, 16:20
Det här med buteljer är ju inte riktigt mitt område, men av vad jag förstått borde väl flaskan vara från 1911? Då borde det väl inte vara en grön flaska av första världskrigsmodell? Eller snålade man med brunstenen i finland redan tidigare?
Eller fungerar deras årtalsmärkningar annorlunda?

LasseC
2008-03-10, 16:26
Kul flaska Väcker ett litet VILL HA-begär:eek:
DG

Kickster_
2008-03-10, 23:03
Kul att flaskan satte igång en diskussion :) Hade ingen aning om att det var en finsk flaska, kul att veta! Då blev den ju plötsligt lite mer udda. Å nog väcker den ett litet ha-begär alltid.

FBQ: ska kolla flaskan nogrannare, men jag är rätt säker på att det stod 1900+11 under den...

HgF
2008-03-10, 23:32
Fantastiskt minne från folkomröstningen 1922 om rusdrycksförsäljningsförbud eller ej
i riket.
Resultatet blev 51 procent mot ett förbud och 49 procent för.

FBQ
2008-04-03, 13:27
Utan att veta mer om finska flaskor tror jag att jag vet svaret ändå. Misstänker att knoppisarna inte tillverkades under Ryska tiden. Man hade ju under tidigt 1900-tal försökt förryska finland så någon svensk stardard lär man nog inte ha velat ha där.
Det måste alltså vara efter 1917 som knoppisarna börjar tillverkas i Finland, och troligen köptes formarna in från Svenska glasbruk.
BRrsten på Brunsten verkar ha kvarstått till omkring 1920 alla fall.

LS
2008-04-06, 11:02
Utan att veta mer om finska flaskor tror jag att jag vet svaret ändå. Misstänker att knoppisarna inte tillverkades under Ryska tiden. Man hade ju under tidigt 1900-tal försökt förryska finland så någon svensk stardard lär man nog inte ha velat ha där.
Det måste alltså vara efter 1917 som knoppisarna börjar tillverkas i Finland, och troligen köptes formarna in från Svenska glasbruk.
BRrsten på Brunsten verkar ha kvarstått till omkring 1920 alla fall.

Man började med flaskmodellen i Finland under 1890-talet, i alla fall enligt uppgifter från finska samlare/forskare. Förmodligen på grund av att flaskorna var väldigt lätta att göra rent innan återfyllandet samt även att modellen var stryktåligare jämfört med andra flasktyper. Man såg alltså ekonomi i det hela, både bryggerier och kunder tjänade naturligtvis på detta.

Gröna ölflaskor användes allmänt redan under 1800-talet i de flesta länder, bl.a. Finland, Danmark och Tyskland för att nu nömna några. För cirkus två år sedan bortbytte jag ett 30-tal knoppisar från Sunds glasbruk, tillverkade från 1890-talet till och med 1906. Dessa var samtliga ljusgröna i färgen, sannolikt avsedda att innehålla någon typ av sötdricka eller mineralvatten.

Kortfattat, de flesta flaskorna från runt år 1900 kunde ha olika färger och kunde även användas till det mesta som kunde rinna. Börjar man samla flaskor som 10-åring, och slutar med detta som 90-åring, så håller man fortfarande på och lär sig för variationsrikedomen är näst intill oändlig. Dock har undertecknad ännu icke sett någon rutig knoppölsflaska. Men man är ju å andra sidan ännu ej 90 år gammal.

FBQ
2008-04-06, 22:31
Där ser man! Ja, ölflaskor har jag mycket att lära mig om.
Trodde Bobrikov skulle ha stoppat alla sådana standardiseringar över landsgränserna. Fast å andra sidan kanske inte buteljstandarden var någon laddad politisk fråga :)

HgF
2008-04-07, 23:55
Vad Bobrikov tyckte kunde finnarna strunta blankt i efter juni 05 då ha stupade för Schaumans kula.