handdator

Visa fullständig version : Diska i maskin??

Fru Eko Logisk
2008-03-08, 16:29
Går det med servisen gul Lotus? (Ja, går gör det ju förstås.... men totalförstör jag den om jag gör det??)

Peter S
2008-03-08, 17:27
Gul Lotus har man ju tyvärr sett alldeles för många förstörda exemplar av. Men man ska också komma ihåg att disktekniken förändrats sedan diskmaskinerna på allvar kom in i hemmen på 60-70-talet. Förr användes diskmedlet till att stöta bort matrester mekaniskt medan det sker på kemisk väg idag. Diskmedlen har blivit mildare. På en så känslig dekor som Gul Lotus kommer nog varje maskindisk sätta sina små spår även om förämringen går långsammare idag än det gjorde då. Skall du diska servisen dagligen i maskin så får du säkert leta upp nya föremål med tiden. Men en maskindisk då och då bör ju inte förstöra den alldeles.

Fru Eko Logisk
2008-03-09, 10:01
Tack för ditt svar! Jag har tänkt att lotus ska vara "finservis" som inte används så ofta, så då kanske det funkar. Vet du varför den dekoren är så känslig? Är glasyren tunn eller ligger dekoren utanpå glasyren?

Peter S
2008-03-09, 12:05
Dekoren ligger utanpå glasyren och "uppfanns" innan det var vanligt med diskmaskiner.

Pekka
2008-03-18, 19:28
<om det finns tre stycken femmor ( 555) så tål porslinet maskindisk , annars låt bli.... ett gott råd.

Peter S
2008-03-18, 20:34
Jag diskar allt mitt i diskmaskin, med eller utan femmor. Å andra sidan väljer jag underglasyrdekorerat fältspatporslin till vardagsservisen, som tål hur mycket maskindisk som helst. Det ena som inte går in är helkristallglasen för de spricker vid torkningen efteråt.