handdator

Visa fullständig version : Öppet forum?

Bruce
2006-01-27, 13:49
Vi har några gånger på prov haft forumet öppet för oregistrerade gäster att delta i diskussionerna. Det har inte fallit väl ut.

Nu har vi noterat att antalet gäster som besöker oss och följer diskussionerna har ökat markant. Aktiviteten bland medlemarna har också ökat.

Admin och moderatorerna har därför diskuterat att på prov öppna forumet för gäster.
Eftersom vi vet att det finns olika åsikter om detta vill vi lyssna till dessa samt genomföra en vägledande omröstning.

Frågan är alltså om vi ska prova "Öppet forum" en tid.
Lägg din röst och skriv också en kommentar.

/Admin

A.F
2006-01-27, 14:12
Vi har några gånger på prov haft forumet öppet för oregistrerade gäster att delta i diskussionerna. Det har inte fallit väl ut.

Nu har vi noterat att antalet gäster som besöker oss och följer diskussionerna har ökat markant. Aktiviteten bland medlemarna har också ökat.

Admin och moderatorerna har därför diskuterat att på prov öppna forumet för gäster.
Eftersom vi vet att det finns olika åsikter om detta vill vi lyssna till dessa samt genomföra en vägledande omröstning.

Frågan är alltså om vi ska prova "Öppet forum" en tid.
Lägg din röst och skriv också en kommentar.

/Admin

Helt okej om det raderas och man stängs av efter ordning.

E.B.
2006-01-27, 14:24
Undrar bara vad vinsten med detta är? Att få fler att skriva och lämna bidragande kunskap? Det låter som en bra tanke, hoppas att det blir så också. Troligtvis ökar det lite administration för Admin också.

Kolmårdstrollet
2006-01-27, 14:37
Det är väl värt ett försök att prova igen.
K-trollet.

Raoul Karlsson
2006-01-27, 14:38
Öppet forum är till endast för de som vill vara anonyma inte vågar stå för sin åsikt. Det kostar inget att vara medlem, så vill någon gäst vara med som registrerad medlem, så är det bara att gå med.

A.F
2006-01-27, 14:49
Håller helt med dig Raoul, jag bara tänkte att det vore kul om det kom in
fler frågor ifrån människor som vill veta vad dom har.
För det är alltid roligt att hjälpa till om man kan tillföra något.

Många kanske bara har en sak dom undrar över, men har inte intresset
av antikviteter förövrigt och kanske aldrig mer besöker en sån här sida.

AF har ett litet förslag:

Kan man inte ha en rubrik/ämne som heter Frågor eller liknade och som alltid
är öppet för gäster, där folk kan fråga om saker och ha alla andra ämnen för
medlemar?

Sedan om det blir något givande under någon fråga kan de när frågan är
utömd flyttas över till rätt ämne.

Bruce
2006-01-27, 14:53
AF har ett litet förslag:

Kan man inte ha en rubrik/ämne som heter Frågor eller liknade och som alltid
är öppet för gäster, där folk kan fråga om saker och ha alla andra ämnen för
medlemar?

Sedan om det blir något givande under någon fråga kan de när frågan är
utömd flyttas över till rätt ämne.

Bra och konstruktiv idé! Ska grunna på den lite.

Glöm för övrigt inte bort att registrera er röst i omröstningen högst upp på denna sida.

Raoul Karlsson
2006-01-27, 15:06
Bra idé A.F. Det blir ju lättare för admin också att hålla reda och ordning, med det inte sagt att vi medlemmar alltid sköter oss.

Peter S
2006-01-27, 15:59
Jag har dåliga erfarenheter av forum utan registrering. Dels kan det komma anonyma inlägg som vill sabba, dels kan man utge sig för att vara någan annan än man är. Det är inte svårt att registrera sig och borde inte vara något oöverkomligt hinder ens för enstaka frågor.

Sedan tycker jag det är en brist hos oss befintliga medlemmar att vi inte själva kommer på nya ämnen i tillräckligt hög grad. Dessutom tycker jag vi ska komma bort ifrån tänkandet "fråga - svar" utan se det som diskussioner där alla inblandade får ut något av diskussionen. Även om vi naturligtvis är tacksamma för sakkunskapen som fyller i de luckor vi själva har.

Kecke
2006-01-28, 14:11
Ser för ögonblicket inga fördelar med öppet forum. Som PeterS säger så är det ju lätt att registrera sej och man behöver inte lämna ut några personuppgifter om man inte vill.
Någon som kan berätta om eventuella fördelar? Jag kanske har missat något.
Jag väntar med att rösta tills imorgon.

766
2006-01-28, 18:02
Öppet, nä det skall vara stängt, så stängt så man själv nästan, på sina bara knän får be om lov om man skall florera.
Vanligt folk är p.., yttrest jobbiga med vad dom tror är en godbit i kubik och så är det dynga om inte i kubik så i kvadrat.
Låten Oss ingrodda få frotera oss ifred!!!!!!!!!!!!!!!
Vi har AP där "vanligt" folk kan hålla på i godan ro, intet ont i det, låt detta bli något extra.

766
2006-01-28, 18:10
Jag såg att här var för många kockat och när man inte har en drivande kraft så blir soppan kass. Ett litet exklusivt "precis..." det är finessen och inte ett förhela bonen. Bonken kan hålla sig till AP, Exklusivitet är det vad som eftersträvas här eller hur Ballongn o Co.

LS
2006-01-28, 19:06
Den som är ute efter att ha roligt på andra människors bekostnad kan under anonymitetens skydd skriva vad som helst, utom möjligen saker med allmänintresse vilket är de flesta forums huvudsakliga uppgift.
Har diskuterat saken med några arbetskollegor vilka besöker olika engelska och amerikanska forum, de säger så här: För att det ska fungera måste det vara inloggning, annars blir det bara trams och otrevligheter av alltihop.
Har även diskuterat samma sak men en bekant som är datachef på ett av Sveriges största polisdistrikt. Om du visste vilka underbara diskussionsforum som inte är kvar längre bara för de som har som hobby att "sabba" för andra varit i farten. Och vi har ingen laglig möjlighet att hjälpa, det är inte alltid helt lätt att vara polis.

Men AF:s idé verkar vettig, den gyllene svenska medelvägen.

Peter S
2006-01-28, 19:12
Jag tror att man biter sig själv i svansen om man andas "exklusivitet" i samma andetag som registrering. Det är inte det som är syftet. "Klubben för inbördes beundran" hör man också ibland, men ärligt talat är det inte så viktigt vem man pratar med, bara att man kan upprätta en relation till varandra. Själv har jag dålig koll på vem som är vem, men känner att dialogen är sakligt konstruktiv och inte fokuserad på våra sämre personliga egenskaper. Så lätt det hade kunnat vara att klaga på folks stavfel eller häftiga temperament.

766
2006-01-28, 19:29
Petet då kör vi med lika barn leka bäst och skippar det exklusiva. Det exklusiva för min del hade varit att undgå viss ättehöstasnickare innom det antik.

766
2006-01-28, 19:37
Bara för att det är en klubb så innebär det väl inte att det skulle vara inbördes beundran, det hade varit mer givande om det hade varit inbördes kritik.
Peter nu får du tänka i något annorlunda banor mot vad Svensson i allmänhet gör. Det är en del av Exklusiviteten.
Sen vad man hör kan man strunta i, här gäller det att inte vara för mycket Svensson , att skapa en grogrund för nya friska tag.

Peter S
2006-01-28, 21:16
Hittills har ingen frågat något om Lisa Larsson ännu, men det är väl bara en tidsfråga... ;)

LS
2006-01-29, 08:39
Den 26 nov. 2005, efter en helg med öppet forum, skrev Admin:

På förekommen anledningen stänger vi nu ner det öppna forumet. Detta beror på att möjlighetetn att ställa frågor och skriva inlägg utan registrering missbrukades till att skriva trista och insinuanta kommentarer.

Alla som är intresserade av att delta med inlägg, frågor och svar hänvisas istället till den enkla medlemsregistreringen.

/Admin

Varför denna omsvängning i tanken? Provet är ju redan gjort.

766
2006-01-29, 20:57
L.S. vi vet ju att misstag ideligen göres än om man lärt av misstag så är denna lärdom som bortblåst efter ett tag.
Tag bara det med en bra bakfylla, hur många vet inte att det uppdagade misstaget just efter fyllan är som bortblåst bla.bla.bla.

766
2006-01-30, 09:06
Denna underbart strålande försommardag (i sinnet) skulle man vilja föreslå en fullkomligt glänsande ide, kommer här.
Och den består i att några st. här har förtroendet att välja in nytt folk till Precis, för min del hade jag med elegans kunnat sålla och det tror jag även att några andra här klarat av.
Ju svårare det är att uppnå ett mål ju mer eftertraktat.
Ahhh är du med i Precis.... jag dånar och vederbörande fick bäras ut.
Utomstående kunde ju ha en liten "provruta" där dom visade upp sina eventuella kunskaper eller loppisfynd.
Ballonggrevan kunde visa upp sin ballong, bara som ett exempel på var gränsen går i frågan om vad som är bra och inte bra..

LS
2006-01-30, 09:08
Ha ha, det var ett starkt argument vilket övertydligt bevisar att man inte alltid lär av misstagen. Men i det här fallet är det möjligen något av monetär karaktär, eventuellt kopplat till Tradera, som ligger och smyger i bakgrunden. Desto fler träffar desto mer är reklamsnuttarna värda, kanske är det där pudelns kärna ligger. Inte vet väl jag, och lägger heller ingen som helst värdering i teoretiserandet.

Ett diskussionsforum för diskussioner känns kanske inte helt fel, att oavlönad lägga ned tid och arbete för att svara på frågor finns det redan tidigare forum för. Varför inte fortsätta med seglatsen i egen ränna i stället för att krocka med andra?

766
2006-01-30, 09:09
Good morrning L.S. hur är läget i centrum?

766
2006-01-30, 09:22
Att dela upp det i herr och damlag är inte fel det heller, givetvis avgränsat med en förlåt. Än om det är som det är så kommer det likväl att vara en viss skillnad. Damerna kör med helt underbart tre gånger på raken emedan vi "tar en bira (knoppöl) och laddar om den nakna pitolen.

Bruce
2006-01-30, 20:44
Så är då omröstningen avslutad. Dött lopp.
Det bästa resultatet är dock inläggen som visar på starka åsikter om forumet.

Det är bra och nyttigt att få feedback och åsikter från medlemmarna innan man genomför ändringar.

Angående "Öppet forum" så kommer vi inte att genomföra något sådant försök igen under överskådlig tid.

Idén från AF om ett öppet frågeforum kommer att övervägas.

På frågan om det är intäkter från reklambanners som påverkat frågeställningen så är svaret "nej". De totala intäkterna från Tradera-bannern är hittills uppe i svindlande 40 kronor efter 6 månader! Övriga banners ligger uppe som en vänskaplig gest och efter utbyte av länkning. Vi överväger att helt ta bort dessa banners från sidan.

Slutligen kan sägas att detta forum är öppet för alla som vill delta och följa de enkla reglerna. Den senaste vecka har vi också sett en liten ökning av registrerade medlemmar (Välkomna förresten!).

Tack alla för att ni orkat bry er!

/Admin