handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om detta skrin

Lina Johansson
2008-02-20, 18:45
Hej!
Vad tror ni om detta skrin. Det är 12 cm högt och 39 cm långt inklusive huvudet som är 9 cm långt. Träslaget är ek. Locket vrider ma och inuti finns 5fack. Målningen är sliten som ni ser. Skrinet är inte träpluggat utan det är spikar och skruvar, någon mindre och någon större. Huvudet är lite drakliknande.

Jag skulle gärna vilja ha era åsikter :)

Äjth
2008-02-20, 18:48
Jag kan ingenting om gamla träföremål egentligen, men min första reaktion var att drakhuvudet fick mig att tänka: utlandet,....det kommer nog någon kunnig person här snart. Är det skruv o spik genomgående eller finns de där enbart som en förstärkning?

Lina Johansson
2008-02-20, 19:01
Skruv och spik är genomgående, samma syfte som träpluggar alltså.

Äjth
2008-02-20, 19:08
Ok, bäst att avvakta nån som kan.

FBQ
2008-02-20, 19:57
Sliten obestämd målning av det här slaget brukar finnas på "antikbehandlade" indiska saker.
Träslaget kan nog säga en del - vad jag ser är det alla fall inte furu. Men jag reagerar ju som Äjth på Skruvarna och att fogarna inte verkar laxade.
Nuvarande skruvar är ju inte gamla, och det syns inga spår av någon annan sammanfogning. Träpluggar utan laxning hade ju inte räckt för att hålla ihop skrinet.

Lina Johansson
2008-02-20, 21:16
Jo det är laxat

FBQ
2008-02-20, 22:03
Ok, det var det.
Då behöver jag nog bättre bilder - är det gammalt är skruvarna sekundära. Hur är botten ditfogad? Undertill borde man ju kunna se vad det är för träslag också.
Tycker ju att djuret ser minst sagt orignellt ut, men det finns så många olika varianter av skrin, och träsnidare som fått influenser från illustrationer och annat.
Är det ett apoteksskrin kan ju djuret vara en fri tolkning av noshörning eller något annat exotiskt djur vars innehåll fanns i lådorna.
Fast jag är fortfarande lite skeptisk, jag har sett en del del nygjorda kopior på askar av det här slaget.

Äjth
2008-02-20, 22:08
Färgpatinan kan ju vara fixad, men hur är det med övrigt slitage+ inuti facken, undertill, finns det skrap, repor, flisor borta etc.?

Lina Johansson
2008-02-20, 22:33
Jag ska ta fler bilder så ni kan se

hose
2008-02-21, 06:57
Jeg skal ikke udtale mig om alder, men samlinger i siderne er ikke tapper.

Ulferic
2008-02-21, 12:09
Oftast kallas dessa skrin med fackindelning för kryddskrin. Att det finns mycket patina på huvudet är naturligt då man säkerligen oftast håller i detta när locket vrids.Kanske t.o.m. lite för mycket av den varan. Törs varken påstå det ena eller andra men mycket talar föe en sen tillverkning. Att skruvar använts kan förklaras med att skrinet har lagats. Om lagningen utförts av någon med känsla och kunskap om ålder hade det säkert limmats ihop. Om det föreställer ett drakhuvud så kan det naturligtvis vara gjort här uppe i Norden. Värre blir det om det är en flodhäst.
Ta lite bättre bilder på detaljer och även botten så kanske det blit lättare att avgöra vad det är.
Har titta en bra stund på dina bilder. Ena minuten ser det helt rätt ut och nästa minut helt fel. Svårt. Tyskland eller Norge kanske. Eller ännu längre söderut.