handdator

Visa fullständig version : Oumbärlig Rådgifvare

LasseC
2008-02-18, 14:00
Hittade en bok från 1898. Tyvärr i ett ganska dåligt skick, verkar välläst

Ny brevställare
Oumbärlig Rådgifvare
för alla Klasser

Där finns förslag till alla sorters brev och avtal man kan tänkas behöva samt lite till Lite gamla mått mm
Tycker att friarbrevet var underbart. Har själv inte skrivit något sådant:D
DG

Peter S
2008-02-18, 14:21
Jodu! Så ska en slipsten dras... Tack och lov behöver vi inte längre be föräldrarna om lov längre eftersom kvinnan fick sin myndighet och är sin egen herre numera.

Molle
2008-03-15, 07:39
Vad roligt med friarbrevet. Om andan faller på DG så vet du hur du skall skriva. :D:D. Det är aldrig för sent. Man kan ju alltid korta ned det lite och skippa föräldrarna. Tur att min sambo inte har frågat min far om lov att få gifta sig med mig.:D.

LasseC
2008-03-15, 12:44
För min del är det alldeles för sent:D
DG

nisse 8
2008-03-15, 20:36
Gifer hon mig fingret tager jag hela handen:D

FBQ
2008-03-16, 13:50
Har visade de här på AP förrut, men tänkte jag skulle passa på att visa dem här också - fast jag hittade först inte böckerna - usch vilken dålig ordning jag har!
Den första är "Hjälpreda i Daglig handel", tryckt i Falun 1863 - den har jag sett på diverse gårdar i Dalarna, så den borde ha varit ganska spridd. Vet att den finns i fler utgåvor, och man ser den emellan åt på loppisar. Antagligen var den ganska användbar - fast den ger bara exempel på skuldsedlar, testamenten, lagfartsbrev o. dyl.
Den andra är "Nya Handeskreteraren", tryckt i Stockholm 1860. Den innehåller däremot det mesta - man får tom hjälp att skriva sina kärleksbrev :D Har större format och är inbunden i läderband med guldsnitt. Utan halvfranskt band kostade den 1 Rdr och 50 öre - så den riktade sig nog till en liten snävare publik.
Har några senare allmänna rådgivare där liknande finns med - det ansågs nog som väldigt användbart att kunna formulera liknande brev på korrekt sätt :-)
Lasse C:s är ju en folkligare variant - en del hade ju hänt sedan 1860 och "de lägre klasserna" förutsattes i viss mån kunna formulera korrekta brev - den har enklare pärmar, kostar 1:25 trots inflation och riktar sig ju till "alla klasser".

FBQ
2008-03-16, 13:55
I "Nya handsekreteraren" finns också friarbrev till fader - jämte nekande och jakande svar :D