Visa fullständig version : Kaffekvarn
Den här sitter på väggen i vårt hus i Småland.
Jag gjorde en snabb koll men kunde inte se var den var tillverkad. Jag själv tippar på att det är någon import. Vad tror Ni
Lasse
Min första tanke; schablonmålningen ser tysk ut! Så utländsk tippar jag på.
Nymalet kaffe smakar det!
Liknar väldigt mycket skärbrädan jag har på väggen i köket!
På den står det absolut ingenting på baksidan. Är egentligen ganska klumpigt gjord,
tjockt med glasyr på en del ställen och nästan inget på andra.http://C:\Documents and Settings\Administratör.IBM-07B422\Mina dokument\Mina bilder\skärbrädan
Nu blev ju detta inget bra, eftersom jag inte fixa att lägga in bilden.
Men den är blå och tryckt på en skärbräda i vitt porslin, säkert 60-tal.
Den här är inte speciellt klumpig. Det går att ta bort den övre behållaren och det enda som fanns på baksidan var något nummer. Jag skall undersöka den närmare när jag kommer ner. Den hängde på väggen när jag var barn hos min mormor. När de renoverade så plockades den ner och stoppades undan. När jag renoverade så hade jag hittat den och satte upp den på sin ursprungliga plats.
DG
Jag tror nog också på Tyskland/Böhmen. Fast inte är den 60-tal, mellankrigstid är det - rosen ser ut som 20-tal.
Vet inte om dom har kopierat dessa dekorer senare, kan inte minnas att jag sett något sådant, så vi får väl se om ztjärnas skärbräda också kan vara 20-tal (tror att dekoren görs även på 30-talet iofs. Det finns ju schablonrosor tidigare också, fast då brukar de vara lite mer naturalistiska.
Kommer inte ihåg om jag har visat mitt fruktfat? Porslinsbotten med gallerkant och fötter i Nickel. Bara märkt med några bokstäver och ett nummer, antagligen produktnummer - men är säkert tyskt. Det har vindruveblad istället. Skall kanske lägga upp bild när jag får tid.