handdator

Visa fullständig version : Lite blandat.

Ulferic
2008-02-09, 20:29
Fyller ut tiden i väntan på att schlagersjungandet skall nå oanade höjder och en värdig vinnare utses.

Äjth
2008-02-09, 20:40
Det måste vara en oskiven regel att mera intressera sig för det som INTE är med på bild! Vad har du i kistan Ulferic? Vätten ser trevlig ut...
Eländet har det sämsta startfältet vad jag kan minnas, du har så rätt... vi väntar.

Hirvi
2008-02-09, 21:26
Riktigt härlig bild Ulferic!
Man blir riktigt sugen på alla prylar kring och på kistan.
Hirvi:eek::rolleyes:

Ulferic
2008-02-09, 21:32
Skall inte visa resten av rummet. De flesta har nog redan sett eländet. I kistan förvaras min silverskatt eller pension.

Äjth
2008-02-09, 21:34
Skall inte visa resten av rummet. De flesta har nog redan sett eländet. I kistan förvaras min silverskatt eller pension.

:p å va kan de va då, för någe spennande du har där lilla vän, sa scouten och dreglade.

Tingeling
2008-02-09, 23:22
Kollar in mässingen som vanligt! Är det en sandströare den fyrkantiga till höger? Ser ut att vara stora hål........
Det i tenn? som ser ut som behållare för gammal film, vad är det för något?

E.B.
2008-02-10, 06:46
Staken med trä/stenfot ser mysig ut. Usch vilket elände du ser ut att ha.;)

Ulferic
2008-02-10, 08:26
Staken har träfot. Foten något "oljig" Kan bero på stearin. Ljuspipan är enkelt gjord. En enkel cylinder i mässingsplåt. Fotens kant är skuren i bågform. Har inte funderat på ålder då typen kan vara allt från 1600 till 1800-talet. Antar att den är från 1800-talet. Svårt att påstå något annat. Trevlig är den i alla fall.

Ulferic
2008-02-10, 08:39
Hej Äjth. Dessa dosor har diskuterats förut. Jag och AF var han nu är hade uppe dessa för något år sedan här på PES. En uppgift jag har är att det är dosor som användes av kartritare eller personer som höll på med ritningar i största allmänhet. Framförallt militärer. Den främre dosan har tillhört en militär som på 1800-talet var med och byggde Karlsborgs Fästning. Han hette Stierna. Namnet syns svagt på den främre. Dosorna har kupat glas på insidan. På glaset blandades den kulör man ville ha. Torkades sen av och ny färg blandades. Dosorna ingick säkert i någon utrustning. Detta är vad jag hört. Om det är sanningen vet jag inte.

gello
2008-02-10, 12:40
Härligt Ulferic, saknade Dig då Du försvann från AP men kan dock gott förstå varför. Här på PES har de förmenta lustigkurrarna ännu inte kommit in vilket Gud förbjude att de gör. Ibland då man ser Dina bilder ökar habegäret men oftast kan jag glädjas åt att få se delar av Din samlig.

Ulferic
2008-02-10, 13:07
Försöker på bästa sätt hålla intresset i liv vad gäller allmoge och allsköns kuriosa. Alltid finns det någon som blir tänd och fastnar i allmogeträsket.
Tittar in på AP titt som tätt. Har inget emot att man har olika uppfattningar om saker och ting men när det övergår till dumheter är gränsen nådd. AP har några ämnen som är mycket läsvärda, Bl.a. silver