handdator

Visa fullständig version : Vem kan detta vara?

pallevanten
2008-02-09, 17:16
hittade detta konsttryck,lito,repro el. hur man nu definierar dom för 10 gustavos med ram inglasad.

Jag kan inte tyda signeringen, inte ens med min nyanskaffade lupp.
kanske nån känner igen målningen. får inte nåt tydligare foto än så här
på signeringen(tips någon). här är några kombinationer på de 3 första bokstäverna Hje Hie Kje Kie hje den tredje kan även vara ett O.

På baksidan står det 261/434

p.s någon på porslin kanske kan knäcka vasen? :D

Peter S
2008-02-10, 10:11
Det går inte ens att gissa sig till signaturen... Sorry. Är det en mobilkamera som tar så suddiga bilder?

Känner inte igen motivet heller. Men att låta lura sig till att dra snabba slutsatser om tekniken utifrån priset är dumt. Det finns andra sätt att avgöra det. Är det tryckt med raster? (Färgprickar som i en tidning?)

pallevanten
2008-02-10, 12:27
tyvärr så är det nog han bakom som är problemet! digitalkamera 6.1 mp.
det är rasterpunkter på bladet . om 261/432 är nr respektive upplaga så är ju det mycket
känns som bladet är 50-60 tal. provar med en något bättre bild annars får man väl ge upp.

Kecke
2008-02-10, 14:06
Får en känsla av Sigrid Hjertén.

Peter S
2008-02-11, 11:46
Jag tänkte precis säga att jag tycker det står Hjertén på bladet. Då säger vi det!

pallevanten
2008-02-11, 19:03
tack för omdömena! kollade på modernas hemsida och visst påminde ett par signeringar om denna.
Var lite inne på en som heter ester kjerner som målade många stilleben med blomster.
hittar dock inte målningen någonstans och inga tryck ute på marknaden, lite märkligt!

pallevanten
2008-07-29, 21:21
lyfter denna tråd då jag har lite nytt att tillföra.
skickade foto på bladet till auktionshuset metropol för nån månad sen och fick detta svar nyligen

Värderinsmannens kommentar:
Det dyker mkt sällan upp litografier av Hjertén så man ställer sig ngt undrande till om det är hon som ligger bakom verket. Stilen och kvaliten med signatur ser dock bra ut så det är klart intressant att få titta närmare på bladet om möjlighet finnes . Om litografien är av Hjertén torde auktionsvärdet ligga på 4000:- - 6000:- . Mvh Torbjörn/värderingen.

jag har fortfarande inte några förhoppningar om ett fynd, men undrar om nån vet någon hjerten-kännare som man kunde rådfråga om motivet ev. signeringen.

har ingen lust att skicka iväg bladet ännu behöver mer på fötterna!

Liljerik
2008-07-29, 21:31
Det enklaste sättet att komma vidare i signeringen är väl ändå att be någon kompis ta ett skarpt foto av signaturen och sedan låta PESare eller andra på nätet titta på den :)

ebonit
2008-10-28, 02:33
Aj, aj icke Sigurd Hjerten, hon använde "aldrig" centralperspektiv i sina bilder, hon går runt.