handdator

Visa fullständig version : Dokumentation: Keramisk Konst Orsa

Tingeling
2008-02-08, 16:30
Igår på Antikrundan pratade de om Tage Zickerman, att han var den som stog bakom Keramisk konst i Orsa. Idag sprang jag på 2 pjäser märkta just med Keramisk Konst Orsa så min undran är om någon vet något om det företaget? Var det hans egen verkstad eller arbetade han där?

Dåliga bilder men kunde inte få till det bättre.

Ulferic
2008-02-08, 18:33
Hur var det värderaren sa. Var det via någon släkting till T Z i samband med rundans besök i Norland hon blev upplyst om att T Z var verksam i Orsa. Fick inte klart för mig att så var fallet eller om det bara var vad som troddes. Har sökt fram och tillbaka både i böcker och på nätet om det är sant. Hittar inget som bekräftar. Värderingen på vasen var ju ganska hög så det måste väl vara sanning. Lyssnade som sagt inte så noga på inslaget men någon i vårt avlånga land borde veta. Om värderingen som gjordes stämmer så måste det innebära att dina saker också har ett bra värde.

E.B.
2008-02-08, 18:35
Mycket spännande vaser vem som än står bakom. Hoppas vi får fram fakta om Zickerman

E.B.
2008-02-08, 19:54
Jag hade aldrig tidigare hört talas om detta Orsaföretag och har aldrig sett en pjäs därifrån förut. Konstigt att det inte finns omnämnt någonstans, vaserna ser ju strålande ut, både dina Tingeling och den på Antikrundan igår. Nya saker att leta efter......härligt!!!

Tingeling
2008-02-08, 20:09
Att för första gången igår höra talas om Orsa keramik och sedan idag springa på 2 stycken är otroligt! Den stora vasen såg jag först men den hade en otydligare märkning så jag ställde ner den för att på nästa bord plocka upp den lilla skålen som har en supertydlig stämpling Det var bara att backa ett steg och plocka med sig den första och gå och betala....... Roligast är iallafall att det är något nytt som man inte visste om och att sekelskifteskeramiken här hemma fick en påfyllning.

Bengt H.
2008-02-09, 22:29
Jag vet ju inte vad Eva Seeman fick för information i Skellefteå, men jag tycker att det låter mycket överraskande om Zickerman har haft något engagemang i "Keramisk konst i Orsa".
Det har forskats lite grann i Orsa om detta företag, och bl.a. har Monika Wennergren och Kristina Klockar framställt en mycket trevlig folder om fabriken. Tyvärr har upplagan nu tagit slut, men förhoppningsvis skall det tryckas flera exemplar. Den som är intresserad kan nog beställa foldern här: monika.wennergren@bredband.net eller kristina.klockar@orsa.se
Återger här lite kortfattat en del information som finns i foldern:
Keramisk konst i Orsa skall ha startat i mitten av 1920-talet av en järnvägstjänsteman vid namn Möller. Det var i huvudsak gjutna föremål som tillverkades. Bl.a. lyckades Möller att få rättighet att tillverka keramikkopior av Döderhultarns figurer. Även kopior av Per Hasselblads statyer skall ha blivit gjutna där. Verksamheten upphörde dock i början av 1930-talet, och Möller flyttade till Skåne.
Något föremål finns på Dalarnas museum och några hos Orsa kulturförvaltning.

Några uppgifter om Zickerman finns dock inte.
Visar bild på en vas som jag köpte för några år sedan.

Tingeling
2008-02-09, 23:18
Ska se om det går att få tack på en folder, tack för info! Finns det någon keramikverkstad som du inte har en pjäs ifrån eller inte vet något om?:) Verkar vara en fin samling som du har lyckats få ihop.

Larspeter
2008-02-10, 03:34
Detta låter mycket besynnerligt. Tage Zickerman kom hem från Paris typ 1909 och var verksam i Vittsjö norr om Hässleholm där han byggde en av de första starkeldsugnarna. hans hustru var kändare än Tage, hon var textilkonstnärinna.
Själv är jag lycklig ägare till ett par TZ-grejor. Har inte bilderna på denna dator.
Detta skrivet i alla hast, årtal och sådant kan diffa på ett och annat år eller så.

E.B.
2008-02-19, 13:13
Den lilla foldern ramlade ner idag. Ser ut att vara riktigt trevliga föremål, de där från Orsa. Hoppas att man springer på någon en dag.

De skrev även att de skulle försöka undersöka mer om uppgifterna om Zickermans inblandning. Vi hoppas på fortsättning.

Bengt H.
2009-05-13, 19:10
Nu har jag hittat några till saker från Keramisk konst i Orsa.

Tingeling
2009-05-14, 08:57
Den höga var riktigt fin! Hade faktiskt glömt bort Orsa Keramiken, fick aldrig någon folder så jag får försöka igen.

Bengt H.
2009-08-21, 12:59
I går hittade jag ännu en vas från Orsa.

Tjusig glasyr. I varje fall den övre delen.

Gideon
2009-08-21, 16:01
Verkligen fina saker från Orsa. Bengt H:s nytillskott riktigt lystrar!
Tyvärr har Seemans påståenden i Antikrundan, för mig alltmer blivit otillförlitliga eller så är hon ofta dåligt påläst när det gäller keramik i periferin. I periferin av känt lergods och stengods, och då är det bättre att hålla tyst istället för att skapa förhoppningar hos ägarna.

Istället får vi spåna i bakgrunden, tills verkliga fakta framkommer, sammanställa dem och se om allt stämmer.

Jag har inte läst den skrift ni nämner, så jag vet inte vad som står där, förutom det Bengt H. citerat.
Men vi kan börja med platsen för verkstaden, och den enda person som är relaterad till keramik år 1900 i Orsa är:
von Knorring, Karl Ludvig
Kakelugnsmakare
f. 1858 i Järna (Kopparbergs län, Dalarna)
Gift man, far i familjen
Nederberga
Orsa (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: Järna Kopparbergs län

Kanske är det hans verkstad, som övertogs av Möller, eftersom befintlig ugn borde funnits kvar?

Det är dags att byta rubriken till dokumentationstråd för "Keramisk Konst Orsa"

Tingeling
2009-08-21, 16:02
Det dyker inte upp många från Keramisk Konst i Orsa men du har haft turen och hittat några! Gör mig nyfiken på om de har hållit sig till kopparlustreglasyren eller om det finns annat gods.

Bengt H.
2009-08-21, 18:29
Jag har försökt att hitta lite upplysningar om keramiktillverkaren och dess ägare. Om den senare har jag lyckats rätt bra, men om själva tillverkningen har det gått sämre.
Till och börja med fick jag de första viktiga informationen från Järnvägsmuseet i Gävle och sedan är det en kunnig bekant som letat fram upplysningarna.
Carl Sune Magnus Möller var under de första åren av 1900-talet skriven i Stockholm, men bosatt i nordligaste Sverige tillsammans med sin familj som bestod av hustru och två söner (Gunnar och Sven). Han arbetade där som ingenjör i samband med bygget av järnvägen mellan Gällivare och norska gränsen. Efter några år mantalsskrev sig familjen i Gällivare, och där föddes dottern Greta.
Därefter blev Göteborg bostadsorten fram till 1921 när flytten gick till Orsa.
Där startades så den keramiska verkstaden efter några år av Carl Sune Möller. Även en av sönerna skall ha varit verksam i företaget, som förutom de gjutna vaserna även tillverkade diverse figurer. Bl.a. skall Möller ha fått tillstånd att tillverka avbilder av Döderhultarns figurer en även Per Hasselblads och Milles verk skall ha fått tjäna som förebild till produktionen.
Jag har lyckats att få se en hel del bilder på föremål från fabriken, och mycket har den mörkröda kopparglasyren. Men det finns också en mycket vacker skimrande grön glasyr. Tyvärr har jag inte sett den i verkligheten.
Döderhultarns figurer har en blandning av färger, och har nog en speciell glasyr. Det är svårt att se riktigt på en bild.
Trots att jag har haft kontakt med Boverket, PRV och länstyrelsen i Falun har jag inte kunnat få fram när tillverkningen skedde, men troligen från mitten av 1920-talet, och fram till början av 1930-talet. Enligt uppgift gick företaget i konkurs.
Möllers svåger Ture Bouvin skall enligt annan uppgift varit den som hade keramikkunnandet och därigenom stått för produktionen.
Företaget tycks även ha sysslat med annat än keramiktillverkning, för genom Kungl. biblioteket har jag fått tag i ett blad där företaget gör reklam för en produkt kallad busklien "Acer". Det är alltså en kraftigare slags lie som kunde användas vid röjning av buskage t.ex. längst järnvägen. Bladet är undertecknat G. Möller, så det är säkert sonen som stod för denna verksamhet och fadern skötte nog försäljning och marknadsföring hos sin järnvägskollegor.
Jag har hittat en tidningsartikel om företaget från Falu kuriren 1981. Tyvärr ger denna inte så mycket mer information.
Makarna Möller skall ha lämnat Orsa 1934 och bosatt sig i Stockholm, där dom levde resten av sitt liv.
Sönerna fick inget långt liv utan avled bägge under åren 1940-41 ca. 40 år gamla. Gunnar som frivillig i finska kriget och Sven genom blodförgiftning.
Förutom en dotter till Sven finns inga arvingar efter syskonen.
Denna dotter har jag pratat med, men eftersom hon föddes bara något år innan fadern dog har hon inte fått sig något berättat om fabriken och kunde därför inte lämna några upplysningar.

Säkerligen finns det tidningsreportage från fabriken i ortens tidningar från den tiden, men det gäller bara att ha tid och möjlighet att bläddra igenom dom.

Tingeling
2009-08-21, 20:54
Tack för att du delar med dig! Bilderna på keramiken du nämner, är det något som finns i tryckta källor?

Bengt H.
2009-08-22, 02:04
De flesta av bilderna har jag fått av en dotter till en person som tidigare var anställd vid fabriken. Föremålen är fotograferade hos henne och hennes syster samt hos fadern.
Några föremål finns ju avbildade i den omtalade foldern.
Kanske har du ännu inte fått den?
Själv har jag försökt att få tag på ytterligare exemplar men inte lyckats.

Tingeling
2009-08-22, 07:31
Nej, trots påstötningar så blev det ingen folder över åt mig tydligen. Så hittar du fler så hör av dig.

Gideon
2010-03-31, 23:22
Keramisk Konst Orsa framstår som ett allt större mysterium, framförallt i de föremål som framställdes och vilka formgivare de kanske kan knytas till.
Mycket är oklart, och det blir inte bättre av de bilder som visas i slutet - nämligen vasen som är en tvilling till Orsavasen, men stämplad ABT alternativt ATB och en annan vas, som tack vare tvillingen har kvar sin koppling till Orsa... :)

Bengt H. har utmärkt väl redovisat vad som är känt om företaget, och mina rader kan till stora delar tyckas bli upprepningar, men vi gör så gott vi kan på vägen till utropstecken kring Keramisk Konst Orsa.

Det stämmer att Carl Sune Magnus Möller, med sin fru och en son, år 1900 var skriven i Kungsholms Rote 4 i Stockholm och det är också antecknat att de alla var frånvarande vid inskrivningen.
Redan då var alltså Carl Sune M. uppe i arbetet med järnvägen i norra Norrland. Det året föddes sonen Karl Gösta Gunnar (i Stockholm), och det var han som sedan kom bli att den drivande i keramikföretaget.

Det är lite förvirrande att läsa den lilla foldern, "Keramisk konst i Orsa", som Kristina Klockar och Monika Wennergren sammanställde 2005, och jämföra den med artikeln ur Falu Kuriren 1981. Var det fadern eller sonen som startade och drev företaget?
Det ligger närmast till hands att anta att Carl Magnus stod för kapitalet, medan sonen Gösta (Gunnar) hade kreativiteten och kunskaperna.
Bengt H. nämner busklien "Acer", som "G. Möller" signerat och i foldern nämns en helikopter, som störtade - måhända ett samprojekt med fadern, som ju var ingenjör?

G. Möller ska ha ansvarat enbart för glasyrexperimenten, men inget säger att han inte företog sig mer än så - han verkar på mig ha varit en "tusenmannakonstnär". Att gjuta lergods, borde vara enklare än att sätta sig vid drejskivan och forma och varför inte? Det var ju ett litet företag.
Ture Bouvin nämns som den keramikkunnige och då har vi samspelet, om teorin håller, blir i enlighet med tidningsartikel från 1981, som säger att: "Carl Sune Möller hade ett par medhjälpare anställda på keramiktillverkningen och bland annat en av hans två söner."
För den korta verksamhetsperioden, c:a 1925-1932, nämns i foldern "Keramisk konst i Orsa", ytterligare medarbetare, som bröderna Tagesson och sju andra. De är oklara i sina roller, och medan tid är borde t.ex. Tage Turesson tillfrågas om mer än vad som framkom under sammanställningen av foldern och vad han själv mer minns.

Tidningsreportage, annonser med postorderförsäljning, samt kungörelser finns säkert och de upplysningarna ligger bara och väntar på att bli återupptäckta och lästa. Dessa ger vidare ledtrådar.

Gideon
2010-03-31, 23:25
En hel del fina alster har visats i tråden, och som ni sett av gruppbilderna ovan, finns det fler att presentera.
Förhoppningsvis dyker det också upp bra bilder på "Döderhultare, terrakottafigurer, vaser, urnor, hushållsartiklar av konstnärlig form, skrivbordsset med björnar m.m." (Citat ur foldern)

När jag köpte dessa lockburkar, vid skilda tillfällen, förundrade det mig att locken inte ville sitta som de "skulle". De glider runt och vickar i mynningarna, båda två.
Bonbonjärer, för konfekt, antog jag från början att de var, men locken har extra falsar runtom.
Förklaringen finns i den lilla foldern, "Keramisk konst i Orsa", som säger:
"Man tillverkade förvaringsburkar i keramik som kunde användas till mat, kaffe, snus etc. Burkarna var försedda med gummipackning, för att hålla dem lufttäta."
Extravaganta förvaringsburkar, skulle man nog säga!
Båda har extranoteringen "Pat. Sökt" och det kan vara som just förvaringsburk patentet söktes, och inte för glasyrernas skull, eftersom vi har två olika sådana på dem.
Kanske kan det vara värt att fråga igen i denna kategori, med Karl Gösta Gunnnar Möller (född 1900) som sökande, Bengt H.?

Gideon
2010-03-31, 23:28
För att följa Polssons trevliga namngivningar på lergodsföremål, väljer jag att kalla det här paret för droppvaser.
De är lika, men ändå inte. Den rödgröna är tyngre och någon centimeter kortare än sin tvilling från Orsa, och märkt ABT, alternativt ATB. Vilken av dem som är äldst, återstår att se.
Om vi bortser från dropparna, och sätter dit hänklar istället, så har vi samma vas i Bengts exemplar, vars bild jag lånat ur tråden och förstorat.
Ännu en jämförelse görs, och den kanske är långsökt, och i denna har jag satt Orsavasen samman med Evald Dahlskogs vas (i produktion 1941-48) från Bo Fajans. På den sitter dropparna upp och ner, men det är ändå inte utan att jag inbillar mig att Dahlskog kan ha fått inspiration av droppvaserna tidigare.

Gideon
2010-03-31, 23:29
Slutligen har vi den här vackert rinniga vasen i gröna skiftningar, som har den okända ABT/ATB-stämpel, i likhet med den rödgröna vasen.
Jag är nästan helt nollställd här och det går bara att spekulera tillsvidare, men vi får vara tacksamma för den här "felande länken" i droppvasen.
AktieBolaget T... eller A Ture Bouvin (som Bengt H. framlagt som en möjlighet) är frågan.
Den enda Bouvin som passar in släktförskarbundets skivor, är den Carl Ture Bouvin, som gick bort 1946 och begravdes i Stockholm, och kan inte hittas bakåt. Han titulerades Ingeniör.

prylsnubben
2010-03-31, 23:39
Denna tråd har jag missat helt och hållet.........dags för lite catch uppande !
ATB, ABT eller varför inte TAB. Om AB står för Aktiebolag så går ju det första bort ATB. Kvar blir T......Aktiebolag och Aktiebolaget T........

Gideon
2010-04-01, 01:45
Denna tråd har jag missat helt och hållet.........dags för lite catch uppande !
ATB, ABT eller varför inte TAB. Om AB står för Aktiebolag så går ju det första bort ATB. Kvar blir T......Aktiebolag och Aktiebolaget T........

Trodde Du hade dammsugit PES på allt av värde vid det här laget? ;)

Ja, åtminstone Aktiebolag bör vara med i tolkningen - och då har jag en annan tråd färskt minne, den om AB C.L. / L.C. Hälsingborg. Den var också ett aktiebolag, om än ett grossistföretag som köpte in halvfabrikat.
Den gröna vasen kan inte sägas vara det, utan är drejad, vilket känns med fingrarna på insidan.
Båda droppvaserna är dock gjutna, liksom de flesta av produkterna från Keramisk Konst Orsa.

Den här bilden har jag haft ett tag, men kommer bara inte ihåg varifrån den kommer. Från Traderaauktion eller en samlarvän.
Dock bör den visas och visst blir det ett spörsmål om båda företagen är lika gamla eller om ABT/ATB är äldre.

E.B.
2010-04-01, 07:56
Ytterligare en teori som jag kastar fram angående ABT kan väl härledas till det som skrivits i denna tråd redan, kanske du har svaret i Bröderna Tagesson som kanske fortsatte i samma anda som Orsa Keramik?!?

Bengt H.
2010-04-01, 22:54
Roligt att tråden fått nytt liv, och att den fått en tydligare rubrik.

Bröderna Turesson skall nog inte ha ägnat sig åt keramiktillverkning efter tiden på keramikfabriken i Orsa. I alla fall inte efter de upplysningar som lämnats av en dotter till en av bröderna. Även de upplysningar som jag fått av en äldre Orsa-bo, som har och har haft kontakt med bröderna säger inget om någon sådan versamhet.

Från den ovan nämnde Orsa-bon har jag fått upplysningen att formerna till fabrikens keramiktillverkning såldes på auktion någon gång på 1930-talet. Kanske fick dom tjäna som former till ytterligare keramiktillverkning?

Av samme uppgiftslämmnare har jag fått upplysningen att Orsa-fabrikens formuppsättning troligtvis köptes från en firma i Stockholmstrakten. Vem som stått för formgivningen är oklart. Kanske sålde Stockholmsfirman sina former till olika verkstäder?
Teorier, teorier.

Tyvärr kan PRV inte hitta några patent på varken Keramisk konst Orsa eller Möller vare sig på den mönsterskyddade busklien "Acer" eller den lufttäta tobaksburken.

Gideon
2010-04-02, 16:31
Tack Bengt, för Dina ansträngningar.
Det är synd att det inte finns några dokument hos PRV. Man kan ju tro att ansökningar om patent, trots avslag, bevaras i deras arkiv - men det kan ju helt enkelt vara så att folk i denna tid, tog mer lätt på detta i marknadsföringar?
En del företag fanns inte noterade på papper, utan bara i luften, precis som med L.C. A.-B. i Hälsningborg, för att ta ett ovidkommande exempel.

Bröderna Turesson ska det naturligtvis vara. Det blev hjärnsläpp under skrivandets gång.
ABT-föremålen känns dock äldre än Orsa-sakerna och inte gjorda inpå sent 30- eller 40tal, framförallt inte den gröna som har tjock blank glasyr undertill, men den kan mycket väl vara samtida också.
I Falu Kuriren från -81, skrivs att "original av andra konstnärer köptes in och dessutom gjordes keramikfigurer av egna modeller".
Döderhultarna är goda exempel och dessa är, med förlov sagt, kopior av original.
ABT verkar ha varit kortlivat, och man kan spekulera i om C.S. Möller hade ett finget med i spelet och att ABT var hans första projekt på annan ort, innan han flyttade med familjen till Orsa för att starta nytt.
Det vet vi inte ännu.

Vi får spåna vidare och göra så gott det går i efterforskningarna kring Keramisk Konst i Orsa och kopplingarna till andra företag och konstnärer.

luchur
2010-10-03, 13:31
Detta måste dock har varit det roligaste fyndet i fredags! Köpt som ett Ufo, bara för att 10 minuter senare bli identifierad av Gideon och Tingeling :D Tackar!!

Bengt H.
2010-10-03, 15:36
Roligt att det dyker upp någon sak från Orsa emellanåt.

Grattis till fyndet, luchur!

luchur
2010-10-03, 18:19
Tack :)

Gideon
2011-03-05, 17:19
Att det inte är ofta föremål från Orsa dyker upp, visar också sig i hur lång tid som går mellan inläggen i den här 2 1/2 år gamla, men ändå korta tråden.
Så Tingeling har rätt i den saken.

En björnaskkopp har iallafall dykt upp, tjock och blank i glasyren och mycket len att ta på. Men den är så "hal" att hålla i, att man får se upp med att den inte glider överraskande ur händerna.
Den är en av dessa stycksaker, som nästan helt identifierats i ursprungskällan, tack vare simcos eget fynd från en annan stad - Arvika. Den är signerad av Victor Axelsson (1883-1946), och han har i sin tur skrivit att björnaskkoppen är en kopia av Elmberg.

Läs mer i simcos inlägg 61:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?19794-Arvikakeramik&p=144040&viewfull=1#post144040

Frågan är om min björn är en gjuten kopia av Arvikaexemplaret, eller direkt från Elmberg?
Citerar Eric Borgert, som i Falu Kuriren 1981, sa:
"-Vad jag erfar så tillverkades mest modeller, en del där original av andra konstnärer köptes in och dessutom gjordes keramikfigurer av egna modeller."

Storleken har betydelse i det här fallet, och om simcos är större, så var hennes "först". En kopia av en skulptur blir mindre.

Låt oss mäta och jämföra. :)
Längd, från kant till kant på undersidan: 14,8 cm.
Bredd, dito: 11,5 cm.
Höjd: 7,5 cm.

86407864058640686404

simco
2011-03-05, 20:47
Moment of truth!;)

Med darrande händer tog jag fram måttbandet; original av kopia, eller kopia på kopian?:D

Det kanske syns lite dåligt på bilderna men björnen är:

15,4cm längd bottenplattan
11,7cm bredd bottenplattan
7,5cm höjd, (högsta punkten, konstig kameravinkel som gör att den ser lägre ut)

Vad säger nu detta? Samma höjd, men större i botten!?

Mät höjden igen min käre Gideon! Riktigt kul att se en kompis till nallen!

Gideon
2011-03-05, 21:36
Visst är det kul med en kompis!

"..min käre Gideon!" låter det plötsligt?
Aha. Du försöker ställa in Dig och på något sätt komma åt den här dyrbara nallekompisen från Orsa.
Jag förstår Dig, men se den taktiken kommer inte att gå hem. :p

Ähum, nu har jag mätt igen och det blev liite mindre i millimetrarna ändå, som Du kan se av lilla sammanställningen nedan. Att bamsen ännu är lika hög, kan förklaras av den tjocka glasyren runt botten.
Då har vi alltså en lillebror, som blivit klonad på det gammaldags sättet och det återstår bara en sak till.
Hur har Du det med vikten?
Här är den exakt 478 gram, vägd och kontrollvägd tre gånger på digitalvåg. Men material och densitet kan ju skilja förstås, så där är det ingen exakt vetenskap.
Det vore kul att få veta ändå.

Min:
14,8 cm längd bottenplattan
11,3 cm bredd bottenplattan.
7,5 cm höjd (fortfarande)

Din:
15,4 cm längd bottenplattan
11,7 cm bredd bottenplattan
7,5 cm höjd

simco
2011-03-06, 00:17
TUNGVIKTARE!!!

Självklart låter det "käre Gideon":) Din fina nalle har Du ju faijtast om i arla morgon, med solen i ögonen, utanför saloonens gnekande svängdörrar, i dammig vind, med leriga stövlar, och fingret på hanen.:p

Min bamsebjörn väger dock hela 709g, kontrollvägd 4 ggr;)

Kan ju såklart ha med godset att göra, tyngre lera i Arvika och mer bly i glasyren

Gideon
2011-03-06, 00:40
Tack, simco för en underbar uppvisning som var fullständigt bländande.
Nallen min närapå tappade pälsen och jag sköt mig själv i foten.

Jag önskar att sambandet kunde bli mer klarlagt från en förstahandskälla, men det är nog försent nu.
Har Du prövat att höra Dig för med kännare eller museifolk som kan V.A. från Arvika? Din björn kanske var ett slags examensarbete i ungdomen? Varför skulle en annars självständig krukmakare göra en kopia av något?
Din Elmberg bör vara den rätte, och också där bör hans tråd nystas upp.

Men på det hela taget, bidrar den här björnen från Arvika, med en ny pusselbit till Orsaföretagets historia.
Tack igen för den "tunga på vågen"!
Den var inte lätt. ;)

simco
2011-06-21, 20:52
Hade glädjen att få bekanta mig med denna drejade TAB (ATB?)- märkta kruka häromdagen.:)
Som tidigare visats och diskuterats på tråden borde det finnas en koppling mellan Keramisk konst Orsa och föremål märkta med denna stämpel. Krukan har oljeliknande brun-röd glasyr med mer dragning åt brunt och har pålagda öron som kan ses som dekorationer direkt på krukan. Det skulle vara kul att se mer hushållsgods från denna firma och möjligtvis om det finns någon tvilling med märkningen Keramisk konst Orsa.

943549435794356

Bengt H.
2011-07-12, 19:24
Visar några bilder på keramik från Orsa.

Här finns också en liknande vas som Gideon visat. Den dock med ABT-stämpeln.
Mer om detta i nästa inlägg.
956409563995638956379564195642

Bengt H.
2011-07-12, 19:35
Vid mina efterforskningar om AB Göteborgs keramik i Mölndal fick jag också lite dokument om föregångaren AB Terracotta.
Denna fabrik skall troligen ha startat under 1910-talet och under åren 1918, 1919 ägdes den av Lidköpings porslinsfabrik. !920 hade namnnet ändrats till AB Göteborgs keramik och troligtvis hade det då kommit nya ägare.
AB Terracotta kan väl bli ATB. Med dokumentationen fanns även några fotografier, och de där visade krukorna påminner mycket om den Simco visat för något inlägg sedan.
I texten räknades upp vad som tillverkades och så hade t.ex både ABT och Orsa "ensamhetsrätten" att tillverka Döderhultarns figurer.
Min spekulation är att Möller köpte formar inkl. Döderhultarn från AB Terracotta vid slutet av 1910-talet när han var bosatt i Göteborg, och tog med sig detta vid flytten till Orsa 1921.

Tingeling
2011-07-12, 19:59
Tack för de bilderna, Bengt H!

luchur
2011-07-12, 20:04
Wow vilka läckra saker Bengt :) De med björnar fick snålvattnet att rinna till ;)

Gideon
2011-07-12, 22:30
Vid mina efterforskningar om AB Göteborgs keramik i Mölndal fick jag också lite dokument om föregångaren AB Terracotta....

Vilken samling Du visar upp, Bengt!
Höll på att tappa andan. :)

Det vore orättvist mot andra pjäser, att favorisera någon av dem, ens rangordna - men björnljusstakarna och den höga, smäckra hänkelvasen är bara så läckra.
Kan Du ordna en bättre närbild på skrivstället?

T:et är ju upphöjt ovan sammanbundet AB, så det är mycket rimligt med AB Terracotta.
Försök att få lov att publicera bilderna, åtminstone en av dem som visar likheten med simcos ABT-kruka.

Bengt H.
2011-07-13, 14:20
Tyvärr är inte de senaste Orsa-föremålen mina, utan de tillhör anhöriga till en tidigare anställd vid fabriken.

Bland det material som jag fick mig tillsänd från Mölndals museum finns även en del bilder.
Visar här en figur som skall ha tillverkats vid AB Terracotta.
95686

Tingeling
2011-07-13, 16:25
Blev nyfiken på figurerna, vet du om de är märkta?

Bengt H.
2011-07-13, 17:32
Tyvärr har jag inte sett föremålen i verkligheten,och vet därför inte om dom är stämplade.
Med största säkerhet kommer dom nog ändå från Orsa eftersom dom samtliga kommer från den tidigare anställde och senare övergått i dennes två barns ägo.

För några år sedan såg jag en "Döderhultar" på Tradera och denna var stämplad med Orsa-stämpeln.
Förstår inte nu varför jag inte bjöd på den. Troligtvis var jag för snål.

Gideon
2011-07-14, 17:16
Stegen mellan Orsa och Mölndal är långa, men välriktade, av framför allt Bengt H.
Han har haft vänligheten att maila nämnda dokument och låta mig redigera materialet till PES-format.
Jag är nu helt övertygad om att han äntligen har löst ABT-gåtan.

Valt textavsnitt och bild kommer ur boken "Mölndals gatunamn" av Lars Gahrn (1998), sid. 330-331, samt foton ur Mölndals hembygdsförenings bildarkiv.
Författaren http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Gahrn har gett sitt Bengt H. benägna tillstånd att publicera dem här, eftersom det också ligger i Garhns, och såväl Mölndals museum, som hembygsföreningens intresse, att nya rön görs och inte minst att fler föremålsbilder dyker upp.
Det ska också sägas att bilderna är kopior av kopior, och därför av sämre kvalitet. Det finns fler, men dessa är inte godtagbara i skrivande stund. Inscanningar av originalfotona kommer att göras av museipersonalen, efter semestrarnas slut. Då blir det byten till bättre kvalitet, och fler spännande bilder att ta del av.

Terrakottagatan
Bosgården. - Namnet antogs den 20 augusti 1954. Dessförrinnan hette gatan Berzeliigatan.
Den har fått namn efter en fabrik, som kallades Terrakotta eller Terrakottafabriken. 1927 användes den som en välkänd hållpunkt i geografin, och anläggningen kallades då genomgående för "Terracottafabriken". Det är okänt när företaget startade, men enligt uppgift var tillverkningen igång under första världskriget. Enligt en anteckning av Eyton drevs rörelsen under åren 1918-19 av Lidköpings Porslinsfabrik. 1920 hette företaget "Aktiebolaget Göteborgs Keramik". Fabriken låg i Mölndal, godsadressen var Fässberg, och postadressen var Mölndal, men ändå hette fabriken alltså "Göteborgs Keramik" - namnet Göteborg ansågs ha bättre klang än Mölndal.

95754
Gamla Terrakotta omkring 1920. Foto: Knut Kjellman.

Terrakotta är "poröst, glaserat lergods med gulröd eller brunröd färg", och i fabriken tillverkades just lergods. Enligt en annons tillverkade man "Alla slag av Lervaror", och i samma tidning hette det: "Ett företag som skjutit god fart, är också AB Göteborgs Keramik. Fabriken var i full produktion i maj i år, och dess tillverkning av alla slags lervaror har mycket god åtgång. Inom kort tid upptager fabriken en ny specialité, eldfasta kokkärl, efter en österrikisk idé, som man väntar sig mycket av".
En bildserie i hembygdsmuseets arkiv visar, att man tillverkade delar till elektrisk armatur, allsköns krukor och stora urnor, matskålar, tallrikar och statyetter - till exempel en man - förmodligen en kvarndräng - med en säck över skuldrorna (anm: se Bengt H:s inlägg 42). Verksamheten var livlig, och fabriken hade en särskild box på posten.
Emellertid upphörde verksamheten någon gång på 1920-talet, men namnet Terrakotta hängde kvar så länge huset stod. Efter åtskilliga mellanspel flyttade yrkesskolan in i den tomma fabrikslokalen. 1981 revs huset. När huset revs, ändrades gatans sträckning. Terrakottagatan drogs fram över Terrakottas tomt. Byggnaden låg på gatans södra sida, mitt för Celsiusgatans mynning.

95755
Fabriken är belägen i Fässberg vid Mölndal och omfattar en golvyta av c:a 3,000 kvm, med en planerad utvidgning upp till 10,000 kvm. Utom egentliga lervaror tillverkas lampskärmar och konstsmide i därför speciellt inrättade lokaler, så att bolaget är i tillfälle att leverera kompletta såväl bord- som taklampor.
Av fabrikat märkas Rigorkylare för bordet och skafferiet (patent), vatten- och vinkylare, filbunkar, krukor och burkar, fat och bunkar, gräddsättare, eldfasta kokkärl och pastejformar, Karbox-flaskor för framställning av kolsyrade drycker (patent), figurer, döderhultare (ensamrätt), vaser, urnor, amplar, rök- och skrivbordsgarnityr, askkoppar, bord- och taklampor för elektriskt ljus, Terracotta-Ray för indirekt belysning, ljusstakar. julklockor etc.

Bildtexterna nedan är avskrivna från anteckningar i skrivstil.

95752
Modellsalen; rörelsen drevs 1918-19 av Lidköpings Porslinsfabrik.

95750
Gipseriet. Den gamle i bakgrunden är Patrik Pettersson, verkm. Myrgaard, dansk, till höger.

95751
Lagret.

95753
Jämförelsebilder med simcos kruka och förstorad utsnitt ur fotot från lagret.
Observera likheterna som intryckta hänklar, inkragad mynning och form i övrigt.

Bengt H.
2011-07-15, 12:17
Tack för uppmuntrande ord, Gideon.

Men äras den som äras bör.
Den som gjort det möjligt att följa Möller och hans familj från Halmstad via Stockholm, Malmberget/Kiruna, Göteborg och till Orsa är en fantastisk person som genom idogt letande i kyrkoböcker och andra arkiv som bl.a. tidningsarkiv på alla möjliga och omöjliga vis lyckats få fram de uppgifter som gett en rätt så bra bild av familjen och dess verksamhet med Keramisk konst.
Även så har kontakten med en sondotter till Möller kunnat ske tack vare denna person. Därigenom blev det även möjligt att hitta en gammal tidningsartikel om fabriken.

Samma insats har även skett angående familjen Säfströms nedslag på olika platser både inom och utom landet. Också här har värdefulla kontaktuppgifter med familjemedlemmar erhållits.
Detta ledde så bl.a. till Mölndal och AB Terracotta/AB Göteborgs keramik.

Även i många andra frågor här på PES där jag kunnat lämna upplysningar har detta skett tack vare personen i fråga. I några fall har jag enbart vidarebefordrat upplysningarna och i andra fall har jag kunnat erhålla dem genom de kontaktuppgifter som personen lyckats skaffa fram.

Gideon
2011-07-16, 01:28
Det är ju alldeles utmärkt med en sådan hängiven kraft i kulisserna, Bengt H.
Heders till den personen!

simco
2011-07-16, 16:05
Jag vill ställa mig till skaran och tacka för den oerhört spännande informationen som framkommit om kopplingen mellan ABT och Keramisk Konst Orsa!
Verkligen intressant läsning och extra roligt att få se bilderna från fabriken.
Stort tack till Bengt H, den djupgrävande forskaren för utomordentligt arbete och till Gideon för fin sammanställning!:)

Jag gjorde själv mitt första fynd från Keramisk Konst Orsa för några veckor sedan.
En härlig vas med den kopparglänsande glasyren och gröna inslag. Glasyren har runnit riktigt tjockt och det finns en del små bubblor i den från tillverkningen.

Jättekul att få se Bengt H.´s läckra samling som verkligen ger mersmak!

9583895839
9583695837

Gideon
2011-07-16, 16:20
Skimrande vacker vas, simco!
Jag får allvarligt fundera på att flytta norröver, eftersom det är bara där som roliga fynd numera görs - av Dig, bonnie, Hudik och flera till.
Och nej, jag är inte avis (igen). :cool:

Grattis till fint läckerfynd!

simco
2011-07-16, 17:03
Tack Gideon!

Ja!!! Flytta till Norrland så ska Du få bli runtdragen på loppisarna i de mörka granskogarna.:)
Obs! Du kommer aldrig få vara ifred, lik en irriterande Norrlandsmygga kommer jag att surra runt med nya upptåg som väntar!

Bengt H.
2011-07-16, 21:05
Grattis till den färgrikt skimrande vasen, Simco.

Jag tackar också för uppmuntrande omdöme.

simco
2011-07-18, 18:59
Tack Bengt!

Jag ser det verkligen som en förmån att få ta del av denna kunskap och möjligheten att inspireras av föremål som visas, vilket ger extra tillskott till hemmet!:)

Bengt H.
2011-07-30, 20:32
Från yrkesinspektionens arkiv har jag genom Landsarkivet Göteborg fått ta del av en del intressanta dokument.

Ur ett register över nytillkommna arbetsställen daterad 31/5 1919 finns arbetsstället Lervarufabriken Terracotta. Arbetsgivare Nya AB Terracotta.
Ur ett liknande register, men nu med avförda arbetsställen daterad den 3/9 1920 finns samma företag med tillägget "Nedlagd".
Ett brev från företaget till yrkesinspektionen ger upplysningen att företaget måste ha startat mycket tidigt 1919 eller kanske redan 1918. Brevet är daterat den 22 Jan. 1919 och då hade yrkesinspektionen redan hunnit med ett besök.
Brevet ger emellertid ännu mer upplysningar.
Bl.a. går det genom företagets logga se att det är samma märkning som på Gideons vaser och på Simcos kruka.
Men undertecknaren av brevet kanske ger den mesta informationen eller bekräftelsen.
T. Bouvin kan väl inte vara någon annan än Möllers svåger Ture Bouvin.

97116

Gideon
2011-07-31, 09:08
Det är väldigt skönt att få se ABT-loggan på officellt brev, med påskriften NYA AKTIEBOLAGET TERRACOTTA.
En bekräftelse som heter duga!

Jag har hittat sagde Carl Thure Bouvin, född 1881, men tvekar ändå på om det är rätt person.
Får återkomma till dennes rötter, och jag blir nog inte den ende som ser fram emot nya uppdaganden från Dig, Bengt H.

simco
2011-07-31, 09:17
Jag håller med ovanstående skribent!:)
Vilket fantastiskt dokument, loggan är omissigenkännlig och tillsammans med Nya AB Terracotta är det en jackpot, bättre bevis går knappast att få!
Det ska bli intressant att få ta del av vad som går att få fram om T. Bouvin.
Det är alltid lika spännande när pusselbitarna faller på plats!
Tack för ditt arbete Bengt!

Bengt H.
2011-07-31, 13:58
Jag tackar så mycket för de uppskattande orden från Simco och Gideon.

Angåend Bouvin går det inte att vara helt säker på att det är "rätt" T Bouvin som undertecknat brevet, men jag tycker att det är mycket som tyder på detta.

Familjen Bouvin bodde i Hovstaten i Stockholm där fadern var slottsvaktmästare. Bland syskonen fanns Anna Maria och Ture. Anna Maria gifte sig så småningom med Carl Sune Magnus Möller. Ture tycks ha utbildat sig till ingenjör.

Vid ett samtal med ett barnbarn till Möller så berättade denna att det var Ture Bouvin (alltså Möllers hustrus bror) som var den drivande i verksamheten i Orsa, och att det var han som hade det tekniska kunnandet.
Ett barn till Bouvin var bosatt i Falun, och med denna hade Möllers barnbarn haft en del kontakt. Tyvärr finns denna person inte längre i livet, och några ättlingar har jag inte lyckats hitta.

Jag tror alltså att T Bouvin efter tiden vid ABT så småningom följde med sin syster och svåger upp till Orsa och där startade upp keramikfabriken. Med på flytten fick då också följa en del formar för keramiktillverkning, bl.a. Döderhultarns figurer och en del vaser.

Gideon
2011-07-31, 16:34
Men då så.
Thure Bouvin (1881-1946) fick säkert många gånger fina intryck av sin fars, kammarvaktmästaren (som var hans titel 1890 och 1900) Anders Gustaf, arbetsmiljö.
Thure vilar sedan 22/10 1946 i Stockholms norra begravningsplats.

Hans barndomskvarter:
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=6475

Bengt H.
2011-08-08, 18:43
Tillägg efter kortfattad information från Riksarkivet.

AB Terracotta grundad 3/6 1913, likviderat 3/1 1916
Nya AB Terracotta grundad 12/12 1916, konkurs 3/7 1919.
AB Göteborgs keramik grundad 17/3 1920, likviderat 1/9 1922.

simco
2011-09-27, 19:19
I söndags gjorde jag detta fynd på loppis.
Jag flanerade runt, granskade prylar och hade den obligatoriska frågesporten med mig själv s
om jag vet att många andra PESare också har när de är ute på loppmarknader och mässor.

Frågesporten går ut på att testa sig själv och sina kunskaper och se om man kan sätta identiteten
utan att ha vänt på föremålet för att se signaturen eller märkningen.
Ibland gissar man rätt och då känner man sig lite duktig och stolt.
Ibland gissar man helt åt fanders och får sig ett gott skratt på egen bekostnad.
Ibland, läs ofta, visar märkningen något man känner igen så in i vassen att man inte kan låta bli att köpa med sig det hem och ta reda på vad det är (PES-sjukan).
Ibland blir man riktigt förvånad när någonting är nå´t helt annat än vad man hade förväntat sig och då får man lära sig något nytt.

Den här söndagen körde jag som sagt frågesporten med mig själv; -Ja ha, hm, -ja okej, -Nä hä, det borde jag ha vetat, gick resonemanget inne i huvudet. och så vidare.
Folk som inte känner en måste tro att man har mer än en skruv lös när man står med ett föremål i händerna och granskar och sedan blir helt stillastående, stirrandes tomt ut i fjärran, medan hjärnkontoret jobbar för att knäcka nöten.

Pulsen höjdes när jag såg denna vas.
-Åh vilken fin vas från xxxxxxxxxxxxxxx av xxxxxxxxxxxx! tänkte jag.
Jag vände och vred,- Jädrar också! En stor nagg med glasyrbortfall vid mynningen.
100kr ville dom ha och jag var på väg att ställa tillbaka vasen, utan att vända på den upp och ned, då jag kände mig bergsäker på min sak.
Jag blev minst sagt förvånad då jag i sista sekunden vände på vasen och såg märkningen i botten.
Nu måste jag bara ha den, nagg eller inte!
Med vasen under armen traskade jag iväg till säljaren som villigt prutade ner den till halva priset pga naggen.

Så nu, efter en lååång utläggning om mina loppisbestyr, sätter jag PESarna på prov; vad står det under vasen?:)
102282102283
102284

Kaptenen
2011-09-27, 19:29
Höganäsbolagets fabriksstämpel, ankarstämpel, signerad EB- Edgar Böckman?

prylsnubben
2011-09-27, 19:30
A. Hamberg..............

jani
2011-09-27, 19:30
Första tanken var Stålhane på Designhuset, men gissningen får bli Åke Holm

simco
2011-09-27, 19:42
Höganäsbolagets fabriksstämpel, ankarstämpel, signerad EB- Edgar Böckman?

Det var min bergsäkra uppfattning!:)

A. Hamberg..............

Höganästrakten, var jag säker på som en liten back up.:)

Första tanken var Stålhane på Designhuset, men gissningen får bli Åke Holm

Designhuset och Stålhane var en intressant gissning! Jag visste inte att han gjort något i denna stil, så nu kanske jag får lära mig något nytt.:)
Holm och Höganäs är bra kandidater, men är inte det som står under vasen.

Fortsätt gärna gissa!:)

Lars M
2011-09-27, 19:50
Efter Kaptenens förslag på Böckman trodde jag det var klart men efter alla andra får det bli Berndt Friberg......

Tingeling
2011-09-27, 19:59
Tänkte också på Böckman men men......... Orsa Keramik säger jag istället.

simco
2011-09-27, 20:01
Det hade varit mycket trevligt om det var en Friberg-vas!:)
Ändå är jag lika själaglad över det som står under.

På´t igen!:)

Kaptenen
2011-09-27, 20:02
Jag trodde att du tänkte på Böckman för det är ju vad det oftast står under dessa.
Men får nu dra till med John Andersson.

simco
2011-09-27, 20:24
Grattis Tingeling!!!

Helt otroligt, jag trodde aldrig att någon skulle ta den så snabbt!:)
Man kan ju undra vem från Höganäs som arbetat vid Keramisk Konst i Orsa!

Jag var säker på Edgar Böckman, Höganäsbolaget, med en liten reservation för en del andra som tillverkat föremål i denna lysterglasyr i Höganäs.
Så det var riktigt intressant att få sina kunskaper satta på pottkanten.

Tack Kaptenen, prylsnubben, Jani, och Lars M för bra gissningar!

Naggen, där man ser den brunröda leran
102285

Märkningen
102286

Tingeling
2011-09-27, 20:57
Visst är jag duktig!:D

Nä, det står ett par i hyllan så lite försprång hade jag men det var kul att ha rätt i alla fall!

simco
2011-09-27, 21:03
Jo, du är jätteduktig!!!:)

Har du några Orsa-föremål med "Böckmanglasyr"?
Jag har också ett par föremål därifrån, men de har lite tjockare rinnigare glasyr.

Gideon
2011-09-27, 21:33
En underbar lystervas!
Jag förstår och kan föreställa mig glädjen, när Du vände på den. :)
Grattis!

simco
2011-09-27, 21:37
Tack så mycket Gideon!

Naggen spelade betydligt mindre roll när jag såg märkningen.
Nu tänker jag inte ens på den.:)

Bengt H.
2011-09-30, 11:58
Mycket överraskande att vasen kommer från Orsa.
Den grå glasyren har då inte jag sett tidigare.

Grattis till ännu en fin sak därifrån, simco.

simco
2011-09-30, 12:17
Tack Bengt!!!:)

Ja, det var en riktig högoddsare för mig med!:) Glasyren verkar ha samma egenskaper som Höganäsfirmornas, och då framför allt Edgar Böckmans föremål. Det är därför jag funderar över om det kan vara så att någon från Höganäs arbetat vid "Keramisk Konst Orsa"?
Det intressanta tycker jag även sitter i naggen. Leran har exakt samma färg som mina tidigare Orsa-föremål och även krukan från ABT.:)

Bengt H.
2011-09-30, 16:07
Nu vet jag inte när Böckman var verksam vid Nittsjö, men kanske det var samtidigt som det var verksamhet i Orsa och att han också hann med ett besök där.

Ture Bouvin, som enligt ett barnbarn till Orsa-Möller, var den drivande i Keramisk konst i Orsa, skall enligt samma källa också ha varit verksam vid Nittsjö (fast om detta kan dom nu i Nittsjö inte hitta några uppgifter om).

Kanske blev Böckman och Bouvin bekanta, och detta utmynnade i ett kortvarigt gästspel i Orsa för Böckmans del.

Ja, ja, visst det är bara spekulationer.

simco
2011-10-02, 00:09
Tack så mycket Bengt!

Nu fick jag lära mig mycket nytt! Att både Möller och Böckman ska ha varit anställda vid Nittsjö visste jag inte. Att de två skulle kunna ha lärt känna varandra där är ju absolut inte omöjligt. Kanske var Böckman på besök i Orsa och glaserade några färdigdrejade föremål? Alla pusselbitar är bra och spekulationerna gör att vi kommer framåt!:)
Det är alltid spännande när det dyker upp nya uppgifter .

Rosa
2011-10-15, 15:10
Min första vas från Orsa! Funnen på Gotland och i perfekt skick. Stod i loppishörrnan i en liten antikbod :). Ca 10,5 cm.

simco
2011-10-15, 15:23
Stort Grattis Rosa!:)

Helt underbar!!! Att göra ett fynd från Keramisk Konst Orsa är verkligen supertrevligt!
Fina bilder!

Gideon
2011-10-15, 16:21
Ett riktigt glänsande smycke.
Fin!

Rosa
2011-10-16, 17:30
Tack Simco och Gideon, ja visst är den läcker (i sin genre om man säger så). Måste dock träna på att få bättre skärpedjup så att jag blir mer nöjd med bilderna.

Bengt H.
2012-07-07, 14:34
Först en senkommen gratulation till Rosa.
Inte så ofta som man träffar på några saker från orsafabriken.

Nu äntligen stod det i varje fall en där och väntade på mig.

121001 121002

wasistdas
2012-07-07, 15:14
Stort grattis till dig och Rosa. Riktigt kul att titta in och se att fynd görs.
Själv har jag inte ens sett en i verkligheten, ännu =)

Bengt H.
2012-07-07, 17:02
Tack så mycket för det, wasistdas!

Det är ju det som är det roliga med loppisbesöken. När man minst anar det dyker det upp någon sällsynthet.

Bengt H.
2012-08-25, 18:16
Hoppas att det fortfarande finns ett visst intresse för historien bakom Nya AB Terracotta och Keramisk konst Orsa.

I varje fall har min suveränt arkivsökande bekant hittat igen Ture Bouvin i Fässberg under åren som Nya AB Terracotta hade sin verksamhet där.
Carl Ture Bouvin, född 13/7 1881 i Hovstaten, Stockholm, flyttade från Haga i Göteborg till Fässberg (Mölndal) under början av 1917 (9/3 enl. föraml.bok).
I slutet av 1919 flyttade han till Domkyrkoförsamlingen i Göteborg, och där gifte han sig med Anna Wallin från Borås den 29/6 1920. Innan dess hade han registrerat firman Civilingenjör T. Bouvin & Co. tillsammans med den blivande svärfadern. Denne utgick emellertid omedelbart ur firman.
I augusti detta år flyttade så paret Bouvin till Rättvik och Nittsjö tegelbruk.
Där hade dom som grannar förutom familjen Löfgren också bl.a. familjerna Forssell och Momkvist. Familjen Sörling hade lämnat tegelbruket för Garpenberg något år tidigare (1918).
Bouvins titel, civilingenjör, kan nog tyda på att han var en "höjdare" på fabriken. En gissning är att han sysslade med glasyrerna.
Enligt församlingsbok flyttade Bouvins från Nittsjö i slutet av 1925, och då till obestämd ort.
Möjligen kan denna ort då vara Orsa och att han där var med och startade upp svågern Möllers Keramisk konst.
Tyvärr är flyttningslängd för Orsa under dessa år inte tillgänglig för mig genom mitt abbonemang, och att leta igenom hela församlingsboken känns som alltför mäktigt.
Förhoppningsvis skall det ändå dyka upp mer om Bouvins verksamhet så småningom.

Det känns i varje fall bra att tidigare spekulationer nu visat sig stämma.

Gideon
2012-08-25, 20:17
Intresset är brinnande hos mig, och säkerligen många fler, Bengt H. det kan Du vara lugn för.
Tystnad innebär inte automatiskt ett plötsligt ointresse, utan för att det inte "hänt nåt sen sist".
Den nya informationen är mycket värdefull, och Din vän arkivsökaren ska ha ett stort tack för rönet. Fortsätt sök. :)
Tids nog blir det ett, till större delen, heltäckande historiegalleri.

Det verkar bli allt mer sällan som föremål från Keramisk Konst Orsa dyker upp på marknaden, synligast hos Tradera, men också bland mindre auktionsföretag. Då gäller det att spetsa ögonen.

Den 12:e augusti gick ett parti keramik under klubban hos iSolna, och i denna fanns en mycket läckert glaserad vas från Orsa.
Det är synd att så varierade keramikföremål klumpades ihop, för här körde verkligen olika samlargrupper in i varandras budgivning.
Jag ville enbart ha den speciella läckerheten i samlingen, men gav vika på upploppet. Säljaren hade tjänat på att ha haft lådan uppdelad på åtminstone tre auktionsposter.
Nåja, det finns i allafall dokumentationsbilder från auktionen att titta på. :)

123235

123236

123237

123238

wasistdas
2013-01-01, 11:24
Det passar bra att börja det nya året med att dokumentera denna. Tingeling visar upp en snarlik vas i inlägg #1.
En del blåsor i glasyren (vilket inte spelar mig någon roll), men i övrigt i bra skick.

128222

128223

128224

Rosa
2013-01-01, 23:08
Grattis wasistdas och grattis Bengt H också! Den här glasyrvarianten verkar vara den vanligaste.

Gideon
2013-01-01, 23:21
Men så är den snygg också.
Döläcker på fackspråk.

Betalas nog rätt bra på Tradera, skulle jag tro.
Ska lystervasen prova något simtag där? :p

Hur stor var den, sa Du?

wasistdas
2013-01-02, 00:39
Grattis wasistdas och grattis Bengt H också! Den här glasyrvarianten verkar vara den vanligaste.

Men så är den snygg också.
Döläcker på fackspråk.

Betalas nog rätt bra på Tradera, skulle jag tro.
Ska lystervasen prova något simtag där? :p

Hur stor var den, sa Du?

Tack Rosa och Gideon.
Gideon, har du ngt roligt att byta med? Du vet ju mina favoriter =)
Ca 15cm hög med bra tyngd.

Gideon
2013-01-02, 01:40
Du får inte göra på det viset, wasistdas, locka mig ur skrivargrottan för att vältra mig i Ditt frestande förslag.
Jag har haft flera separationsågester på rad i juletid, så det skär i hjärtat över att behöva snegla över axeln, med lystna rovdjursögon på annat läckert att byta bort.
Själen känns försvagad, glasyren alltför utblandad och leran inte riktigt, riktigt färdigdrejad i form.
Man blir ju ur kurs!

Men drejarspåret vet inte av några kurser, bara av de cirkulära som uppstår medelst snurrning på skiva, och de ligger egentligen utanför våra horisonter. Bara duktiga keramiker må beträda denna snurriga plats, som får färg och form att spraka.

Bludder, det där, men faktiskt är det så att en av separationsångesterna rörde krukan från Åsgarn. Den har Du hållit i, medan jag betalade, hä hä.
Inom kort presenteras nya rön kring keramiktillverkningarna i Persbo, Åsgarn, Fors och Garpenhyttan, flankerat av flera föremålsbilder som inte har setts tidigare. Det lustiga är att de två som bjöd ivrigt på krukan, bor bara ett par mil från varandra.
Det visar sig inom kort.

För att återgå till Keramisk Konst i Orsa:
Är Din vas min nu? :cool:

Bengt H.
2013-01-03, 20:57
Mycket trevligt att få se ytterligare ett Orsa-föremål!

Gratulerar till den, wasistdas!

Tack till Rosa för gratulationen till mitt Orsa-köp.

Maddeband
2013-03-29, 18:45
Hej hittade en skål i källaren med detta tryck .patent sökt Orsa keramisk design Är det nåt som är värt nåt ? Mvh madelen

Maddeband
2013-03-29, 18:46
Patent sökt keramisk konst Orsa var det visst det stod

Rosa
2013-03-29, 20:04
Hej Maddeband, välkommen till PES! Det låter spännande, men vi behöver se en bild på skålen och märkningen. Sen vet jag inte om någon kan uttala sig om dess värde, men bilder är första steget.

Bengt H.
2013-03-29, 20:46
Visst skulle det, som Rosa skriver, vara trevligt att få se en bild på ditt föremål, Maddeband.

Patentsökt? Kan det möjligen vara underdelen till en tobaksburk?

Bengt H.
2013-03-29, 20:52
Längst ner på denna sida visar Gideon exempel på lockförsedda sådana. Patent sökta tobaksburkar alltså. http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?8718-Keramisk-Konst-Orsa/page2

Värde ???

Maddeband
2013-03-29, 21:36
Tack för snabbt svar och tack så mycket för välkommnandet här kommer en bild på min "grej" .

Maddeband
2013-03-29, 22:15
Varför jag frågar om den är värd nåt är för jag tänkte sälja den på loppis och bara för några kronor så vill ju inte sälja den för en 20a om jag kan få 100 eller mer för den . Ropade in den på auktion i en blandlåda för runt en 20 och jag är ju tyvärr ingen samlare :)

Bengt H.
2013-03-29, 22:42
Tack för att du visade bild på din "grej", Maddeband.

Om den är lika fin som den ser ut på bild, så skulle jag utan tvekan betala 100 kronor för den, men om besökarna på din loppis vill göra likaledes är ju inte alldeles självklart.

Rosa
2013-03-29, 23:00
Tack för bilden! Om du hittar rätt köpare tror jag du kan få lite mer för den än 100 kr. Men många vet nog inte vad detta är, eftersom Orsa Keramik inte är så känt. OBS att detta inte är någon professionell värdering, jag utgår bara från vad jag själv skulle kunna tänka mig att betala för en sådan fin och ovanlig skål (om den är hel och välbevarad).

Maddeband
2013-03-29, 23:27
Tack Bengt H och Rosa för svar . Det är en jättefin burk/skål inte ett märke på den. Synd att man själv inte är lika intresserad som er för hade gärna behållt den själv men den har legat i källaren i två år och kommer nog dessvärre hamna där igen om jag inte säljer den :) får se vad jag kan få för den:) tack i alla fall för hjälpen

Gideon
2013-04-09, 13:02
Väldigt vacker dekorteckning på Din lockburk, Maddeband!
Jag hoppas att Du har (eller ska) avyttrat den till en samlare som vet att uppskatta dess skönhet, och inte minst för att det inte finns så många kvar idag.

Mina två lockburkar trivs med varandra och vill nog inte ha en tredje att trängas med, men det finns de - som Bengt H. och Rosa - som inte har och självklart vill ha. :rolleyes:
Så i det här fallet är loppis ingen bra idé, utan låt andra få chansen att bjuda istället, som på Tradera.

prylsnubben
2013-10-01, 20:21
Tillägg efter kortfattad information från Riksarkivet.

AB Terracotta grundad 3/6 1913, likviderat 3/1 1916
Nya AB Terracotta grundad 12/12 1916, konkurs 3/7 1919.
AB Göteborgs keramik grundad 17/3 1920, likviderat 1/9 1922.

Tillägg till tillägget:).
Ett föremål från AB Göteborgs Keramik med den runda stämpeln hittades idag.
http://www.signaturer.se/Sverige/TerracottaGoteborg.htm
http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?21804-Keramik-från-Göteborg&highlight=m%F6lndal

Bengt H.
2013-10-02, 11:15
Mycket intressant och trevligt att få se din kanna, Prylsnubben. Tack för det!

Föremål från Göteborgs keramik har ju bara förekommit i något enstaka fall tidigare här på PES. Men det är ju förståligt eftersom deras verksamhet endast varade i några år.

prylsnubben
2013-10-02, 11:31
Tack Bengt H.
Som erkänsla får Du en bättre bild, de från igår var med förlov sagt ganska usla.
PS Kannan är ganska liten, rymden 25cl=1 tekopp.

Bengt H.
2013-10-05, 23:28
Tack för det Prylsnubben.

Nog skulle det vara bra om det gick att fixa så att Terracotta och Göteborgs keramik kunde få en alldeles egen tråd. Rätt så svårt att hitta till nu när dom ligger mitt inne i Orsa-tråden. Men naturligtvis, lättare sagt än gjort.

Fnusfröken
2014-03-08, 14:13
Blev inte ledsen direkt när jag hittade den här på RödaKorset för 15:- idag :D
Den är 16cm hög.
140291
140292

Bengt H.
2014-03-08, 20:57
Det förstår jag mycket väl at du inte blev ledsen att "hitta" denna fina vas.

Grattis till fyndet, Fnusfröken!

Fnusfröken
2014-03-08, 21:10
Det förstår jag mycket väl at du inte blev ledsen att "hitta" denna fina vas.

Grattis till fyndet, Fnusfröken!

Tackar Bengt H.Jag tycker att glasyren och formen är riktigt grym:cool:

prylsnubben
2014-03-08, 22:30
Grym sa Bill, grym sa Bull:D.

Rosa
2014-03-09, 11:29
Grattis till fyndet Fnusfröken!

jani
2015-01-28, 21:40
Drygt 23 cm hög är denna 'fining' helt utan skador

Gideon
2015-02-07, 22:50
Det är verkligen en fining med rinning, jani.
Läcker!
Glasyren brukar vara det som fångar hos alster från Keramisk Konst Orsa, vilket motsägs nu.
Vasen har ett ganska högt nummer, 546.
Tänk om man finge se en priskurant med alla artiklar, eller åtminstone bilder från hantverksutställningar. De måste finnas, men än så länge oupptäckta i stads- och museiarkiv.

jani
2015-02-14, 21:40
Här en 19 cm hög vas, lägre nummer 110?

Bengt H.
2015-02-15, 13:34
Ja, det är verkligen fina exemplar av Orsa-keramiken som du visar, jani.

Och detta bara med någon veckas mellanrum

Ett stort Grattis!

Fnusfröken
2015-03-24, 07:50
Plötsligt händer det!!:D:):D
Längst ner på en hylla i en återvinningsaffär står en liten obetydlig vas för en femkrona som jag turligt nog råkar vända på.
Vasen är 11,5 cm hög.
148697
148698

Bengt H.
2015-03-27, 15:33
Gratulerar till ditt Fyndköp, Fnusfröken!

Fnusfröken
2015-03-28, 14:43
Gratulerar till ditt Fyndköp, Fnusfröken!

Tackar :o:):o

Lars M
2015-04-06, 18:08
Vid dagens auktion i Heberg hittade jag denna gröna vas i en diverselåda. Men jag klantade och stannade och köpte bensin mm och kom hem för sent för att lägga bud..................:mad: Men för dokumentation tog jag dock några (dåliga) bilder.

FBQ
2016-10-09, 17:15
Har inte letat Orsa aktivt, men hittade vad som mest liknar ett smörfat för 20:- idag så jag passade på, kändes trevligt att ha något därifeån också.158806158807

Bengt H.
2017-07-12, 17:30
Orsa-vas nr 129 med en kanske något ovanlig glasyr.

164010