handdator

Visa fullständig version : Gustavsberg Lilium uppläggningsfat.

g_axelsson
2008-02-05, 02:34
Ja, det är i alla fall vad jag tror att det är. Jag har försökt söka mer information och fått ett par ledtrådar. Jag kunde inget om porslin i eftermiddags så jag har säkert fått några saker om bakfoten. Rätta mig gärna.

:)

Bästa tråden jag hittat var den här om en tallrik lilium. http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=7367

Alla delar är stämplade med en djupstämpel "Gustafsberg" och ett B, stavningen säger att det är i alla fall före ca 1920 då stavningen ändrades. Ovanför Gustafsberg står det 62 på alla stämplar. Möjligen betyder det år 1862. Tyvärr har länken till stämplar på gustavsbergs porslinmuseum dött och jag hittade ingen annan sammanställning över stämplarna.
På mittenfatet finns det även en stencil på undersidan med namnet lilium i blålila glasyr. Den saknas på de övriga faten.
Diameter på innerfatet är 22 cm, 49 cm över hela upplägget.

Tyvärr så verkar det saknas ett av de omkringliggande faten.

Så, några frågor till det här :
1. Finns det ett bättre namn än uppläggningsfat på den här uppsättningen fat?
2. Har jag rätt i att årtalet är 1862?
3. Har bokstaven "B" nån särskild betydelse?
4. Är det nåt sällsynt och fint eller ska jag slänga ut det på tradera för en tia?
5. Finns det nåt annat spännande att berätta om dom här faten?

Jag kommer att sälja dom här faten, det var kul att forska om dom men tyvärr har jag ingen plats för dom hemma. Jag samlar redan på för många saker... om nu det går...

Första bilden är på alla faten uppställda, andra på dom upp och ner, tredje är stencilen med namn som finns på centrumfatet, fjärde är en av dom bättre djupstämplarna som finns på alla fat, inklusive bokstaven B.

/Göran

Peter S
2008-02-05, 06:59
Den äldre lilium är en klar favorit hos mig, som du säkert läste i den förra tråden. Här är svar på dina frågor:
1. Cabaret är den riktiga benämningen på denna uppsättning. I gamla priskuranter har jag också sett Frukostbricka, men det används inte idag.
2. Ja, 1862 är årtalet.
3. Har faktiskt ingen aning om vad B betyder... :)
4. Ganska ovanligt skulle jag säga. Men dels saknas en bit och dessutom är det i bedrövligt skick. Alla glasyrskador har sugit åt sig och missfärgats. Själv skulle jag inte köpa något som var såpass skadat, men har sett att vissa gör det ändå.
5. Eftersom sidodelarna har så jämnt utspridda prickar så tror jag det är märken efter stöd som använts vid bränningen.

g_axelsson
2008-02-05, 16:09
Tack för det snabba svaret Peter S!

Jo, prickarna är tydliga skador efter stöd i bränningen av glasyren.

Den här cabareten skulle slängas när min morbror flyttade men jag tyckte att den var kul och undrade om det fanns nån historia bakom. Jag har i alla fall lärt mig en hel del medans jag letade information.

Nåja, får slänga ut den på tradera för en tia och se om nån vill ha den.

/Göran

Hellen
2008-02-05, 16:36
Du kan ju snygga till det med lite blekmedel :) om du vill, typ utspädd klorin eller citronsyra eller liknande! Det tar bort de flesta missfärgningarna!