handdator

Visa fullständig version : Stig Lindberg?

karyam
2008-02-04, 13:28
Hej, ny här med detta verkar vara en trevlig sajt med vänlig ton, så nu gör jag mitt första inlägg.
Har inhandlat en massa saker från en nerlagd loppis/antikaffär, och står nu med en massa saker som jag försöker lista ut vad det är/ kommer ifrån, etc.
Ser detta som en hobby och har massor att lära mig.
Nu till min fråga:
Stig Lindberg har ju haft handen på såå många serviser i såå många olika namn, att det som novis är helt hopplöst att bara se på en tallrik och veta.
Har iallafall bl a tallrikar ur en servis som skulle vara av S.L??
Men i så fall, vilken??
Den har en massa mörkblå prickar över hela tallriken.
Stämpeln säger nr 79.
Är det någon som kan hjälpa mig, månntro, säger K från Norrland

Peter S
2008-02-04, 13:36
Jo, det här är en tallrik från Stig L's sista servismodell. Den användes bl.a. för Demi. Den här glasyren har jag sett några gånger förr, så den är inte helt ovanlig. Den borde vara en 2:a sortering som bara sålts i utförsäljningen, men varför den har den blåspräckliga glasyren förstår jag inte eftersom ingen av de namngivna serviserna i den modellen har samma glasyr... Men det verkar som om Gustavsberg vid denna tid (tidigt 80-tal?) provade lite olika glasyrer på lite olika modeller de hade "på lager". Alla lika ostämplade.
Du passade inte på att fråga när du köpte sakerna? Det brukar vara det enklaste...

karyam
2008-02-04, 13:51
Tack för det snabba svaret.
Jo, de flesta har stämpel, antingen den gamla vanliga, G-berg, ugnsäkert etc i svart färg, och sedan en del andra som har intryckt med G-berg SWEDEN med 79 under...
Har oxå några som inte alls har någon stämpel, så det är nog som du säger att det blev tallrikar över, och såldes ut ...
Då kan man alltså ge dessa tallrikar till barnen så de får göra sina egna porslinsmålningar på eller, hihi, mycket annat är det inte värt, eller hur? Undrar en leende K

karyam
2008-02-04, 14:10
Tack så mycket, för informationen,Peter.
Well, kunde ju inte hitta den, då denna inte är dekorerad...
Nåja, vi får väl se vad jag gör med högen av detta porslin.....K

Peter S
2008-02-04, 14:49
Tycker du inte den är fin som den är? Det tycker jag.

Äjth
2008-02-04, 15:50
Schysst avatar Karyam!!:D

karyam
2008-02-04, 16:38
Hihi, tack för komplimangen,Äjth.
Jo, de är fina, Peter,funderar på att byta ut mina andra Stig Lindberg-tallrikar som jag använder till vardags, mot denna....
OM jag skulle försöka sälja andra delar ur denna servis till någon, hur skulle jag förklara varför o hur detta är SL?(Money talks)..säger en lite generad K från Norrland

Äjth
2008-02-04, 16:48
Karyam;när du ska rubricera eller beskriva ett objekt så är det viktigt att du har klart för dig vad det är du säljer och att du beskriver detta så att en eventuell köpare förstår fullt ut.
Signaturen S.L är inte stig lindbergs, så det finns anledning att använda sig av dessa sign. korrekt. S.L är Sylvia leuchovuis. Stig Lindberg Stig L.
En sådan liten detalj kan ställa till det annars.
Lycka till med din servis.

karyam
2008-02-04, 19:21
Oj, tack för att du rättade mig, novis som man är.......säger en rodnande K

Maria
2008-02-04, 20:37
Jag har en likadan servis och skulle kunna tänka mej att komplettera, min servis är inköpt på ett Domus varuhus av min moder.

Peter S
2008-02-05, 07:12
Aha, det förklarar varför de är rätt vanliga då. Tack för den informationen!