handdator

Visa fullständig version : Doftkrus..Ryssland..

Äjth
2008-01-24, 22:17
..spinner vidare på en tråd som startades här hemma. Små behållare i biskvi, porslin som användes för att sprida god doft i hemmen. Gallermönster på en dosa, därunder droppar man något "luktagott". Känns detta igen? eller spånar vi bara kring ett dylikt objekt och hittar på??

Peter S
2008-01-24, 23:37
Det stora problemet med din beskrivning är att inget lukta gott ska avges på måfå. Det är (var) det alldeles för dyrt för. Man ville oftast reglera utflödet på något sätt så gallerfunktioner går ofta bort. Potpurriurnor var slutna och japanska doftlampor aktiveras av glödlampans värme.

Äjth
2008-01-25, 00:23
Kanske skulle dessa placeras vid ngn värmekälla. Är de vad jag tror? Peter eller nån annan.

Peter S
2008-01-25, 09:15
Varför inte malmedel? Stämmer bra med 1800-talets idé om att formen ska avspegla ändmålet! Det vänstra runda hålet är lite större än det högra. Går det i en malkula där?

Liljerik
2008-01-25, 09:53
Malkula, de måste va antikt, jag har bara hört talas om dem :rolleyes: Peter, har du någon att visa upp?

Peter S
2008-01-25, 11:49
De är utrotade i sverige, men finns fortfarande utomlands! (Tack o lov! De luktar vidrigt!)
http://images.google.se/images?hl=sv&q=mothballs&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Äjth
2008-01-26, 13:07
Malkulor! de kunde ju variera i storlek, i Turkiet senast, såg jag att de hade ganska stora, som en gammaldags stenkula ungefär. Nä, malkulorna vill jag inte tro gömdes i vackra fjärilar, däremot kan lavendel använts för att sprida doft i linneskåpen. Vad tror ni.