handdator

Visa fullständig version : Okänt fat

LasseC
2008-01-23, 23:07
Vad är det här för fat
DG

Äjth
2008-01-23, 23:29
Ingen märkning alls? De friluftsälskande damerna ? verkar bekanta, men motiven är lika varandra fr. tiden. Förr! you know Lasse C ;)

Liljerik
2008-01-23, 23:31
Ja, hur var det nu.....vi har ju nyss pratat om den här dekoren.
I "Rörstrand 280 år" finns den ju med som "Dacca" 1880-tal. Och i "Svenskt porslin" finns ett uppläggningsfat med samma bård och kallas där för "Blått tryck" 1840-tal.
Tror att Peter förklarade det hela i den andra tråden......
Vi får söka på Dacca och Blått tryck här på PES :)

Peter S
2008-01-23, 23:32
Eller leta på "Rörstrands variant av Ecclesial" :)
Namnlös är den i vilket fall som helst. Den är för gammal för att ha ett namn...

Liljerik
2008-01-23, 23:44
Ok, jag hittade tråden:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=7260&highlight=dacca&page=3
Om jag fattar det här rätt så fanns dekorn från 1840-tal och framåt, ja, till när?
Jag har en med rakstämpel och ska ju då vara från före 1884 :)

LasseC
2008-01-24, 02:06
Jag kan inte läsa ut något av stämpeln. Plockade visserligen inte ner alla.
Tack DG

LasseC
2008-01-24, 12:04
Om jag nu fattade rätt så är det en Rörstrandtallrik från mitten av 1800-talet
Rätta mig om jag fattat fel :confused: Det här med porslin begriper jag inte:D
DG

Peter S
2008-01-24, 12:55
Då står det lika, för det där med glas fattar inte jag:) Javisst är det en servis från mitten av 1800-talet. Hur gammal exakt din tallrik är kan vara svårt att få reda på och saknar egentligen betydelse.

LasseC
2008-01-24, 13:05
Ok Tack Peter. Kan ju vara kul att veta något om det i alla fall. Sitter på en vägg i min mors matrum.
DG

FBQ
2008-01-24, 13:28
Det saknar väl inte betydelse hur gammal tallriken är :-)
Sedan må det väl vara att den inte går att bestämma exakt. Mönstret kan nog vara 1840-tal - fast med tanke på den lila färgen tror jag att den börjat tillverkas först på 1850-talet. Kan vara 60-tal också, men då är ju motivet ganska omodernt.
Sedan är ju frågan hur länge den fanns kvar. Den bör ju inte ha tillverkats så länge om den inte är så väldokumenterad. Caracca och Fasan har ju mycket modernare mönster och lila spets har ju uppdaterats - Jag tror att den är alldeles för småplottrig och romantisk för att ha gått hem i stugorna så sent som på 1880-talet. Troligen var den redan lite mossig på 70-talet.

Jag har inte Rörstrand 280 år - det var länge sedan jag läste de här böckerna, men är inte Dacca en helt annan dekor, med bara rocailler?

Peter S
2008-01-24, 15:43
Följde du länken ovan? Där står allt! Denna dekor finns i priskuranter 1857-1907. Dacca är namnet på A-modellen, oavsett dekor. mm.mm.
Till slut hävdar jag ändå att det är ointressant exakt hur gammal den är... Jag har inte hittat någon praktisk tillämpning för en exakt datering av en enskild servisdel utom att konstatera att den befann sig inom det spann då servisdekoren/modellen tillverkades. En del tycker att det är mer spännande med en tallrik som är gjord tidigt i en tillverkningsserie, men om det inte finns några andra skillnader mot de andra tallrikarna undrar jag varför?

Kan det vara så att mormor eventuellt har ätit från just den tallriken om den inköptes under tiden hon var i livet? Sorry, tänk på alla föremål som kunnat vara nära kungliga läppar! Det blir bara ett "ev." iallafall!

Förlåt att jag raljerar men jag vill verkligen veta vad som gör den exakta åldern så intressant...