handdator

Visa fullständig version : Svarvad stol

Samlartrollet
2008-01-15, 14:27
Tips om ålder, svensktillverkade? 3 olika stolar. Den ena är så gammal att det växer mossa på den :) Upptäckte vid uppladdningen att bilderna kom omskruck. Sista och först bilden hör ihop givetvis.

Samlartrollet
2008-01-17, 14:21
Ingen ?

FBQ
2008-01-17, 18:59
Den mossbelupna stolen är ju lite svår att se - tycker dock att det ser ut som en typisk caféstol i sekelskiftesstil med perforerad sits. Finns två sådana efter farmor - den ena ommålad i brunt på 70-talet - fast de står hemma hos mina föräldrar i Leksand.
De andra har nog ungefär samma datering. Kan ju inte se bilderna just nu medan jag skriver, men det var munkstolar i någon slags nyrennäsansstil. Båda såg ut att ha en del lite modernare drag, så jag tror snarare att det är tidigt 1900-tal än sent 1800-tal. Jag skall väl titta lite till på dem när bilden kommer tillbaka.

FBQ
2008-01-17, 19:14
Tror jag hade rätt. Sista stolen tycker jag verkar ha tydliga jugendrag - dekoren är väldigt enkel, och vinkeljärnen ser relativt moderna ut. Jag tror att den kan vara gjord på både 10- och 20-talen kanske t.o.m. så sent som 30-talet - fast det ser det inte riktigt ut som.

Ulferic
2008-01-17, 19:34
Förebilden är säkerligenSgabellostolen från Renässansen. Skillnaden är att Sgabellon endast hade tre ben eller endast två. En stor "platta" fram och en bak. Får lite sport-gillestugakänsla av stolarna. Dina stolar av ek är som FBQ skriver från tiden runt sekelskiftet. Även den fornnordiska stilen som fanns runt sekelskiftet gör sig påmind. Ofta är den intappade ryggbrickan lös och bekvämligheten vid sittandet är inte hög. Modellen återkommer under andra halvan av 1900-talet. Oftast betsade i en såsig brun färg och oftast tillsammans med ett rustikt bord. Därför anspelningen på sport-gillestuga.
Den mossiga stolen låter jag de mer insatta i mossor och lavar att dryfta om.

FBQ
2008-01-17, 20:09
Tror Ulferic och jag har ganska samma syn på stolarna. Det är väl bara att som jag upplever det går "herrumsstilen" med Sgabellostolarna in i "Sportstugestilen" med liknade stolar i varandra.
I Leksand och Dalarna i stort började rika Stockholmare skaffa sig "sportstugor" redan runt 1905 - och då var den här typen av stolar ett exempel på den inredning man kunde välja. Kanske blir stilen lite omodern på 40-50-och början av 60-talet - men sedan kommer de tillbaka som Ulferic säger (fast de stolarna känner man oftast igen - de brukar inte bara vara av lackad eller målad furu - de brukar mest ha någon) de brukar vara väldigt enkla i någon fantasiallmoge och till största delen maskingjorda.
Sedan är ju ofta de här nystilsstolarna ett konglomerat av stilar. Ofta ser man på svenska stolar influenser från sydsvenska allmogestolar, som brukar kunna vara ganska lika sgabellostolarna i stil.
Tycker att benen på sista stolen har drag av Jugend/Gustavianska stilkopior från tidigt 1900-tal.

Samlartrollet
2008-01-17, 20:36
Den mossiga stolen var mest so ett ett skämt, saknar stolsits :)

Ulferic
2008-01-17, 21:57
Tittade lite slarvigt på dina bilder. Fick för mig att stolarna var identiska. Stol nummer två är i furu. Glöm inte vattna stolen innan du går och lägger dig.

FBQ
2008-01-18, 00:11
Vacker var den med sin mossa i alla fall.

Jag tycker det ser ut som båda stolarna är i ek - men jag har ju sett helt tokigt förr.

Samlartrollet
2008-01-18, 09:11
Glöm inte vattna stolen innan du går och lägger dig.

Stolen behöver inte vattnas för det sköter himlen alldeles utmärkt :rolleyes:

Tack för era tankar.

Ulferic
2008-01-18, 19:09
Visst är det ek i båda stolarna. Mossa mossa på dej trollet.