handdator

Visa fullständig version : Schackpjäser av Stig Lindberg

ramlosa
2008-01-14, 10:32
Någon som vet historien bakam Stig Lindbergs schackpjäser? Hur många set producerades (har för mig att det bara gjorts i 4 eller 5 ex)? Var finns seten etc. Tacksam för ledtrådar och info!

Äjth
2008-01-14, 17:22
Du har rätt. I boken om tusenkonstnären Stig Lindberg står att schackspelet tillkom under senare delen av 70-talet. De kom aldrig i produktion och enligt vissa uppgifter finns högst på marknaden.
Skulle ge mig på att gissa att dessa finns i privat ägo av några personer som stått Lindberg nära.

ramlosa
2008-01-15, 12:29
Tack för svar - Ja det är inte mkt som går att få fram om dessa! Såg dem på en utställning om Stig Lindberg i Helsingborg(DUnker Kulturhus) och tänkte faktiskt ta mig dit (igen) idag! Någon annan som vet mera???

Peter S
2008-01-15, 13:13
På frågan om var de finns: Idag är många samlare ytterst förtegna om vad de har i sina gömmor. Risken finns annars för planerade stölder, tiggarkampanjer mm. Annat var det förr när ägarna gärna stoltserade med namn som ägare på de verk som lånats in till utställningar. En av de viktigaste egenskaperna för en Curator (utställningskommisarie) är att ha en bra kontakt med samlare och på så sätt hålla reda på vad som finns var. Det sker säkert mycket diskret och det är nog svårt att få reda på var uppsättningarna finns. Jag tror inte ens du kommer att få reda på det genom Dunker. Om det inte är ett museum som äger, förstås.

brodertuck
2008-01-15, 13:38
Hur gick det med de som låg på tradera i våras-sommras nån gång?
Skadat och lagat, men med ett utrop på 10 000 om jag inte minns helt fel.

Samlartrollet
2008-01-15, 13:41
Hittade dessa sålda på http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og=%7B5E1EB324-A265-41DB-83B0-ADAC3E3D20A9%7D samt att det fanns en annons utlagd 12/1 och borttagen idag så det tyder väl på att de är mycket svåra att få tag på.

Ballonggreven
2008-01-15, 13:49
Hittade dessa sålda på http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og=%7B5E1EB324-A265-41DB-83B0-ADAC3E3D20A9%7D samt att det fanns en annons utlagd 12/1 och borttagen idag så det tyder väl på att de är mycket svåra att få tag på.

4 stycken pjäser (kung, drottning och två springare) sålda för 6000 kr!!!

Samlartrollet
2008-01-15, 14:06
Jepp, synd man inte har lite pjäser liggande i en låda eller lite Lisa Larsson Pippi Långstrump för inget av dem intresserar mig men för de pengar skulle man kunna köpa betydligt roligare saker :)

ramlosa
2008-01-15, 15:11
4 stycken pjäser (kung, drottning och två springare) sålda för 6000 kr!!!

Tack!

Jo det är just dem jag menar - synd att man delat på dem och säljer enbart 4 pjäser. Kan rekommendera Stig L utställningen (ni har kanske redan besökt den på Nationalmuseum) på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.

Frågan är som sagt hur många det finns av dessa set totalt? Litteraturen är väldigt sparsam i detta ämne och de visas oftast på en bild med en kort text typ "aldrig i produktion" etc.

Vill gärna hålla liv i denna tråd ett tag till - tacksam för allt detektivarbete - hade inte sett de 4 som klubbats för 6000kr!

ramlosa
2008-01-15, 15:14
Ja vad hände där egentligen?? Tradera har ju ingen backlog som man kan komma åt så här långt efter auktionen. Någon som vet? Har hört ryktesvägen att Bukowski sålde ett set (4 lagade) till Japan, men vet ej om det är hörsägen...?

Samlartrollet
2008-01-15, 17:05
Här är ett annat schackset som gått för dyra pengar http://www.auktionsverket.se/dbkatalog2/kat_visabild.asp?at=M&d=2007-04-25&anr=552&ma=G704

Samlartrollet
2008-01-16, 09:27
Jo det är just dem jag menar - synd att man delat på dem och säljer enbart 4 pjäser.

Det är inte säkert att man delat dem, kan ju vara så att peronen inte hade fler. :)

Phil Fine
2013-11-09, 08:49
Två spel finns i Gustavsberg, ett på nationalmuseum, ett är inte fullständigt och ytterligare ett finns - kanske är det på väg till Japan...

ramlosa
2013-11-10, 07:34
Två spel finns i Gustavsberg, ett på nationalmuseum, ett är inte fullständigt och ytterligare ett finns - kanske är det på väg till Japan...

Intressant! Efter mer än 5 år kommer det ett svar till i tråden. Du verkar ganska säker på uppgifterna att 2 spel finns i Gustavsberg? Har du uppgifterna från någon annan, har du sett dem eller hur vet du detta?

Har också hört ryktet om Japan. Lindberg är ju väldigt populär där. Återigen - du skriver om Japan - var har du hör det? berätta mera!

Berätta gärna varför du, efter 5 år, känner för att komplettera tråden - vad har hänt nu senast? Har du sett dem/ eller kanske rent av köpt ett set?

Väntar med spänning...