handdator

Visa fullständig version : Vad är det för glas?

nonne
2008-01-13, 00:44
Hej! Är det någon som kan hjälpa mig med dessa glas, är dom gamla, var kommer dom ifrån?

nonne
2008-01-13, 23:26
Hallå därute! Är det någon som kan säga något om dessa glas?

nonne
2008-01-13, 23:27
Hallå därute! Är det någon som kan säga något om dessa glas?
Är det kanske Kosta/Boda?

Ballonggreven
2008-01-13, 23:33
Knappast svenska med det mönstret.

nonne
2008-01-13, 23:45
Jag hittade det här glaset på nätet. Det kommer från en Kosta/Boda-lista.

pysen
2008-01-14, 16:22
följde en sträng här tidigare på finska glas tyckte mönstret ser likadan ut

FBQ
2008-01-14, 16:59
Jag har sett liknande glas på loppis, helt (eller alla fall relativt, efter 60-talet) nygjorda, maskinblåsta.
En närmare titt på knappen och under foten skulle väl besvara frågan - fast nog tycker jag att det ser ut på kanten som det handlar om ett maskinblåst glas.

Peter S
2008-01-14, 17:02
Jag tycker kanske inte dekoren är det avgörande för bestämning av härkomst. Däremot tycker jag man ska titta på den tjocka, värmda kanten upptill på glaset och det gjutna benet. Båda dessa säger att det inte är särskilt gammalt och att det inte tillkommit i en svensk glashytta med hantverksmässig produktion.

nonne
2008-01-14, 17:13
Då är jag nöjd med svaren.Tack alla för hjälpen.

Peter S
2008-01-14, 17:40
Jag har sett liknande glas på loppis, helt (eller alla fall relativt, efter 60-talet) nygjorda, maskinblåsta.
En närmare titt på knappen och under foten skulle väl besvara frågan - fast nog tycker jag att det ser ut på kanten som det handlar om ett maskinblåst glas.

Jag tycker kanske inte dekoren är det avgörande för bestämning av härkomst. Däremot tycker jag man ska titta på den tjocka, värmda kanten upptill på glaset och det gjutna benet. Båda dessa säger att det inte är särskilt gammalt och att det inte tillkommit i en svensk glashytta med hantverksmässig produktion.

Jag tyckte att vi helt oberoende av varandra och ungefär samtidigt kom fram till ungefär samma sak. Men nara skjuter ingen hare. Om upptäckten resulterat i ett Nobelpris så hade du, FBQ fått medaljen eftersom jag var några minuter efter... :D