handdator

Visa fullständig version : Vilket är ert äldsta föremål?

Samlartrollet
2008-01-08, 11:23
Mitt är en krok i brons som anses vara ett par tusen år gammal men jag blir inte klok på hur den skall sitt eftersom det vackra mönstret kommer mot väggen om man sätter upp den.

brodertuck
2008-01-08, 17:01
Varför tror du att den skall sitta på en vägg?
Nu ser jag ju inte riktigt hur stor den är, men visst kan den väl ha suttit på exempelvis en hink?

Samlartrollet
2008-01-08, 17:45
Den är väl en 6-7 cm. Hur man än sätter kroken så kommer ju mönstret på baksidan om man skall kunna hänga något på kroken...eller

brodertuck
2008-01-08, 18:29
Ska försöka förklara hur jag tänker, men det är inte lätt utan bild.
Tänk dej en typ en bastuhink i trä, där sticker det upp två öglor som grepen är fästad i.
Om man i stället har två krokar, liknande den du har, och öglor på grepen så kanske du är med på hur jag menar.
Ska försöka få till en bild i paint.
Fin va? :D

Peter S
2008-01-08, 18:31
Inte om den kommer som avslutning på en stång.

Men varför ville de ha runda hål för 2000 år sedan? Använde de nitar?

Hirvi
2008-01-08, 18:42
Är det en så gammal pryl Trollet, så tror jag det kan bli svårt,
tänk all utsmyckning dom hade på hästar på den tiden,
och mycket annat, med sådan ålder får vi nog ta ett steg tillbaka i tiden
ock se vad som fanns då.
Hirvi

FBQ
2008-01-22, 02:23
Har sett tråden och tänkte man skulle fräscha upp sina gamla fornkunskapsstudier, men tittar inte alla bildkompendier.
Om jag så länge skall gissa så tycker jag att den ser ut att kunna vara ett dryckeshornsbeslag, och i sådana fall snarare från folkvandringstid än romersk järnålder - och då är den väl snarare 1500 år än 2000 - kanske en petitess i sammanhanget :-) Den skall då hålla en kedja eller liknande som går från mynning till botten på dryckeshornet. Fast jag måste hitta några bilder - vet inte var böckerna håller hus.
Tänkte ett tag på bältesbeslag och liknande, men tyckte inte riktigt att jag sett något som stämde in.
Får man fråga varifrån det kommer?

Samlartrollet
2008-01-22, 08:47
Då är den väl snarare 1500 år än 2000 - kanske en petitess i sammanhanget :-)
Får man fråga varifrån det kommer?

Japp, den är inköpt på en loppis i Båstad där en man (ägaren) hade en skål med ringar, spetsar och denna krok. Det är hans uppgift om ålder, jag har ingen aning själv. Tar tacksamt emot tips. Och åldern...nä vad spelar några 100 år för roll :)