handdator

Visa fullständig version : Många mineralintresserade här

Lars Kallin
2006-01-06, 13:18
Har tidigare försökt med detta saltkar.
Nu finns det ju en del intresserade här som kanske vet.

Ballonggreven
2006-01-06, 13:20
Jag drämmer till med att det är en agat (vilken av alla agaterna vet jag dock inte).

Kecke
2006-01-06, 14:30
Jättevackert saltkar.
Tycker det ser ut som bandagat ev. infärgad för att likna karneol.
Eller kanske det är karneol :confused:

LasseC
2006-01-06, 15:34
Lite svårt att bedöma utan att hålla i det men jag skulle nog tro på en agat jag också.
Är det en metallring högst upp?

Lars Kallin
2006-01-06, 17:44
Ja det är en metallring.
Jag har själv funderat kring bandagat.

LasseC
2006-01-06, 18:06
Du kan lätt se om det är agat om Du försiktigt tar en nål el dyl och försöker repa lite i botten.
Kan Du inte repa med en nål är det agat. Om det blir en repa så är det en mörk alabaster.
Men jag tror mest på en agat och jag tror inte den är färgad. Det är egentligen bara de "pastellfärgade" som man färgat med anelinfärger. Fråga mig inte hur man kan färga agat men det är en gammal metod som utvecklades i USA tror jag när de vackra agaterna från Idar Oberstein tog slut

Lars Kallin
2006-01-06, 18:42
Du kan lätt se om det är agat om Du försiktigt tar en nål el dyl och försöker repa lite i botten.
Kan Du inte repa med en nål är det agat. Om det blir en repa så är det en mörk alabaster.
Men jag tror mest på en agat och jag tror inte den är färgad. Det är egentligen bara de "pastellfärgade" som man färgat med anelinfärger. Fråga mig inte hur man kan färga agat men det är en gammal metod som utvecklades i USA tror jag när de vackra agaterna från Idar Oberstein tog slut

Då är det nog mörk alabaster, den går lätt att repa med en nål.

Jung_Kee
2006-01-06, 19:04
Jo, men dubbelkolla så att det inte bara är ett lacklager som repats, ibland är den här typen av föremål belagda med ett tunt lager lack/högglansharts för att få en mörkare/bättre färgton. Ser ganska så gammal ut, finns det några stämplar eller så på ringen som berättar något om karet?

Lars Kallin
2006-01-06, 19:32
Jo, men dubbelkolla så att det inte bara är ett lacklager som repats, ibland är den här typen av föremål belagda med ett tunt lager lack/högglansharts för att få en mörkare/bättre färgton. Ser ganska så gammal ut, finns det några stämplar eller så på ringen som berättar något om karet?
Det kan vara ett lacklager. Svårt att avgöra. Den har en liten nagg i botten. det verkar vara hårdare i brottytan.

Faktum är att det verkar vara en stämpel på sargen. Den är för mig oläsbar.

Kecke
2006-01-06, 20:05
Ett litet exempel på färgning av agater hämtat ur "Ädelstenar och prydnadsstenar" Av Walter Schumann.

För att likna Karneol.
Agaten läggs i järnnitratlösning och bränns sedan (dvs upphetas kraftigt).
:)

LasseC
2006-01-06, 22:44
Det som kan tala för alabaster är metallringen, som kan ses som en förstärkning. Men jag tycker att det är en påkostad metallring för att vara alabaster. Vi hoppas att det är agat som lackats. Kanske bara lack i botten Jag undrar över ålder. Lite svårt. Vad skall man kalla stilen?.
Trevligt föremål i alla fall.

Jung_Kee
2006-01-07, 00:54
Är det bara jag, eller finns det någon beläggning eller något som går under den genombrutna delen av beslaget? Stilen känns engelsk, men mer än så vågar jag inte säga...kanske kan man säga nyklassicism, de raka strama linjerna plus en löpande hund-inspirerad genombruten dekor, men inte utav något slag som jag har sett i Sverige i alla fall.