handdator

Visa fullständig version : Taffel..

madame_on_fire
2007-12-25, 21:58
Hittade den här trevliga kylväskan i min farmors källare idag.

Någon som vet något mer spännande än att den är design Sigvard Bernadotte och att den är från Husqvarna Borstfabrik?

Vill veta allt om den. Har även sett att den finns som picknick-set..

Susiflätan
2007-12-25, 22:40
Friluftsservisen Taffel designades 1959 av Jan Trädgårdh för Husqvarna Borstfabrik. Jan Trädgårdh var anställd hos Bernadotte & Bjørn.
Servisen tillverkades i färgerna gulgrönt, vaniljgult, ljusbrunt och orange. En komplett Taffelhink består av 2 termosar, 4 trekantiga muggar, 4 tallrikar, 4 förvaringsaskar (två mindre och två större). Det fanns även en budgetvariant med färre delar.
Servisen skulle kunna packas på ett optimalt sätt i hinken för att tas med på camping eller utflykt. Det fiffiga med hinken var att den även skulle kunna användas som vattenhämtare och locket skulle kunna användas som diskbalja.
Muggarna fortsattes att tillverkas långt efter att Taffelhinken slutade att tillverkas och de fick då namnet Signatur.
På 60-talet kom det fler färger i Taffelserien och då kom även kylväskan.
Själv har jag en Taffelhink för att förvara hundmaten i, vacker och praktisk.

madame_on_fire
2007-12-25, 22:51
Tack för det snabba och trevliga svaret!
Är det samme man som designat kylväskan då?
Jag hittade bara en till försäljning på nätet, efter en snabb koll, hos nyttokonst.se för 800 kr..

Susiflätan
2007-12-25, 23:00
Jag är nästan säker på att det är samma designer. I dag slutade en likadan hink som din för 509 kr på Tradera. En komplett Taffelhink brukar ligga kring 500 kr. Ofta är de tyvärr inte kompletta utan väldigt ofta saknas termosar och förvaringsaskarna.

madame_on_fire
2007-12-27, 11:07
Så kylväskan som jag har, kom på 60-talet?
Min farfar hade egen firma, och han fick den av en kund som present, med mat i. :)

Men det ingick väl inga lösa delar till just kylväskan? Den har ju rätt tjock frigolit inuti, bevarad både i hinken och locket.