handdator

Visa fullständig version : Får man kopiera?

TinaSand
2007-12-23, 10:08
Jag undrar om det är tillåtet att kopiera text (och i något fall bilder) från de olika länkarna?
Att jag frågar beror på, att när jag sitter och läser i de olika ämneslänkarna tänker jag – ”det här måste jag komma ihåg” eller - ”det här är intressant och lärorikt”. Men…inte kommer jag ihåg allt jag har läst :(. Inte heller hittar jag alltid tillbaka till just den tråden där det intressanta står. Dessutom är det (ju) så att viss info vore önskvärd att, vid vissa tillfällen, kunna ha på pränt och kunna läsa utan att behöva starta datorn.
mvh Tina

nisse 8
2007-12-23, 10:19
För eget bruk är det nog inga problem om du spar och lägger i ditt eget uppslagsverk.

TinaSand
2007-12-23, 10:30
tack, nisse8 - ja det är ENDAST för eget bruk jag avser.

Samlartrollet
2007-12-28, 09:17
Jag undrar om det är tillåtet att kopiera text (och i något fall bilder) från de olika länkarna?
Att jag frågar beror på, att när jag sitter och läser i de olika ämneslänkarna tänker jag – ”det här måste jag komma ihåg” eller - ”det här är intressant och lärorikt”. Men…inte kommer jag ihåg allt jag har läst :(. Inte heller hittar jag alltid tillbaka till just den tråden där det intressanta står. Dessutom är det (ju) så att viss info vore önskvärd att, vid vissa tillfällen, kunna ha på pränt och kunna läsa utan att behöva starta datorn.
mvh Tina

Man får kopiera , ladda ner bilder och spara på sin egna dator oavsett vad det gäller från Internet så länge det är för eget bruk. Skriver man ut någon text som man vill förmedla så får det endast vara 20 % av innehållet och författaren eller upphovsmannen skall noga anges. Gäller däremot inte roliga historier och recept som ju är till för att spridas.

Så spara du vad du vill, det är helt lagligt. :)

Peter S
2007-12-28, 09:36
20 procent är ingen vedertagen siffra tyvärr. I strikta fall är det 0% som gäller. Men man får referera och länka om det är tydligt varifrån det kommer. Vissa recept faller under den här hårda kategorin också. Om det är någon som tar betalt för recept (på nätet, i böcker) så är spridning inte direkt önskvärd...

Jag tycker det är enklare att säga att reproduktion är förbjuden. Men man kan ha en fundering på om upphovsrättsägaren kommer att göra rättsliga åtgärder. För musik och film är risken stor. För bloggar och forum är risken obetydlig. Men vill man hävda sin upphovsrätt som bloggare så kan man det också...

Spara för eget bruk är dock tillåtet. Men film och musik är no-no (och här är en otydlighet i reglerna, tycker jag).

Samlartrollet
2007-12-28, 10:08
Du har säkert rätt Peter, när det gäller film och musik är det självklart, men det lustiga är att tittar man på tradera under kategorin växter och frö så uppskattar jag att det är mer än 50 % som använder "lånade" bilder till sina auktioner och dessa är fullt synliga för hela världen och dessutom olagligt. När det gäller recept så syftade jag mer på ICA, Tasteline och liknade som man ju får lov att ladda ner och dela ut. Jag menar om jag tillagar en rätt som jag hittat på någon sida och någon vill ha det så är det ju inte förbjudet att sprida det. Jag får också publicera recept på min hemsida som jag hittat på nätet men jag tror att jag bör uppge källan.

Reglerna är lite luddiga ibland, men som sagt för eget bruk på egen dator får jag ha vilka dokument och bilder jag vill.