handdator

Visa fullständig version : Häftig sten.

LS
2006-01-04, 19:55
Har stenmannen Lasse C varit och beskådat bumlingen?

Kecke
2006-01-04, 19:59
VAR står den? :eek:

Jung_Kee
2006-01-04, 21:08
Snygg! Står en bra bit upp i landet antar jag? Klotdiorit?

Annna
2006-01-04, 21:20
Har sett en sådan klotgranitsten på Järeda kyrkogård. Fin som snus.

LasseC
2006-01-04, 23:27
Jung Kee utan att ha sett den skulle jag gissa på klotgranit som bland annat finns i Småland. Har ingen själv :mad: Men det är ju en bergart och jag samlar på mineral! :p
Jaså LS har döpt mig till stenmannen nu. Accepteras

LS
2006-01-05, 06:33
Stenen finns i Småland, men orten minns jag inte riktigt, kommer med rätt uppgifter i kväll. Bilden finns för övrigt i tidningen Kvällsstunden.

Jung_Kee
2006-01-05, 07:28
Ah där ser man, trodde det var diorit då den ser så svart-vit ut, här uppe så är det inte helt ovanligt med klotdiorit kring Luleå och uppåt. Tjusigt är det hur som helst, finns det mycket av den i Småland? Har nästan inte letat sten alls i Småland så jag har noll koll.

Är det en skållbildning mitt på stenen eller vad beror brottet i mitten på månntro?

Annna
2006-01-05, 09:26
Här levererade jag svaret för ett bra tag sen men jag tar det igen...

Klotgranit är inte vanligt någonstans i Sverige. För den som är intresserad skulle jag bege mig till Slättemossa, Småland.

LS
2006-01-05, 16:15
Här levererade jag svaret för ett bra tag sen men jag tar det igen...

Klotgranit är inte vanligt någonstans i Sverige. För den som är intresserad skulle jag bege mig till Slättemossa, Småland.

"I fast berg finns nu i Sverige, enligt vad som är känt, klotgranit endast i Slättemossa i Småland. Denna har klassats som klotdiorit". Allt enligt SGU. Hur ska man tolka detta yttrande från den ärevördiga institutionen? Är Diorit en slags granit, och i så fall, hur många olika graniter finns det?

Kecke
2006-01-05, 16:17
Anna.
Var någonstans i Småland ligger Slättemossa? Måste nog se den stenen med egna ögon någon gång. :)

Jung-Kee.
Ang. klotdiorit. Den finns inte med i någon av mina böcker däremot hittade jag lite på nätet men ingen bild.
Har du möjligtvis någon bild på den?

LasseC
2006-01-05, 19:56
Den gode Lundegårdh (farbror Pelle kallad) tillsammans med Laufeldt skriver så här om klotgranit.
"En säregen utbildning visar klotgraniten som har uppkommit genom att delar av magman kristalliserat rytmiskt, skalformigt, kring fasta små partiklar."

Förstod någon det här. Jag hoppas att jag förstod något lite :D
Frånsett detta så är klotgranit vackert.

Kecke
2006-01-05, 20:11
Jodå...LasseC.
Har läst en massa om just klotgranit idag. Oerhört vacker. Skulle gärna velat haft en, får väl ta en tur till Småland. Har jag tur så finns de vid vatten?
Kanske kan jag locka min vindsurfande man att åka på stenjakt med tiden. ;)
Jag gillar bergarter men hittade inte någonstans i min gamla litteratur något om
klotdiorit?

Jung_Kee
2006-01-05, 21:54
Hur SGU har lyckats få granit att bli till diorit har jag ingen aning om, men skillnaden mellan graniter och dioriter är att den förra är surare och innehåller kvarts medan den senare saknar kvarts.

Dioriter kan för övrigt överlag uppträda på samma sätt som graniter. Någon bild på klotdiorit har jag inte, men jag ska försöka ta en när jag kommer upp till skolan igen. De har en i samlingen där. Dock så ser den precis likadan ut på håll som stenen på LS bild. Den bröts förr i trakten kring Luleå om jag inte missminner mig, men är numera fredad av länsstyrelsen.

Och hur många graniter det finns är svårt att säga, eftersom det beror på hur många definitioner man vill använda sig av. Men en fackman säger nog av princip att det finns lika många olika graniter som det finns graniter. Men i gråzonen mellan lekman och fackman så har jag mest hört pratats om röd granit, grå granit, pertitisk granit, ögongranit, gnejsgranit och klotgranit. Framförallt så brukar man dela upp graniterna i "bra" och "dålig" granit, dvs brytvärd (vacker, tät, hållbar) och icke brytvärd granit (ful, porig, ohållbar).

LasseC
2006-01-06, 01:24
Jung Kee det finns väl lika många olika graniter som det finns platser där man bryter granit t.ex Växjögranit Bohusgranit osv. Klotgranit finns ju faktiskt på flera platser än i Småland och där på flera platser men den mest kända är kanske den i Slättemossa då den exponeras särkilt vackert där. Men jag vill minnas att det skall finnas i trakten av Värnamo.
mvh

LS
2006-01-06, 07:05
Den gode Lundegårdh,som Lasse C skriver, har jag en mycket väl genomläst och dito genomtittad bok utav. Den heter kort och gott geologi, just detta ex är tryckt 1971. På sidan 62 finns en bild som nästan gör att man blir religiös.

Hur kan någon/något innesluten i berget svarva fram en så symmetriskt perfekt form? För det finns väl knappast någon annan möjlighet än rotation för att erhålla detta formspråk, inte vad jag vet i alla fall.

Jung_Kee
2006-01-06, 10:41
Orstenar är häftiga bildningar! Uppstår i mer eller mindre alla oljehaltiga sedimentära lager med tiden bara trycket är tillräckligt. De oljehaltiga sedimenten rör sig lättare än det övriga materialet och förflyttar sig sakta sakta genom berget och ansamlas i runda noder för att det är den form som ger minst spänning i berget. Dessa orkalkstenar som de också kallas använde man gärna som barn för att spela somliga vissa spratt med, knackade man lätt till en bit orsten med något hårt under näsan på någon så kunde man få se densamme svära något så gruveligt då stenen avger den vedervärdigaste lukt man kan tänka sig. :D

LasseC
2006-01-06, 11:08
Jag undrar om inte LS snart blir stensamlare. Vad gör han då med flaskorna?

Det finns mycket underligt i naturen när man börjar undersöka den. Jag skall senare fota en orsten som jag har En är oarbetad och en är arbetad.

Men jag håller med Lundegårdhs bild är otroligt vacker.

Tyvärr finns inte den gode PH kvar i livet. Han dog för ett par år sedan. Han inrättade ett stenmuseum på Öland när han blev pensionär. Jag vet inte om hans fru driver det vidare.

Jung_Kee
2006-01-06, 11:22
Blir LS stensamlare så har han det ju gott förspänt, flaskor är bra att ha stenar i! Visar upp dem snyggt och förhindrar en massa dammsamlande bara man försluter dem rätt! Och hur ofta är det inte man önskar att man hade en flaska eller något att lägga alla de däringa småflisorna som man inte kan med att slänga, men som inte går att ha uppe någonstans!? :p

Hans samling tror jag finns kvar i stora drag, men jag tror inte att den är öppen för besök längre. Hans fru var inte heller alltför kry när jag ringde dem för ett besök för några år sedan. Men det är ju alltid värt att kolla upp.

Jag undrar om inte LS snart blir stensamlare. Vad gör han då med flaskorna?

Det finns mycket underligt i naturen när man börjar undersöka den. Jag skall senare fota en orsten som jag har En är oarbetad och en är arbetad.

Men jag håller med Lundegårdhs bild är otroligt vacker.

Tyvärr finns inte den gode PH kvar i livet. Han dog för ett par år sedan. Han inrättade ett stenmuseum på Öland när han blev pensionär. Jag vet inte om hans fru driver det vidare.

Kecke
2006-01-06, 11:58
Jung-Kee.
Enligt Lundegårdh så innehåller diorit i många fall mindre mängder av kvarts.
Ökar kvartshalten till mer än 10% så benämns den kvartsdiorit.
Stämmer detta?

LS
2006-01-06, 16:13
Lådor kan innehålla mycket, i en av mina fann jag följande "stenar". Någon som ser nå´t speciellt eller är det mer att beteckna som allmängods.

Kecke
2006-01-06, 16:23
Kul med sten eller hur? :)
Nr 1 ser spännande ut men vågar mej inte på någon gissning.
Nr 2 har lila ametister.
Nr 3 är porfyr
Har ingen aning i övrigt. Sista stenen är kul. Någon typ av gråsten med den hårdare kvartsen kvar i en ring.

LasseC
2006-01-06, 18:01
Ja Du LS det är inte lätt så här att bara titta på några bilder men om jag skall leva upp till namnet så här kommer min gissning
1 Är förmodligen blyglans det blanka och det gula är kopparkis. Hade det varit svavelkis hade det förmodligen haft en dragning åt grönt

2 Den här är lite svår. Det violetta är förmodligen flusspat (fluorit) Men bottenstenen kan vara fältspat. Det finns några varianter på det här men jag vågar inte gissa.

3 Är som Kecke säger en porfyr som legat och slipats av vatten och sand

4. Är någon form av brecksia Alltså en krossad sten som har läkts ihop av t.ex.kvarts
5 och 6 Det ljusa är förmodligen kvarts Nr6 ligger i ett mjukare matrial som slipats bort lättare än kvartsen.

Men det är som gammalt glas det är bättre att få hålla det i handen.

Jung_Kee
2006-01-06, 18:59
Håller med LasseC i det mesta, men jag skriver min egen lista för klarhets skull:

1. Blyglans, kopparkis och siderit (brunt längst upp) tycker jag är rimligt att gissa på. Märk väl, gissa, sten är liksom glas något man behöver ha i handen.

2. Troligen lila fluorit i någon okänd matrix.

3. Porfyr.

4. Antingen en metamorf breccia eller bara metamorf i största allmänhet. De gröna linjerna är nästan garanterat epidot.

5. Kvartsitiskt (ljust) och något obestämbart mörkt, kanske andesitiskt eller granitiskt, eller vad som helt i princip, trumlade stenar är svåra att bestämma överhuvudtaget. Färsk brottyta behövs. (Tror att det rör sig om någon sprickfyllnad eller möjligen en sedimentär, lågmetamorf bergart, svårt att se på bilden)

6. Samma sak här, det ljusa är förmodligen utlöst kisel som fällts ut till något kvartskit. Intressant bildning i minst två steg. Verkar som att stenen har spruckit en gång för att läkas ihop (tunna linjen) och sedan spruckit igen vid något senare tillfälle och ånyo ha läkts ihop.

Jung_Kee
2006-01-06, 18:59
Kecke: Stämmer bra det, överstiger halten 30% så är det granit.

LasseC
2006-01-06, 22:56
Håller med Dig J K att det förmodligen är epidot. Hade inte bilden framför mig när jag skrev.

Jag har tittat på nr 2 Matrixen kan ev vara spodumen men då är det ju inte så säkert att det är fluorit. Jag tänker på Varuträsk. Men det är som vi säger man måste hålla i det för att ha torrt på fötterna Så det här inlägget få ses som spekulationer.
mvh

LasseC
2006-01-07, 00:25
Jag nämnde att jag skulle lägga in en bild på en orsten som var bearbetad.
Det var en norrman som bodde på Öland som svarvade i orsten Han hette Kåre Johansen En mycket duktig hantverkare som tyvärr har gått ur tiden.
Lägger in en bild på en oarbetad och en svarvad skål. I ljusreflexerna ser den delvis brunaktig ut men den är svart och blankpolerad. Den här orstenen skall komma från Öland. Jag har fått den av Kåre. Den arbetade är ca 12 cm i diam

Jung_Kee
2006-01-07, 00:49
Oj vad häftig! Hur stod han ut med lukten??? Ju mörkare orstenen är, desto värre brukar den lukta...

LasseC
2006-01-07, 00:55
Han svarvade dessa i gamla metallsvarvar modell äldre och större. Han hade väl byggt en del special till dem visserligen Tyvärr fortsatte inte hans son med hantverket Han blev visst keramiker.
mvh

LS
2006-01-07, 09:28
Den skålen var bland det vackraste jag sett, alla kategorier! För skojs skull, betingar den ett större värde eller skulle det kunna dyka upp något liknande på nå´n antikmässa?

Tack för svaren allihop!!!

LasseC
2006-01-07, 12:45
Jag kommer inte ihåg hur mycket han tog för en skål. Han var väl inte så spridd i Sverige men på Öland kan det ju finnas en del. Om man besökte honom och ville köpa en skål så la han en lapp med ens namn och adress så kanske man fick vänta ett halvår tills han fick fram en liknande som han kunde ställa i utställningen. Jag håller med att det är en häftig skål och jag tycker att den är rätt unik. Jag fick en och köpte en, min mor har den andra.
Om det skulle dyka upp på en antikmässa Svårt att säga. AF får väl hålla ögonen öppna när han besöker Öland :eek:
mvh

A.F
2006-01-07, 15:55
Det ska jag göra LasseC!

LasseC
2006-01-09, 23:43
Jag måste få lägga in en bild på min största bit som ligger i stenboden. Det är en beryll med två topaskristaller, i en matrixmed kvarts och fältspat. Jag såg bara en yta på beryllkristallen när jag började slå ner ett stort stenblock.
Den här är ca 45x45 cm stor.

Jung_Kee
2006-01-10, 00:11
Oh my! Det var banne mig inte dåligt! Är den ifrån Sverige???

LasseC
2006-01-10, 02:38
Nej Men jag har jag burit hem den själv.

Kecke
2006-01-10, 22:15
Ja, det är verkligen en tjusig bjässe.
Är du tyngdlyftare också? ;)
Du nämnde inte alla mått men är den lika djup som hög och bred så borde den väl väga ca 250 kg.
Hur i hela fridens dagar fick du hem den?

LasseC
2006-01-10, 22:56
250 kg väger den nog inte men 25-30 kg kanske. Jag bar den ca 3 km i en ryggsäck från en gammal gruva till bilen :D

Kecke
2006-01-10, 23:03
Pust..........
Jag blir trött bara jag tänker på att bära så mycket.
Men vad gör man inte för en vacker sten. :)
Den var alltså lättare än vad jag trodde (räknade på en kub 45x45x45 cm med densitet nära 3). :confused:

LasseC
2006-01-28, 02:12
Tänkte lägga in ett par "stenar" till
Den första vet vi inte riktigt vad det är. Att det sitter små bergkristaller i mellanrummen på "lamellerna" som ev kan vara kvarts det också.
Jag fick den av en äldreman i vår förening en gång. Han hade hittat en stor klump i ett dike när de stannat och rastat på någon plats. Han delade den och jag fick en bit. Däremot har det fallit ur mitt minne var han hittade den.

Den andra kan Ni ju gissa på 15 cm lång och jag vill minnas att den väger ca 400 gram

Kecke
2006-01-28, 16:20
Den första stenen var häftig. Det röda, kan det vara lite järnoxid? Hur stor är den?
Den andra borde jag ju inte ens försöka gissa på så skratta inte så att jag hör det. ;)
Någon typ av kopparsulfid?

LasseC
2006-01-28, 19:47
Den första är ca 10 cm hög.
Ja vad som ger den röda färgen Säg det...

Utveckla detta med koppar. Tänk på vad den väger
Du får en chans till :D

Kecke
2006-01-28, 19:56
Trevligt med en chans till innan JK kommer.
Jag är ju ingen höjdare på mineral precis. ;)
Jag ger mej på en gissning till med tanke på vikten.
Koppar.

LasseC
2006-01-28, 20:01
Rätt Det är en maffig bit med gedigen koppar som man faktiskt kan hitta i naturen
Bra Biten kanske inte är riktigt representativ.
Du får 5 poäng
Lasse

Kecke
2006-01-28, 20:11
Hurra. :D

Kecke
2006-01-28, 20:14
Vad jag vet så är koppar ganska sällsynt. Var har du hittat din bit?

LasseC
2006-01-28, 23:36
Så här stora klumpar hittar man inte ofta i Sverige De hittar man i stället på mineralhandlarnas bord på mässorna. Jag vill minnas att jag köpte den av en tysk. Men jag har slarvat bort lappen med fyndorten så jag vet inte var den kommer ifrån. :(
Men håll med om att den är maffig.

Kecke
2006-01-29, 18:49
Ja visst är den maffig, har aldrig sett en sådan heller förut. :)

Jung_Kee
2006-01-29, 21:15
Tjusiga bitar! Kan kopparna komma ifrån Mexico? Har ett vagt minne av att gediget koppar främst återfinns i öknar. Fast i och för sig så är det ju kristallint koppar det är frågan om här, koppargruvorna i Mexico eller Bolivia?

Den övre biten ser väl ut att vara någon slags breccia?

LasseC
2006-01-29, 21:33
Kan vara det men jag har förlagt den medföljande lappen. Hade ett antal små bitar också och hoppas jag har kver någon med identifikationslapp.

Kecke
2006-02-02, 13:57
Lägger in en bild på en helt vanlig sten som jag tycker naturen skapat lite speciell. Den är ca 6x5 cm. :)

LasseC
2006-02-04, 11:27
Det är nog en brecia som Du hittat Det är förmodligen kvarts det vita. Kan också vara kalksten. Allt tycks ha blivit vattenslipat.

Lägger in en bild på en "boll"
Fortsättning följer.

Jung_Kee
2006-02-04, 11:58
Tjusig, är den ifrån Mexico? Minns inte riktigt varifrån de här kommer, trots att jag har en själv, fast min har jag knäckt.

Kecke
2006-02-04, 13:30
Lasse.
Jag såg liknande klot (15-20 cm i diameter)) på Geo City för en del år sedan. Man fick dem knäckta på plats. Jättefina kristaller inuti.
Jag var tyvärr för snål för att köpa ett då. :(

Det vita i min sten är mjukare än resten. Tyder detta på någon typ av kalksten?
Den är vattenslipad av naturen men jag har smygpolerat den lite. ;)

Kecke
2006-02-04, 14:42
Lägger in en bild på min favoritsten, Flinta.
Här har naturen varit generös och redan borrat hålen.
Den övre kanske inte bör hängas om halsen (väger 8 hg) :D

LasseC
2006-02-04, 15:23
Jag tror att den är från Mexico men det finns från en del andra länder också.
Här är fortsättningen men bilden är dålig.
Små bergkristaller med lite svag färgning men det roliga är calcitkristallerna som höll trots att den knäcktes mitt i dessa.

Jung_Kee
2006-02-04, 18:20
Jag tror att den är från Mexico men det finns från en del andra länder också.
Här är fortsättningen men bilden är dålig.
Små bergkristaller med lite svag färgning men det roliga är calcitkristallerna som höll trots att den knäcktes mitt i dessa.

Snyggt knäckt! Hur gjorde du för att få ett så fint snitt? När jag knäckte min för en herrans massa år sedan så gick den i flera bitar *var bara tio år då så jag drämde till med släggan hehe* Min var helt full av calcit så jag bände bort dem med en skruvmejsel...dumt inser man idag!

766
2006-02-04, 19:27
Jag har också en sten, det är nog hornblände eller vad det heter. Sten är kul, sten kul!

A.F
2006-02-04, 19:37
Ja sådana stenar gillar vi Svear, en riktig Skånedödare, eller kanske var
det en snapphane som fick stå ivägen engång i tiden för den.

Ser du om det finns några rester eller spår på den 766, man skulle kunna
göra en Dna-analys på den? :rolleyes:

:D :cool:

766
2006-02-04, 19:53
Jag vill inte påstå att du är klok som en pudel AF, men nästan.
Faktum är att det är en förstenad testikel från den nu utdöda nordskånska elefanten Snablis Inkubikus, dessa levde för ungefär 90milj. år sedan på gränsmarkerna mellan Skåna och Småland.

LasseC
2006-02-04, 21:29
Jung Kee Det är Rolf Tärnås från Göteborg som har knäckt den Han knäcker dem med ett verktyg som rörmokarna använder till gjutjärnsrör. Blir jättebra knäckta. Det är en kjedja med vassa hjul som knäcker det hela.
Jag förmodar att Du känner Rolf.

Jung_Kee
2006-02-04, 21:41
Åhå, på så vis, jo jag är bekant med Rolf. Jag antar att du köpte ditt klot av honom också eftersom han knäckte det åt dig? I så fall kan jag garantera att ditt klot är ifrån Mexico då de med högsta sannolikhet kommer från samma ställe eftersom även jag köpte mitt klot av honom. :D

LasseC
2006-02-04, 23:07
Det stämmer JK
mvh DG

LasseC
2006-03-25, 22:00
Kanske dags att lägga in någon snygg sten igen
Vad tycks om denna. Ni kan gärna gissa vad det är. Den är tung ca 30 cm lång. Kommer från Tyskland.

Jung_Kee
2006-03-25, 22:09
Hm, matrixen känner man ju igen, den får gärna någon annan gissa på, men det som sittyer ovanpå? Är det gult eller rött?

LasseC
2006-03-25, 22:11
Jaså Du känner igen matrixen De små kristallerna är gula.

Jung_Kee
2006-03-25, 22:17
Ferrumbisulfur?

LasseC
2006-03-25, 22:37
Nu sätter Du mig på det hala. Kan inte riktigt placera Ditt namn. Tänk på att gubben är gammal och inte ung som Du.
Det är kopparkis. Nå vad är då matrixen?
mvh
DG

Jung_Kee
2006-03-25, 23:03
Bariumsulfat. Gubben är inte hälften så gammal som han vill påskina! Hur var det i Småland förresten?

Hade visst fel, gissade på pyrit.

LasseC
2006-03-25, 23:23
Kan hålla med om att det liknar pyrit. men bilden är inte så bra att man ser kristallformen. Men håll med om att det är en maffig bit. Du har rätt naturligtvis. Jag har inte varit i Småland än det blir till påsk om inget oförutsett händer.
mvh
DG

Jung_Kee
2006-03-25, 23:26
Ok!

Jovisst är det en riktigt maffig bit! Fast jag har slutat att förvänta mig annat, du verkar ha en fantastisk samling Lasse! Vore roligt om man fick tillfälle att se den någon dag. Har du samlat in stuffen (snarare bumlingen) själv?

LasseC
2006-03-25, 23:37
Tyvärr inte. Tror att jag bytte till mig den någon gång. Det är väl inte omöjligt att få se min samling Den är inte så märkvärdig, men jag har väl ett par praktbitar. :D

Lägger ut en till
Också ca 30 cm och tung. Bilden ljuger i färg Den är svart men glansen gör ju att det speglas i ytan.
Håll till godo

Jung_Kee
2006-03-25, 23:41
Ytterligare en var det ja...hematit? Jag har ett block av motsvarande storlek och troligtvis även samma tyngd, men inte långt när lika praktfull ehuru den bara är massiv och kornig! :eek:

LasseC
2006-03-26, 00:05
Den här kommer från Cumberland. Bytte till mig den i en affär när vi var där för en massa år sedan.
mvh

LasseC
2006-03-26, 00:57
Jag lägger väl in en sista innan jag går och lägger mig.

LasseC
2006-03-26, 00:58
Den blev lite för stor på bilden. Den är ca 10 cm i diam.
mvh
DG

Kecke
2006-04-04, 19:43
Kan du berätta mer om den här?
:)

766
2006-04-04, 21:35
Klotformade stenar är ingenting som naturen framställer så chansen är stor att det är Vi som varit framme, mitt klot har varit ett verktyg vid tillverkning.
Någon av Stennissarna som har en aning om...

Jung_Kee
2006-04-04, 22:11
Låt oss nu inte misstro allt som är runt! Faktum är att dessa fantastiska pyritsolar är en helt naturlig bildning som återfinns i vissa kolskiffrar. Det är järnsulfidlösningar som har cirkulerat runt i berget och så småningom utkristalliserat sig på detta sätt då de bara har kunnat utvidga sig sidledes i den kompakta skiffern. De man har kunnat köpa de senaste åren kommer ifrån Illinois i USA, men det verkar som man har hittat dem i Kina också, åtminstone så säljer en del kineser dem liksom den tjockare, hjulformiga varianten.

Vad gäller 766 sten så har jag då ingen aning om vad det kan vara, en ren gissning blir slipsten att slipa insidan på mortlar med!

LasseC
2006-04-05, 01:52
Kan väl bara tillägga att många kallar dessa pyritdollar också.
Annars är det som vännen Jung_Kee säger.
mvh

766
2006-04-05, 07:30
Mortelteorin är fel.....Damerna här som är så kunniga vet säkert, dom har kanske haft någon nära släkting som nyttjat en sådan mer än att slå i någons skallen.

LasseC
2006-04-20, 00:23
Tillbaka igen från Smålandsvistelsen.
Letade fram min sten med tigerjärn. En klump på 4,7 kg. Tigerjärn är en blandning av järnmalm, jaspis (järnkisel) och tigeröga (asbest tror att det är kryolitasbest inbakad i kvarts) Mycket vacker. Den här klumpen är planslipad på en sida. Jag sa tidigare till J_K att den inte var rolig att slipa i cab, men idag såg jag en vid ett besök på hemvägen som var cab-slipad. Men den var rätt stor så att rundningen blev inte så "tvär" varför den var otroligt bra slipad Hur har det gått för Dig J_K
DG

Kecke
2006-04-21, 07:54
Otroligt vacker sten. :)

Jung_Kee
2006-04-21, 19:30
Tillbaka igen från Smålandsvistelsen.
Letade fram min sten med tigerjärn. En klump på 4,7 kg. Tigerjärn är en blandning av järnmalm, jaspis (järnkisel) och tigeröga (asbest tror att det är kryolitasbest inbakad i kvarts) Mycket vacker. Den här klumpen är planslipad på en sida. Jag sa tidigare till J_K att den inte var rolig att slipa i cab, men idag såg jag en vid ett besök på hemvägen som var cab-slipad. Men den var rätt stor så att rundningen blev inte så "tvär" varför den var otroligt bra slipad Hur har det gått för Dig J_K
DG

Jag har inte prövat att slipa stenen ännu så det återstår att se hur det blir, men även jag tror att den gör sig bäst planslipad. Mycket snygg klump du har Lasse!

LasseC
2006-05-04, 09:40
Dags att peta in en ny sten
Det här är mangandendriter alltså inga fossiler. Den här är inte svensk, men de finns på lite olika ställen i Sverige, Bl.a. har jag hittat en vacker i Kiruna
mvh DG

Kecke
2006-05-04, 15:57
Väldigt vacker, ser ut som fraktalmönster. :)
Jag har aldrig hört talas om mangandendriter tidigare. Kan du ge en kort beskrivning?

LasseC
2006-05-05, 00:31
Det är oftast ett manganmineral (manganit) som har kristalliserat i en miskorskopisk "spricka" Det är väl det bästa sättet som jag kan beskriva det på. Den här typen brukar vara vanliga på mässor. Den här skivan är ovanligt stor ca 45-50 cm lång. Är det lite rödbrun färg kan det ha varit något järnhaltigt mineral som kommit med, annars är det i det närmaste blåsvart.
Tyvärr har jag den här i Småland annars hade Du kunnat få se den, men den kommer kanske upp någon gång (om någon inte köper loss den av mig)
Men jag har från bl.a. Kiruna
DG

LasseC
2006-05-05, 00:32
Min "stenhög" på altanen har vuxit så jag har varit tvungen att koppla in min vakthund :D
DG

Jung_Kee
2006-05-05, 01:37
Min "stenhög" på altanen har vuxit så jag har varit tvungen att koppla in min vakthund :D
DG

Men som du gör Lasse! Vet du inte att solljus kan bleka färger, och allrahelst rosenkvarts? Hunden har ju redan blivit alldeles vit! :p
Tjusigt värre, är de svarta klumparna turmalin från Råneå?

Kecke
2006-05-05, 08:38
Man blir imponerad av vilka strukturer naturen kan skapa. Häftigt.
Ser att jag inte behöver någon vakthund ännu. :p
Är det sant att sten bleks av solen?

LasseC
2006-05-05, 11:25
Den svarta turmalinen sitter i rosenkvarts och är från Ytterhogdal.
Det går visst inte att få fram någon nu lär sitta i bergväggen men jag undrar om inte brottet är fredat idag eller om det är någon som köpt det De här bitarna är säkert minst 50 till 60 år gamla.
Jo det kan vara så att viss sten förändrar färg i ljuset. Amasonstenen från Skuleboda (tror jag det är) är inte grön när den bryts Den blir grön när den har exponerats för ljus en tid påstår man
Jag tror inte jag behöver vakthund för stenen heller. :D
Jaså Du tror hon har blivit så blekt i solen :p
mvh DG

LasseC
2006-05-15, 14:25
Den här tror jag inte jag visat förut.
Tyvärr är den inte i mina ägor längre, men man får inte vara för jordbunden.
DG

Kecke
2006-05-15, 16:00
Den var onekligen väldigt snygg. Hur stor är skivan?

LasseC
2006-05-15, 22:21
Godkväll Kecke

Ca 30 cm så det tillhör en av de större agatskivorna. Var lite svårt att skiljas från den :( Men man måste göra så ibland om man vill ha något nytt.
DG

Kecke
2006-05-15, 22:28
Ojdå, har aldrig sett en så stor skiva förr.
Om du har annat du vill bli av med så har du en köpare här. ;)

LasseC
2006-05-16, 01:44
Noterat
:p :p
DG

LasseC
2007-01-23, 00:47
Kanske dags att väcka liv i en gammal tråd.
Här kommer en "maffig" bit som kommer från de sydligare delarna av vårt land.
Vad tycks En gissningstävling kanske:p

766
2007-01-23, 07:35
Gissning med stort G...svavelkis o kalksten.

LasseC
2007-01-23, 14:18
Det klart att en skåning skall kunna gissa på. Från Åstorp

766
2007-01-23, 15:06
Minns inte vad dom bröt i Åstorp, har för mig kol, eller kanske ännu heller skiffer. Har en motor som är omgjord för att gå på skifferolja.

LasseC
2007-01-25, 00:51
Där finns väl ett stort makadambrott. Jag har inte själv varit där.

LasseC
2007-01-25, 00:54
Vet inte om jag har visat den här Ej svensk
mvh

Jung_Kee
2007-01-25, 03:03
Tjusiga grejor som vanligt Lasse! :)

766: Makadambrott numera, en bit norrut fanns ett kalkbrott förr i världen tror jag det var, med viss brytning av ovanliggande alunskiffer. I makadambrottet kan man finna fantastiskt fina kalcitkristaller i sprickor i röd gnejs täckta med små pyritkristaller.

766
2007-01-25, 07:08
Det var som tusan det hade jag ingen aning om, synd man inte kan finna snusflaskor i jade där också.

Ulferic
2007-01-25, 09:24
Alltid kul att få veta något om något man inte vet något om. Läste stentråden och fick lust att läsa lite.

766
2007-01-25, 09:34
Du får berätta målande när du läst om alunnabruget.

LasseC
2007-01-25, 14:27
Intressant bok Du visar upp Ulferic
Jag har precis läst en bok Om äldre järntillverkning med hänsyn till Småland.
Författad av John Nihlén Förmodligen fader till Johan (gissar jag).
mvh

lightbringer
2008-03-15, 22:51
Dags att peta in en ny sten
Det här är mangandendriter alltså inga fossiler. Den här är inte svensk, men de finns på lite olika ställen i Sverige, Bl.a. har jag hittat en vacker i Kiruna
mvh DG
Kul att du hittat en sån här i Kiruna, om jag får gissa så hittade du den i Hendrygruvan? Eller Nukkutos kanske?

Helt rätt att det heter mangandendrit, men det man brukar hitta här i Kiruna heter Pyrolusit, varför vet jag inte :)

Här är en bild på en annan Pyrolusit från Hendry.

http://hem.bredband.net/b126659/pyrolusithenry.jpg

lightbringer
2008-03-15, 22:54
Råkade dubbelposta, vet inte hur man tar bort sista meddelandet :)

lightbringer
2008-03-15, 22:59
Härmar LasseC lite och lägger själv in en bild ni kan gissa på vad det är för mineral :> Den kommer ifrån Sverige.

http://bilder.mineraler.net/uploads/fc4e56d77c9f1f01a4836c8acc6e580a.JPG

LasseC
2008-03-15, 23:02
Måste vara från Svappavare eller hur. En tjusig bit.
DG

lightbringer
2008-03-15, 23:06
Jadå, det är från Svappavaara :) mineralen börjar på S

LasseC
2008-03-15, 23:20
Det är väl Strengit eller hur. Hoppas att jag kommer ihåg rätt. Har den någonstans i min samling även om den inte är av den här klassen.
DG

lightbringer
2008-03-16, 00:46
Du har rätt, det är strengit! Kul att du oxå har det.

lightbringer
2008-03-16, 01:04
Vi tar en ny, denna kan vara mycket enkel men samtidigt svår att gissa sig till :)

Lägger in 2 bilder, vet inte vilken det syns bäst på vad det kan vara för något, vitbalansen har blivit fel på den övre bilden, den nedre har korrekt färg.

http://bilder.mineraler.net/uploads/aa47509c256d8d61f697bd7245503d82.JPG

http://bilder.mineraler.net/uploads/d125d16182ec04514020bf6505a186f6.JPG

LasseC
2008-03-16, 10:58
Den var lite svår att gissa sig till som Du säger. Jag skall strax åka så jag får väl försöka efter påsk.
Någon zeolit??, men jag tyckte att kristallerna var sex-kantiga.
DG

lightbringer
2008-03-16, 19:40
jepp dom är hexagonala, 6-kantiga.. Det är ett väldigt vanligt mineral som finns i princip överallt, det är just det som är ovanligt att kristallerna är hexagonala på denna stuff :)

lightbringer
2008-03-24, 17:12
kan avsöja att det är hexagonal kalcit från kiirunavaara gruvan.. väldigt ovanligt.

LasseC
2008-03-24, 18:59
Lite ovanligt
DG

Gugge
2010-11-02, 15:02
Det finns en duktig person med ett Stensvarveri på norra Öland, han har börjat med att svarva i Orsten...för övrigt så svarvar han i kalksten sen slutet på 90-talet. :)
Orsten blir väldigt vacker när den blir bearbetad.
www.facebook.com/photo.php?fbid=501818292795&set=a.393678752795.211679.393677107795

Lars M
2018-11-06, 15:57
Ett stort värmeljus kommer säkert att kosta mer än vad jag fick ge för denna svarvade ljushållare från Källa Stensvarveri i Högenäs på Öland. 15 x 12 cm och 3,3 cm hög. (De svarta fläckarna är efter spilld stearin.) Och här kan man se lite mer: https://www.youtube.com/watch?v=OkAr_dO63UQ