handdator

Visa fullständig version : God Jul.

Ulferic
2007-12-20, 10:14
Önskar alla allmogevänner en GOD JUL. Naturligtvis alla andra också.

brodertuck
2007-12-20, 10:26
Ulferic, kan du visa en, eller gärna flera, bilder på stolen som fatet står på? Jag tycker det liknar ett av mina "renoveringsobjekt". Vet du något om ålder och var i landet den kan tänkas härstamma ifrån?

Hellen
2007-12-20, 10:44
Tack för hälsningen, återgäldar genom att visa en bild på min lilla älskling snart 5 månader och drygt 1 kg.
God jul alla och hoppas på ett fint nytt år!:)

Ulferic
2007-12-20, 10:45
Stolen är ett objekt som jag hållit på med i flera år. Blir snart klar har jag sagt lika länge. Köpt i Västergötland på auktion. Modellen är vanligt förekommande så var den är gjord är svårt att säga. Antal spjälor gör säkert att man kan placera den i någon landsdel. Skall kolla upp det. Stolen var lackad med flera lager vit färg. Finns spår av förmodad orginalfärg. Lite blått /grönt syns på några ställen. Köpte den mest för de avsmalnade benen och skärningar på sarg och ben.1800-talets första del. Vet inte hur den blir tillslut. Får stå som den är tillsvidare.

Ulferic
2007-12-20, 10:47
Gosig hund Hellen. Är det en sån där som man knappt kan uttala namnet på. c..c..c..a

Hellen
2007-12-20, 11:01
Ja visst, men uttalet blir lätt om man delar upp namnet i tre delar, chi hua hua, så gör jag själv och det går sååå bra då! :)

brodertuck
2007-12-20, 11:04
Intressant med stolen. Likheterna är många med min stol, de avsmalnande benen, skärningarna och jag tror att det är lika många spjälor i ryggstödet. Min stol har en "signatur" eller bomärke på baksidan av övredelen av ryggstödet, men jag minns inte vad det står. Håller på att befria den från flera färglager, den understa färgen är brunröd, sedan ligger en gråaktig färg och överst en svart lackfärg. Din stol är i betydligt bättre skick än min, på min är vissa delar utbytta. Ska försöka att ordna till några bilder, men den står lite dumt till just nu.

Ulferic
2007-12-20, 17:18
Vår hustomte Nisse-Pisse vill också önska alla en GOD JUL.

Hirvi
2007-12-20, 17:34
GOD JUL & GOTT nytt ÅR på er alla!
Hirvi

nisse 8
2007-12-20, 19:32
Vår hustomte Nisse-Pisse vill också önska alla en GOD JUL.

En hel driva med pluntor bakom Nisse-Pisse............inte lik mig i allafall:D

Kecke
2007-12-20, 19:37
Dom pluntorna skulle man vilja titta lite närmare på. :)

LasseC
2007-12-21, 00:45
En hel driva med pluntor bakom Nisse-Pisse............inte lik mig i allafall:D

Jag skulle också vilja titta på den där drivan:p
DG

Ulferic
2007-12-21, 09:00
Pluntorna är sådana som andra redan visat. Har i smyg genom åren köpt lite glas. Kan glädja Kecke med att det köpts ett eller annat saltkar också. Kanske kan det bli lite glasvisande under glas. Har inte köpt några mäkvärdigheter utan sådant som en icke glassamlare tycker är trevligt att ha.

Kecke
2007-12-21, 09:08
Ser fram emot bilder. :)

brodertuck
2008-01-12, 15:49
Har fixat lite bilder på min stol. Minndes lite fel med färgerna, den grå färgen fanns på insidan av sargen och den orangea färgen hade jag helt förträngt. Likheterna med Ulferics stol är som sagt många, men det finns också skillnader. Men visst är det samma andas barn.

Ulferic
2008-01-12, 20:41
Med den har di haft en hel del jobb förstår jag. Svart lackfärg är inte det roligaste. I vissa fall får man kombinera skrapning och värmepistol. Kul att den är märkt. Förmodligen en ägare att döma av placeringen av märkningen. Brukar inte skrapa längre perioder, utan gör uppehåll en stund när man börjar slarva.

Äjth
2008-01-12, 22:33
Hellen - din hund är för söt i sin fodrade jacka!! :)

Hellen
2008-01-26, 12:33
Tack Ähjt, såg inte ditt inlägg förrän idag! Han är lika söt utan jacka! :D