handdator

Visa fullständig version : Fotografier (II)

FBQ
2007-12-10, 18:08
Passade på att ta rätt på en rad gamla släktfotografier, och tycker själv att det är väldigt roligt att se gamla inredningar, så jag tänkte lägga upp några bilder. De flesta av de här är tagna 1913-1920, så det handlar ju mest om jugendstil, även om en del möbler är lite äldre.

FBQ
2007-12-10, 18:10
Några till:

Samlartrollet
2007-12-10, 19:28
Trevligt. Blir lite nostalgisk när man ser sakerna på korten.

Peter S
2007-12-10, 20:38
Vad roligt att se "jugendbordet" live, dvs de relativt små borden mitt i rummet med fotsid duk. Det mest kända borde vara Alf Wallanders middagsbort med applikationsbroderier av hägrar mot röd och blå botten. (Omslaget på boken "Svensk Jugend" av Elisabet Stavenow-Hidemark).
http://www.optosbooks.com/cpCommerce/images/products/fullimages/SvenskJugend64.jpg

FBQ
2007-12-10, 21:09
Har en till bild med en liknande duk - visserligen med nyrenässanssoffa och bord. Såg att bilden blev väl suddig, det är svårt att få till det utan stativ.
Den här bilden är tagen i Hälsingland och då är det tidigt 20-tal (de båda paren i soffan är också Hälsningland och tidigt 20-tal).

Tingeling
2007-12-10, 22:05
Alla vackra textilier! Tittar extra på gardinerna då jag undrar vad de har för gardinstänger och alla trasmattor som ligger tätt på golven. Fina interiörbilder!

Peter S
2007-12-11, 00:17
Och jag tycker det är sååå roligt att spana in krukväxterna med. Aspidistra, förmakspalm, Kanarisk dadelpalm, fjädersparris, fönsterfikus, drakblodsträd och aralia kunde jag upptäcka på bilderna.

Det här är inget dussinhem vi får inblick i. Även om det kanske inte är Ingemar Bergmans kyrkoherdebostad som i Fanny och Alexander är det inte så långt ifrån. Vågar man fråga om anfaderns yrke?

Ni såg väl att själva bordet också fanns på foto i min länk ovan?

FBQ
2007-12-11, 10:10
Fast det är faktiskt från relativt enkla hem. Bilderna kommer från mormors far - och han var när de första bilderna tar pappersbruksarbetare vid Frövi pappersbruk. 1918 gick han Missionsskolan i Örebro och blev pastor inom missionsförsamlingen. Bilderna från Hälsningland är från Bondhem däruppe.
De flesta av de övriga är tagna hemma hos Anna Pettersson, en lärarinna som hyrde ovanvåningen i deras egnahem i Frövi.
Fast det syns ju att hon varit modern i sina inredningsval. Och några statarhem är det ju inte, fast han faktiskt var född i ett sådant :-)

Jag kan väl visa en bild till på dem, där tavlan och gardinerna från bilden 1924 fortfarande är kvar, men man ser buffén och sakerna i den lite bättre. Barnen har blivit större och tror bilden kan vara tagen 1928.