handdator

Visa fullständig version : Gammal härlig sillåda (klocka)

Nyssta
2007-12-10, 14:26
Gammal härlig sillåda (klocka)..

pappa köpte den vääldigt billigt på auktion
den är i fiint skick.

15550

Tingeling
2007-12-10, 22:29
För några år sedan ville alla ha en sådan klocka, idag är det väldigt billigt att köpa dem. Har själv 2 som min far ropade in för en 20 år sedan och de ligger på vinden....

Ser ut som om de är renoverade,lacken lyser blankt.

Hirvi
2007-12-10, 22:36
Var det inte olika urverk i dom,
en och åttadagars, någon var väl ovanligare,
har en oxå, det är nog en dags.
Hirvi

LasseC
2007-12-10, 23:42
Jag har en sådan i Småland. Behöver lite reparation. Lodlinan gick av och tung som lodet är slog det ur botten och slog i golvet en natt:eek:
Den behöver också ett nytt glas i dörren. Det lär finnas de som har glas till dessa sillalådor eller Amerikaklockor som en del också kallar dem.
DG

nisse 8
2007-12-11, 09:49
Jag sålde min jag hade för ett år sedan för dryga 500 och det tyckte jag var högt betalt för det finns massor av dessa:)

FBQ
2007-12-11, 10:33
Är lite sugen på att köpa en, och ja jag har sett en del fungerande för 500-600, fast inte haft möjlighet att passa på när jag sett ett bra exemplar. Ett droppur eller Lejaklocka skulle fungera bra också.
Efter släkten fanns bara jugendklockor eller andra sekelskiftesklockor, sånär som på ett droppur efter farmor som min farbror har nu (hon hade en finare brännförgyld pendyl som har försvunnit olyckligt, och ett schwartzwaldur också fast det är en annan sak).
Mamma har en enkelt åttkantigt ur utan pendel, men det är trasigt.
Själv har jag just nu en väldigt enkel Junghansklocka som jag hittade billigt på loppis, en 30-talsklocka.
Just Sillalådor har jag inte haft några som funnit i arv.
Jag skall leta vidare, de brukar gå att se titt som tätt.

nisse 8
2007-12-11, 10:37
Är lite sugen på att köpa en, och ja jag har sett en del fungerande för 500-600, fast inte haft möjlighet att passa på när jag sett ett bra exemplar. Ett droppur eller Lejaklocka skulle fungera bra också.
Efter släkten fanns bara jugendklockor eller andra sekelskiftesklockor, sånär som på ett droppur efter farmor som min farbror har nu (hon hade en finare brännförgyld pendyl som har försvunnit olyckligt, och ett schwartzwaldur också fast det är en annan sak).
Mamma har en enkelt åttkantigt ur utan pendel, men det är trasigt.
Själv har jag just nu en väldigt enkel Junghansklocka som jag hittade billigt på loppis, en 30-talsklocka.
Just Sillalådor har jag inte haft några som funnit i arv.
Jag skall leta vidare, de brukar gå att se titt som tätt.

Dom är prydliga att ha på väggen:)

Nyssta
2007-12-29, 12:56
dom är lite tjusiga, men just denna värkar tyvärr inte riktigt fungera som den ska.