handdator

Visa fullständig version : Lommeflaska

Kecke
2007-11-09, 12:38
Intressant.
http://www.tradera.com/ANTIK_LOMMAFLASKA_OSCAR_II-auktion-51057727

Objektsbeskrivning
En felfri, vacker, djupblå lommaflaska från Kung Oscar II:s tid.

På motsidan dekorerad med Oscar II:s monogram.
På frånsidan dekorerad med vapensköld med krönt djur (troligen lejon).

Höjden är cirka 18 cm och bredden på det bredaste stället är cirka 10 cm.
Sannolikt togs flaskan fram i Limmared i samband med Oscar II:s kröning år 1872.
Tillagt i objektsbeskrivningen

8 nov 14:21
Denna flaska är senare tillverkad enligt ett pålitligt mail som jag erhållit. En väl insatt källa.

År 1973 skulle Limmareds Glasbruk ta fram en presentartikel för besökare. Formen lånades då från Glasmuséet och transporterades till Bergdala, där de blåste nya, vita och blåa flaskor, 100 av varje. Dessa användes sedan som presenter till besökare och kunder. Det som skiljer flaskorna åt är tyngden.

Budgivarna har självfallet sin fulla rätt att dra tillbaka sina bud.

Är det någon som vet om de äldre är lättare eller tyngre än de nya?

Äjth
2007-11-09, 13:01
Äldre glas är oftare lättare än nytt. Om Limmared blåste nya flaskor på sjuttiotalet kan de ju valt att göra dem enl gammal metod d.v.s balanserat ämnena i glasmassa på ett annat sätt än vi gör idag. Eller så har de använt en "modernare" massa och därför fått dem tyngre. Så tänker jag.

Hirvi
2007-11-09, 14:21
Det var Bergdala som gjorde dom på 1970 talet Äjth,
har svårt att tro att dom ville luras att dom var gamla,så det gjordes väl inget åt glasmassan, men visst kan folk bli lurade, som inte har vana på glas,
det är inte alltid det hjälper ändå.
Jag har tittat på denna blåa flaska tidigare,och trodde inte på åldern,
att glaset var lättare förr, det kan nog vara så, det har att göra med hur dom gjordes i hyttan, förr blåstes dom vanligen utan någon post, utan direkt på naveln, när flaskan var fullblåst i formen, drog man pipan uppåt, så hängde flaskan i ett tunt glasskal, lätt att slå bort, och värma in halsen,
vissa blåsare kunde behålla glasnaveln till 20-30 flaskor, det togs upp nytt glas på naveln, så den blev bara längre och längre, det blev en tävlan mellan blåsare, vem som kunde behålla naveln längst, tillslut sprack den sönder vid pipan.
Det blåstes säker något 100 tal extra, vid sidan om beställningen!
Hirvi

Äjth
2007-11-09, 15:17
Bra att veta hur det går till, skulle gärna vilja se det oxå. Att jag skrev Limmared berodde på uppgifterna i föregående inlägg. (själv hade jag ingen aning):confused:

Kecke
2007-11-09, 15:51
det har att göra med hur dom gjordes i hyttan, förr blåstes dom vanligen utan någon post, utan direkt på naveln, när flaskan var fullblåst i formen, drog man pipan uppåt, så hängde flaskan i ett tunt glasskal, lätt att slå bort, och värma in halsen,
vissa blåsare kunde behålla glasnaveln till 20-30 flaskor, det togs upp nytt glas på naveln, så den blev bara längre och längre, det blev en tävlan mellan blåsare, vem som kunde behålla naveln längst, tillslut sprack den sönder vid pipan.
Det blåstes säker något 100 tal extra, vid sidan om beställningen!
Hirvi
Den här modellen är ju väldigt vanlig. Själv tror jag jag har fem stycken nu men lejonen och mynningarna är olika. Jag har dock ingen aning om vad som är nytt eller gammalt.
Jag tror att du berättat om det här tidigare men jag hittar inte inläggen, förstår inte riktigt skillnaden mellan förr och nu?
Kan du berätta utförligare?
Vilket "lejon" är det på formen som Bergdala blåste i Limmareds form?
:confused:

Hirvi
2007-11-09, 16:34
Vad gäller lejonen vet jag det är andra här som kan hoppa in och berätta mera, på denna flaska borde vara Norges vapen, vi hörde väl ihop på den tiden.
Detta med ålder på dom är svårt, denna flaskan på Tradera, den ser bara ny ut tycker jag, blank och osirkulerad ut,att blåsa dom som förr, det är inget märkligt med det, så det går ju apa efter, att blåsa dom på navel som jag beskrev, det gick ju oerhört fort, så det gjordes säkert massor av dom.
Det skall ligga gammalt prat om detta här på PES, men var!
Hirvi