handdator

Visa fullständig version : Böljande jugend med tråkigt namn

E.B.
2007-11-07, 20:25
Undrar hur Gustafsberg egentligen namngav sina dekorer. Den här vattenkannan tll en tvättservis har en av de trevligare tryckta dekorerna tycker jag. Man väntar sig något passande namn och så vänder man på den och så heter den "Kreta", kul!! Årsdaterad till 1912 i den djupa stämpeln i godset.

Liljerik
2007-11-07, 22:19
Ja jisses vad böljande! Om vi inte visste bättre så skulle man annars ha kunnat gissa att det var en Göteborgs-dekor :rolleyes: Tycker att de gjorde mycket i just den här färgnyansen :)
Så nu blir det jakt efter fat, potta och tandborstask(vad heter det?)?

E.B.
2007-11-07, 22:26
Ja jisses vad böljande! Om vi inte visste bättre så skulle man annars ha kunnat gissa att det var en Göteborgs-dekor :rolleyes: Tycker att de gjorde mycket i just den här färgnyansen :)
Så nu blir det jakt efter fat, potta och tandborstask(vad heter det?)?

Nja, den föll inte i god jord här hemma, så vi får se. Själv gillar jag ju stilen på dekoren:) men om den inte får vara framme så vet jag inte. Den tar ju lite yta att förvara om man säger så. Det kanske går att byta bort mot något annat roligt.

Äjth
2007-11-08, 10:08
Jag får hålla med "här hemma". Jag gillar ju Jugend, men tycker denna var lite för blek och dekoren saknar därmed djup.

Peter S
2007-11-20, 00:21
Kreta kanske inte är så dumt ändå. Den är väldigt osvensk i både form och dekor... (roligt ord: osvensk!). Jag gillar!

Gideon
2007-11-20, 19:31
Osvensk är ett bra ord, och det beror nog på att dekorförlagan är snodd. Kanske från Ditmar & Urbach?