handdator

Visa fullständig version : Värdera sina föremål

Samlartrollet
2007-11-06, 11:12
Har en undran om hur man uppskattar värde på sina saker man samlar på? Tänker ur försäkringssynpunkt om tex huset skulle börja brinna. Man skall ju kunna "bevisa " lösöret.

Det skall tydligen finnas en schablon för hur mycket "vanligt standard" anses vara värt, men allt annat skall man fotografera och förvara ihop med värdehandlingar i ett bankfack.

Jag har pratat med försäkringsbolaget ang. våra tomtar som vi har ute i trädgården. Dessa finns inte längre i tillverkning och de har ett snittpris på 2000:-/st i inköp och vi har 6 st. Om ett antal år kommer dessa att vara värda en hel del. Risken för att de blir stulna finns alltid. Svaret jag fick var att jag skulle fotografera dem.

När det då gäller allt annat pryttel som porslin, kristallsaker och glasföremål är det ju omöjligt att fota allt. Enskilda saker med ev. värderingsbevis är ju en sak men men....Hur gör ni?

Tingeling
2007-11-06, 11:41
Slarvar! Har dåligt med foton och skulle behöva dokumentera. I samband med en annans husbrand pratade jag lite med försäkringsbolaget och blev förskräckt.Böcker tex ersätts med Xsumma per löpmeter (låg summa) och om man inte har kvitton eller register på dem så är det kört med ersättning. För mig som är boktokig skulle det innebära katastrof, många av böckerna kostar en hel del att ersätta. Men jag tror inte att man behöver skriva ett uppskattat värde på sina saker förrän olyckan har hänt, viktigare är nog att det finns dokumenterat med tex tillverkare, storlek osv.Det går även bra att ta rumsbilder för även om man tror att man kommer ihåg allt så gör man inte det, då är korten ett stöd. Lägg sedan korten i bankfacket! Spara dem inte bara i datorn för den försvinner också.......

Kanske skulle starta med bokregistret idag..........

cjf
2007-11-06, 11:53
Fy Samlartrollet, komma här och distribuera dåligt samvete... ;)

Vad jag har tänkt göra (när jag får tummarna loss) är att videofilma hela huset, och då kan man dels filma ex.vis. bokhyllor sakta för att få med allt, dels kan man ju faktiskt kommentera vad det är för grejer man har! Sen in i bankfacket med filmen, så är man hyggligt dokumenterad.

Samlartrollet
2007-11-06, 13:00
Fy på mej säjer jag med :D Tanken är väl mest tagen ur att jag själv har dåligt samvete för inte är här någon ordning på saker och ting. Vet en som blev drabbad av brand och hade en del ärvda gamla möbler som inte fanns dokumenterade på varken papper eller film. Dessa fick dem ingenting för eftersom det inte gick att bevisa att de ens funnits i deras ägo. Sådant är ju trist, även om dess rätta värde aldrig går att ersätta med pengar.

Har tyvärr ingen videokamera men man kan ju gå runt och fota så mycket som möjligt och sedan bränna ner på en skiva ihop med ett dokumet som beskriver det viktigaste på varje bild och lägga i ett bankfack.

Jag skulle vilja se liljerik stå och fota varje kopp, fat och annat styckvis .....................:) :) :)

Liljerik
2007-11-06, 13:33
Jag skulle vilja se liljerik stå och fota varje kopp, fat och annat styckvis ........

En del av samlingen finns ju faktiskt på PES :rolleyes: men jag tror inte det hjälper....det värderas väl som fyllnadsmassa :D

Samlartrollet
2007-11-06, 14:05
Ja du har rätt. En del av din samling finns ju här :) Och när vi ändå kommer in på den imponerande samling du har så undrar jag ...använder du porslinet eller står det bara på hyllorna?

Fyllnadsmassa kostar 50/ m3 att kasta så du får väl mäta upp hur många kubik du har så har du ditt värde. :D

Liljerik
2007-11-06, 16:44
Nu hamnar vi ju lite snett i tråden ;) men nej, det som finns i porslinsrummet används inte till annat än att tittas och klämmas på :p Men vi har ju köksskåpen fulla av diverse serviser/delar av serviser som faktiskt används till att äta och dricka ur..... Koka, Bimbo, Ostinda, Jenny, Primula, Elisabeth, Gefyr, Tre blå ränder, Demi och vid särskilda tillfällen dricks det kaffe ur Mon Amie.
En salig blandning men man blandar ju inte ihop allt vid samma tillfälle :cool:

hose
2007-11-06, 18:13
Da jeg læste denne tråd ringede jeg til mit forsikringsselskab for at høre. Jeg er klart underforsikret i særlig indbo - som er ægte tæpper, ædle mataller, mønt- & frimærkesamlinger.

Nå jeg er for et lille års tid siden begyndt at lave et ringbind. Hver ting får sin egen side og jeg har pt ca 100 sider i en række dokuumenter. Et for 1700tallet, et for 1800tallet, et for 1900tallet og et for diverse småting.
Indtil videre dækker det mit sølv. Der er ting som har en værdi på 20 kr - og så op. jeg har ikke specielt værdifulde ting, men det er klart at det løber op.

Jeg tager et eller flere billeder af hver ting. Billede af stempler, og så beskriver jeg hvem stempler tilhører, hvilke ejer markeringer der er på tingen, længde & vægt samt hvor jeg har købt tingen. Jeg skriver ikke hvad jeg har betalt for tingen - det tør jeg ikke, uha uha. Værdi på tingen skriver jeg heller ikke, men det burde jeg måske?

Registret som burde være i en database - er bare lavet som et word dokument. Hver gang jeg tilføjer en side printer jeg den og ligger i mappen.

Registret har jeg ikke lavet af hensyn til forsikringen, men af hensyn til dem som skal rydde op efter mig (om sådan ca 30 til 50år) jeg er endnu langt fra de 50! Så har de da noget at gå ud fra.
Sidste uge købte jeg en sukkertang i filligran - jeg betalte 20 kr for den. Den var tysk fra Augsburg sandsynligvis 1810. Hvad koster en sådan? ja jeg ville selv afvise at sælge den for 1.000 kr. Men klart hvis jeg en dag mangler penge så kunne den ryge for 300kr. Jeg kunne genanskaffe en tilsvarende - men hvormeget ville den koste ??
Med dokumentation af tingen har jeg da et udgangspunkt - skulle det blive nødvendigt.

Jeg fotograferer tingene - en gang imellem så tager jeg nogle stykker fra "det store russiske arkiv" - de fleste ting som jeg køber tager jeg når de er nye og jeg arbejder med at identificere. For at dokumentere, at det er ting jeg har - så tager jeg billeder med samme baggrund. Oftest bruger jeg en lille sort håndleds pude som jeg har ved tastaturet andre gange anvender jeg læderet på den stol jeg har ved computeren. Har sælger på tradera eller lauritz taget et godt billede bruger jeg det, men jeg tager altid også et billede på et af de steder som dokumenterer, at jeg har haft tingen hjemme hos mig selv. Bare for det tilfælde, at jeg skal dokumentere at jeg rent faktisk har haft tingen. For regning på mine fund har jeg af gode grunde ikke - jeg samler kun ting hvor jeg betaler mindre end tingen ret er værd. Sporten er at opdage tingen, at identificere.

Og bliver det mine arvinger som skal sælge - så skal sukkertangen under ingen omstændigheder sælges til den pris jeg fik den til.

Jeg har overvejet at lave en grov værdi nøgle - som oprydderne kunne anvende. 1700tals barok messingstager - xxx kr for et styk og et par xxxxkr. Men som sagt jeg er en ung mand - så der er tid nok.

hose
2007-11-06, 18:29
Her er en side fra registret. Jeg gør meget ud af beskrivelsen - også fordi det kan være svært at huske. Og skulle mine 5 skeer blive stjålet, ja så er der da en klar beskrivelse af hvad det er og hvorfor de ikke kan forveksles med andre.

Bemærk hvodan jeg sikrer dokumentation af at der er 5 i sæt. Skal vi sætte pris på.
Ja 1 1700tals "anonym" ske koster fra 500 til 1.500 kr - hvad koster 2 så?
Og hvad koster 5 styk fra en "sjælden mester" 5 som hører sammen og hvor det er lykkedes at finde proviens (måske). Bliver vi i prisdebatten, jå så byd mig 10.000 for de 5 - og du vil kunne høre latteren hele vejen ud til min fordør. Der vil skulle ganske andre penge på bordet førend jeg overhovedet vil overveje at sælge.
Den pris ville jeg dog nok få svært ved at overbevise forsikringen om :o

Ulferic
2007-11-06, 20:55
Har gjort ett enkelt register över husets innehåll. Räcker förmodligen inte om något skulle inträffa. Bor i ett gammalt trähus och eldar med ved. Är mest rädd för brand. Får ta mig samman och fota och filma. Har trevliga grannar som ser till huset när vi är borta. En billig och bra försäkring. Lika ambitiös som hose är tror jag inte jag orkar vara. Men egentligen skulle man ta sig tid att göra det ordentligt. Kanske börjar jag i morgon eller i övermorgon eller...

hose
2007-11-06, 21:02
Ja det med tiden, og jeg når heller ikke meget af det gamle jeg har. Har intet gjort på messing og kobber.
Det jeg har pdaget er, at når jeg sætter en ting på 925-1000 AP eller PES så bruger jeg samtidig billederne til arkivet. Og så klipper jeg den tekst som jeg får som svar.

Så kan jeg også huske hvad jeg har fået at vide.

Mønter har jeg registreret i et katalog - sat et X ved de mønter jeg har og en _ under kvaliteten. Så er det på plads.

TinaSand
2007-11-07, 00:46
Ja, det gäller verkligen att ha sina saker dokumenterade för att kunna få någorlunda rimlig ersättning från försäkringsbolaget om någon olycka är framme (brand, stöld eller annat elände).
För några år sedan (där jag då bodde) hade jag inbrott i källarförrådet. Det som blev stulet var en hel del porslin och gamla vackra glas, alltsammans arvegods efter mina föräldrar och det enda jag behöll av föräldrarnas lösöre. Eftersom jag inte hade plats att förvara sakerna i min dåvarande lilla lägenhet, packade jag omsorgsfullt ned dem i lådor när min bror och jag tömde pappas lägenhet. Lådorna hade jag ett par dagar i lägenheten men ställde ned dem i källarförrådet. Tänkte att de ”stod bra där så länge” tills jag fick tid och möjlighet att omorganisera i lägenheten. Dessvärre var det någon eller några, som tyckte att ”de inte stod bra där” utan bröt sig in och stal dem, något jag upptäckte en knapp vecka senare :mad:. ”Bara” det blev stulet, inget annat av det jag förvarade i förrådet.
Eftersom jag var fullt upptagen med alla praktiska nödvändigheter som följer på att den sista av föräldrarna har avlidit hade jag inte haft tid att fotografera sakerna. Det är ju heller inte det första som kommer för en under dylika omständigheter.

Emellertid har jag ett bra fotografiskt minne och tillsammans med att jag så nyligen hade sett, hanterat och packat ner sakerna, var det inga problem att göra en förteckning över vad kartongerna innehöll. Merparten av porslinet var olika mat- te- och kaffeserviser av Karlskronaporslin, som visserligen kanske inte är så vansinnigt eftertraktat nationellt sett – men väl lokalt. I Blekinge är det både eftertraktat och ”världsberömt”. Bland de olika kaffe- och teserviserna, totalt sex till antalet, fanns inte mindre än tre olika kaffe/mocca gjorda av Hald (på 30-talet), vackra koppar, fat och kannor i olika färger med gulddekor och kopparna hade guld inuti. Några andra saker av Hald fanns också, och han är ju nationellt känd – och erkänd.

Till saken hör, att min pappas första fru arbetade vid Karlskrona Porslinsfabrik under 30-talet (hon dog 1939). Därav anledningen till att alla dessa serviser och udda saker fanns i mina föräldrars ägo. Jag antar att de som arbetade där hade möjlighet att köpa till rabatterat pris. Hon hade även målat en del av porslinet samt signerat det med sina initialer.
Mina föräldrar använde bara en av de ”vanliga” kaffeserviserna vid högtidliga tillfällen och resten stod under årens lopp i ett skåp. Därför var allting i nyskick, inte ett spår av användning fanns att finna på en enda pryl, vilket hade framgått tydligt om jag hade haft foto på sakerna.
Det hade jag nu inte, som sagt. Så när jag lämnat in förteckning över det som blivit stulit, gjorde försäkringsbolaget sin bedömning utifrån någon generell mall, antar jag. Ordagrant lyder deras brev till mig: ”Egendomen värderas och ersätts med hänsyn till värdeminskning på grund av ålder, slitage, omodernitet, minskad användbarhet och annan omständighet”.
Det ni!!! Ord och inga visor! Så nu vet ni, att Halds alster inte är särskilt värdefulla pga ”omodernitet” :confused:. Man tar sig för pannan…och stönar lätt. Att det är minskad användbarhet torde väl stå klart för vem som helst – ja till och med totalt omöjlig att använda då saker ju var stulna!

Vari ”annan omständighet” består har jag aldrig fått riktigt klart för mig. Det jag har fått klar för mig är dock, att det är livsviktigt att ha fotodokumentation samt även skriftlig sådan för att ha en chans till någorlunda rimlig ersättning.
Så fram med kameran, papper och penna – och kanske även ett opartiskt vittne – och dokumentationen kan ta sin början. Lycka till:D

PS. Jag HAR en hel del dokumenterat men mycket återstår. Det är onekligen en tidskrävande sysselsättning, trots att mina saker inte har "Liljeriksdignitet" ;)

hose
2007-11-07, 01:23
Ja det er en bedrøvelig historie.
Medens jeg studerede arbejdede jeg i et forsikringsselskab hver sommer. Så jeg forstår godt at selskaberne er skeptiske. Mange af de skadesanmeldelser jeg så indeholdt (udokumenteret) kæmpe værdier - værdier som slet ikke stod mål med de mennesker som havde lidt skade. Så selskaberne skal være kritiske, ellers så bliver de snydt. Det er en udbredt foreteelse at skrive 200 CDer på listen når man kun har 100 CDer.
Derfor er det også op til os selv at sikre dokumentation - helt ærligt, hvis jeg anmeldte at jeg havde fået stjålet 25 baroklysestager og 30 1700tals skeer - hvem ville tro på det? (udover PESerne som har set dem)

Ulferic du behøver heller ikke at være så systematisk. Du har dine oversigtsbilleder som viser din overdådighed i almueformål mm. De er vel nok.
Når jeg beskriver så detaljeret - så er det også til min egen brug. Registrering af hvad jeg har og deres historie. Det er en del af samlingen.

LasseC
2007-11-07, 01:44
När jag blev bestulen på en del saker bl.a. mineral så kunde ju inte försäkringsbolaget värdera detta Undrade om det var ädelstenar. Jag sa då att där kan inte ålder och slitage påverka värdet,då mineral kan vara någon/några miljoner år. Snarare så stiger värdet på dessa beroende hur sällsynta de är. Jag fick betalt utan nedskrivning efter egna protester.
Från början var allt värderat till noll.
DG

Samlartrollet
2007-11-07, 08:45
”Egendomen värderas och ersätts med hänsyn till värdeminskning på grund av ålder, slitage, omodernitet, minskad användbarhet och annan omständighet”.

Dessa ord skulle vara intressanta om de användes för ett antal år sedan när den ännu inte blivit riktigt populär, om någon kom och sade att en hel servis av tex Spisa Ribb blivit stulen :)

Jag har börjat ta några översiktsfoton av rummen till att börja med och sedan få man väl välja ut de föremål som behöver närmare dokumentation och fota stämplar och bättre närbilder.