handdator

Visa fullständig version : Trekantig vinflaska

Äjth
2007-10-28, 19:20
Beroende på vinklasarna är det ju helt klart en vinflaska, de förefaller vara, inte tenn, men ngn metall som det oxå går att rista i. Total höjd 24 cm. Grön levande glasmassa. Är den från annat land än norra europa? och vilken tid ungefär?

LasseC
2007-10-28, 19:29
Tror Du inte att det är oxiderat tenn då Du kan rista i det.
DG

juuldk
2007-10-28, 21:27
Hej Äjth!

Ser ut som en dansk produceret whisky-flask monteret med tin. Også proppen var ofte tinmonteret. I det udseende kan den have været brugt som karaffel til vin eller likör.

Ses i DK til priser fra 50 kr for ukomplette til 700 til 800 kr når de er perfekte!

Äjth
2007-10-29, 10:07
Fick tips om proppar på Tradera av en vänlig själ här på PES. Förefaller passa, så snart är den kanske min.
Juuldk, menar du att att denna flaska producerades som whiskyflaskor och samtidigt är tennet format som vindruveklasar? jo tenn är det nog Lasse C, metallen är skavd på ett ställe och man ser det ljusa tennet.
Var i tiden tillkom den tro? 1910 tror jag själv.

FBQ
2007-10-29, 11:31
Jag tycker man ser dem ganska ofta - nog är den för likör - och ibland med tillhörande likörglas.
De flesta tror jag är 60-70-tal, de såldes då alla fall, medan några verkligen är från jugendtid. Kan nog ha gjorts dessemellan och senare också.
Tycker det är svårt att se om den här är från "tiden". Tror att de flesta är tillverkade utomlands, jag kan inte minnas att jag sett något som tyder på att någon varit svensktillverkad fast använts här har de.
Jag tror att materialet är en tennlegering med hög blyhalt - därav att den är så mjuk.

Får väl se om någon vet mera - nog måste det väl finnas fler som råkat på de här karafferna?

Äjth
2007-10-29, 12:02
Metallen är inte så mjuk att jag t.ex jag böja den nedre delen av druvklasarna.
Kan inte/vill inte ta bort pipen för att se hur regalinen ser ut, men har vickat lite på den och kanske kanske är den påsatt efter blåsningen.

A.F
2007-10-30, 00:52
Jag har några kvar, har även haft två stycken som din
Äjth vilka jag givit bort till en smalarvän.

De två jag hade som såg ut som dina var Danska och
1920-tals, det stod Tin bl.a. på dem och mig veterligen
finns det inget annat land som skriver tenn som tin än
Danmark.

Av de fyra jag har kvar vet jag att de två i mitten är
Danska, den till höger är graverad som skyttepris 1923.

Äjth
2007-10-30, 14:42
Tack för info o bilder A.F. Flaska nr 2 från vänster har ett härligt mönster. Är samtliga flaskor gröna eller finns där fler färger. Har sett dessa ganska ofta men då har de varit betydligt yngre.

A.F
2007-10-31, 00:29
De flesta jag sett har varit i grönt glas, men den
jag har längst till höger som är ett skyttepris ifrån
1923 är inte grön, den är lite ljusbrun i glaset.

HgF
2007-10-31, 04:23
De här flaskorna är resultatet av ett slags hobby- eller hemarbete där man återanvände befintliga flaskor av många olika slag, som försågs med dekorationer av tenn. Verksamheten kan ha varit på kommersiell nivå. Jag tror tiden för detta är 1920- 30-talen. Den trekantiga flaskan var sannolikt avsedd för whisky från början.

Äjth
2007-10-31, 09:24
Tack fär era svar. A F, nu ser även den blinda hönan att den högra flaskan är brun.:D