handdator

Visa fullständig version : Rolig annorlunda engelsk

Äjth
2007-10-28, 15:47
Kunde inte motstå denna knepiga flaska med, vad som förefaller vara, en modell med en kula som stoppar flödet om man så vill.
Regalinen är påsatt efteråt med invikt kant inuti?!!. Blåst i tredelad form, lätt gröntonad. Text: George Young Emblem: GY (som oxå återfinns i botten. Norpeth. Andra sidan: Cood´s bottle 4, maker Dan Rylands Barnsley.
Ganska tung, gott om blåsor o sten.
Är det ngn som känner igen denna?

Äjth
2007-10-28, 15:49
Fler bilder.

Kecke
2007-10-28, 15:58
Mineralvattenflaska.
Jag är intresserad om du inte skall ha den kvar. :)

Äjth
2007-10-28, 16:13
Kecke, tack för ditt svar! vet du varför man hade denna kula? var det enbart till mineralvattenflaskor eller även till andra läskedrycker?

Kecke
2007-10-28, 16:38
Vet inte riktigt.
Hittade bilden i "Bottles and Bottle collecting" av A.A.C. Hedges, men jag har inte tagit mej tid att läsa igenom den än.

Hirvi
2007-10-28, 18:11
Den var riktigt rolig Äjth,
är kulan av glas tro?
Hirvi

Äjth
2007-10-28, 18:34
Jodå Hirvi, kulan är av glas oxå. Tycker den är rolig just för att den har den här regleringen, samt formen och all text; japp, det blev väl hela flaskan ;)

Kecke
2007-10-28, 18:45
Om jag fattat rätt så är det så här. Helt kort.

Glaskulan trycktes mot en gummiring i mynningen genom kolsyrans tryck. Flaskan blev tät.
När man ville hälla ur flaskan så fick man trycka ner kulan med en trätapp.

Patenterat av Hiram Codd 1875.

Om jag missuppfattat något så kommer det säkert rättelse snart. :)

Äjth
2007-10-28, 19:04
Det där lät komplicerat, trycka ner kulan med en trätapp när man ville hälla :confused: det ska bli roligt att få ytterligare info om detta eller så har du rätt Kecke. Trätapp? undras om den följde med flaskan vid köpet?

Hirvi
2007-10-28, 19:12
Kulan i din flaska Äjth den kan ju inte täta,
den hindrar väl bara flödet,
Keckes kula tätade mot en ring, det går nog,
men till vilken nytta kan man undra.
Hirvi

Äjth
2007-10-28, 20:08
Kulan kan antingen stoppa flödet genom att den rullas åt ett håll, häller man åt andra hållet flödar det. Kulan kan aldrig hamna för öppningen. Den invikta mynningskanten, Hirvi, av vilken anledning gjorde man så? Nu surrar jag, visst åker den ner o täcker mynningen. Ursäkta jag är inte så bra på detta, fattar inte riktigt galoppen!:confused:

Hirvi
2007-10-28, 20:18
Det vet i tusan hur kulan hoppar hit och dit Äjth,
någon typ av regalinsax har dom haft, svårt att se detaljer,
det blir speglingar, då kan det bli fel!
Hirvi

Kecke
2007-10-28, 20:19
Här kommer ett par bilder.

Kecke
2007-10-28, 20:22
Som kuriosa kan nämnas att småpojkar tyckte det var kul att slå sönder flaskorna för att få kulan.

Bifogar en sida ur boken också.
Texten innan lyder:
Perhaps the most famous of all unusually stoppered bottles was the glass marble type. It was patented by Hiram Codd.
Resten finns på bilden.

Äjth
2007-10-28, 20:58
Tack så jättemycket Kecke. Nu gattar jag. På en av bilderna syns den lilla runda klack som gummiringen torde ha vilat mot. Första " strecket " under öppningen.
Man måste nästan hålla i flaskan för att " se " hur den ser ut.

Kecke
2007-10-28, 21:50
Jag skulle också bra gärna vilja se den i verkligheten. :)

Liljerik
2007-10-28, 21:59
:p Fantastisk flaska Äjth! Måste ha varit jämförelsevis dyr att tillverka.
Idén måste väl gått ut på att dyra droppar inte ska ha kommit ut för fort, man kanske skulle hinna plocka upp en ikullvält flaska innan allt runnit ut??

LasseC
2007-10-28, 22:07
Jag funderar:confused: Om verkligen kulan skulle tryckas upp mot en gummiring så måste kulan vara ihålig för att flyta på ytan eller så är den tillverkad av annat materiel. Glas är ju som bekant tyngre än vatten:D
Det finns ju även idag flaskor med en "propp" inuti. Jag har i alla fall druckit öl som innehållit denna propp. Där verkar det nästan som om proppen är av plast
DG

LOM
2007-10-28, 22:22
Mener at grunnlaget for patenten var at kullsyren (gassen) som flasken ble fylt med dannet tilstrekkelig trykk så glasskulen ble presset oppover og tettet.

Äjth
2007-10-28, 23:19
Lom, jo så är det, glaskulan är solid, men kolsyran kunde ju trycka upp den, MEN när kolsyran väl bubblat en stund kunde man ju inte återförsluta flaskan, verkar lite meningslöst. Det fanns ju flertalet modifieringar av denna modell och det vore såklart intressant att veta var i ledet denna flaska befann sig och hur den sista såg ut.
Flaskan är tung Liljerik, så den välte nog inte första laget :D faktum är att när den är fylld är den nättopp så tung att man nog tänker efter både en o två gånger innan man öppnar upp.

*MB*
2007-10-29, 20:52
Har läst någonstans att dom fylldes med mynningen nedåt just för att kulan skulle hinna låsa med hjälp av kolsyran.
Surte glasbruk har gjort såna här flaskor för export. Vet inte om något annat svenskt glasbruk har tillverkat dom.

Äjth
2007-11-19, 17:09
MB, menar du att enbart ett eller fler svenska glasbruk gjorde dessa för export. Hade England ingen egen tillverkning av dessa?

Kecke
2007-11-19, 18:43
Har fått tag i en liknande nyare variant av den här typen.
Verkar vara maskinblåst men ingen skarv finns över regalinen.
Är regalinen kanske formad i efterhand i alla fall?
På den här så finns gummitätningen kvar och glaskulan skramlar omkring.
Och jag håller med dej Äjth. Den är verkligen tung, 660 gram utan innehåll. Inget man vill bära hem många av.

Arne
2007-11-19, 19:37
Som Kecke skriver, skulle man presse glaskuglen ned med en træpind. Denne pind medfulgte når man købte flasken. Pinden var gjort sådan at kuglen gik ind bag knipningerne i flaskehalsen, hvor kuglen blev fastholdt så længe man hældte (sikkert på grund af gastrykket).

Og systemet fungerede, det blev brugt i mange år. Men med variationer. Til eksempel forsøgte man at lave en flaske, hvor det var mindre attraktivt for børn at smadre flaskerne og bruge kuglerne som legetøj.

Sådan opfatter jeg systemet jævnfør Edward Fletchers bog Bottle Collecting fra 1972.

PLYNG
2007-11-19, 20:01
Disse Codd-flasker (og andre lignende patenter) har stor samler-interesse i engelsk-sprogede lande (UK, Australien, USA, New Zealand). Også tyske firmaer har anvendt denne flaske-type.
Kastrup Glasvärk i Köbenhavn annoncerer i 1903 med at der fremstilles "kugle-flasker"!

I danmark har en enkelt mineralvandsfabrik (Fabrikken Vestjylland i Varde) anvendt denne:

Roland S
2007-11-21, 23:24
Bifogade bilder är på en av mina flaskor som förmodligen innehållit kolsyrat mineralvatten. Texten på baksidan är:FLASKAN TILLHÖR ERIKSBERGS MINERALVATTEN FABRIK
Proppen som ligger på botten i flaskan har en midja med gummiring

Kecke
2007-11-21, 23:44
Spännande flaska.
Hur mycket rymmer den?
Jag har lite svårt att se texten på framsidan.
Är det en oval glaskula? Var skulle den sitta?

Roland S
2007-11-21, 23:58
..men väl en "böna". Kulan är egentligen en glas stav med sväriska ändar och ett o-ringspår på mitten. Volymen är mätt till 2,5 dl så texten betyder nog 2,4 dl. Det står nämligen: CHRISTIAN BERG PATENT STOCKHOLM 240 CUB CENT
Som jag tolkar det så skall o-ringen täta under den smala mynningen när trycket i flaskan finns.

Kecke
2007-11-22, 00:05
Intressant. :)
Har du någon aning om var den tillverkats?
Sverige eller ????????

PLYNG
2007-11-22, 17:46
Endnu en svensk Codd-flaska (tror jag har vist den tidligere):

Roland S
2007-11-22, 19:25
Jag har faktiskt ingen aning om var flaskan är gjord. Jag minns inte ens när jag fick tag i den så inte ens där har jag en ledtråd. Men det är i alla fall en flaska som sticker ut lite ifrån dom andra som man har.

Kecke
2007-11-22, 19:34
Endnu en svensk Codd-flaska (tror jag har vist den tidligere):
Kul. :)
Jag har i alla fall inte sett den tidigare.

Jag har faktiskt ingen aning om var flaskan är gjord. Jag minns inte ens när jag fick tag i den så inte ens där har jag en ledtråd. Men det är i alla fall en flaska som sticker ut lite ifrån dom andra som man har.
Javisst sticker den ut. :)
Synd att du inte vet mer.

Är det flera som har liknande?

Samlartrollet
2008-04-17, 09:03
Lyfter denna tråd då jag funnit en sådan flaska som Äjth startade tråden med. Texten är JAMES HERIOT EDINBURGH på ena sidan och DAN RYLANDS LT, MAKER BARNSLEY på andra sidan. Grön i tonen, mycket blåsor och ojämn botten på insidan. (Tjockare glas på ena sidan). Glaskulan skramlar men saknar gummipackning.

Hittade denna länk http://www.antiquebottles.com/codd/index.html

Äjth
2008-04-17, 11:57
Det är roligt när de här dyker upp. Tack för länken förresten. Väldigt bra! Vad är det för färg på din kula? Har hört att de ska finnas i sten oxå.

Samlartrollet
2008-04-17, 12:18
Samma gröna ton i glas som flaskan.

Äjth
2009-06-07, 16:15
Fann ytterligare en coddflaska, denna gång från belgien! En liten rackare, gissningsvis på ca 25 cl.Vikt över ½ kg! H. Van Hoorne Gent .
Hoppsan, en bild är ju alltid trevligt!

Lars M
2015-11-11, 12:00
För en tid sedan fick jag fatt i en flaska med en glaskula och kunde tack vare PES förstå att det var en uppfinning av Hiram Codd.
Den är mycket svårfotograferad men är märkt G & P Barrie, Dundee & Glasgow samt Property Trade Mark och Private. På halsen bokstäverna B och D. Ett ordentligt puntelmärke i botten. 18 cm hög.

Lars M
2019-01-03, 14:30
Victory står det på denna coddflaska och är säkert ganska nygjord. Kulan verkar vara av marmor och gummiringen finns kvar.
Flaskan är 24 cm hög varav 3 cm tjock botten! ("Pig Snout Bottle"). Khandewal Glass Works of India har tillverkat. http://www.coddbottleindia.com/about-us.html