handdator

Visa fullständig version : Nobelglas [ID: Carouschka Streijffert, Is i Doran, Pukeberg]

Äjth
2007-10-27, 20:43
Har googlat på Cyrén och nobelglas och funnit servisdelarna, undrar nu om servisen tillverkats med annan dekor än det guldmålade benet?

LasseC
2007-10-27, 23:53
Det finns ju likörglas på höga ben som är gröna eller blå transperanta.
De som är bemålade är nog bara med guld.
Djävulsglasen lär också ingå i Nobelservisen.
DG

Peter S
2007-10-28, 01:35
Har googlat på Cyrén och nobelglas och funnit servisdelarna, undrar nu om servisen tillverkats med annan dekor än det guldmålade benet?

Har vistelsen i södern gjort att du tappat talförmågan Äjth? Nobel har ett statiskt utseende. Allt annat än det i "katalogen" är INTE Nobel. Busenkelt. Däremot har Cyren jobbat med snarlika former under lång tid. Vad är det du undrar över?

Äjth
2007-10-28, 13:42
Har vistelsen i södern gjort att du tappat talförmågan Äjth? Nobel har ett statiskt utseende. Allt annat än det i "katalogen" är INTE Nobel. Busenkelt. Däremot har Cyren jobbat med snarlika former under lång tid. Vad är det du undrar över?
Tappat talförmågan?????
Svärmor köpte oss tre st av dessa glas, jättebra för oss som saknar bra och snygga vinglas (vinbalja för rött)
Ölglaset i Nobelserien övernsstämmer i höjd och mkt mkt till utseendet.
Min undran var om modellen till Nobelglasen tillverkats med annan dekor på benet. Var jag så otydlig?

Peter S
2007-10-28, 22:44
Jag tycker den saknar stringensen i kuppans glas (och lite för smalt nedtill). Vet ni att det är orrefors eller är det en gissning? Det var populärt med såna här glas och dekorer på 90-talet. Bl.a. kom Boda Novas Select, som jag tror är en viktigare inspirationskälla till dessa glas än Nobel.

Ja, det var lite otydligt att veta vad du ville, egentligen... ;)

Äjth
2007-10-29, 12:07
Jag kan hålla med om att kuppan på nobelglaset är aningen bredare. Det är gissning på Orrefors. Visst är troligt att det kan vara Cyréns formgivning. Det är mkt god tyngd och glaset balanseras perfekt !

Äjth
2008-04-01, 22:16
För den som söker skall svaret i sinom tid vara uppenbarat!!
Pukeberg. Serien heter I Is Dorian. Design: Carouschka.
Finns i klart och frostat glas. :)

Peter S
2008-04-02, 00:46
Isåfall får man gratulera. Har gillat Carouschka Streijffert sen "barnsben"... Var fem minuter ifrån att bli ägare till ett biljettcollage för flera år sedan, men oturen stod mig bi. Finns de i guldrandigt också?

Äjth
2008-04-02, 18:51
Dessa, våra glas, ÄR guldrandiga. Detta är klarglas, de frostade har frostad kupa .

Äjth
2011-09-26, 09:09
Skulle vilja få den här tråden ID-märkt!

simco
2011-09-26, 09:46
Fixat:)

Äjth
2011-09-26, 09:49
Tack!