handdator

Visa fullständig version : Många kopior

Lars Kallin
2007-10-24, 18:13
Då det florerar kopior på en stor auktionssite just nu, känner jag mig tvungen att folkbilda en aning:)

Priset på kopian har rasat i höjden trots att säljaren talade om i beskrivningen hur det stod till. Detta verkar inte hjälpa.
Vi får se om detta inlägg stoppar eländet.

Samlartrollet
2007-10-24, 18:39
Ja, det är ju märkligt. 2900:-. Säljaren har dock inte bromsat att auktionen genom att avråda folk från att bjuda och förklarat att den är en förfalskning och därmed ej så gammal.

" Har fått en massa mail om denna fina flaska, jag har granskat den noga och tyder det till att i botten är det ristat bokstäverna k o p 16 eller 76 "

Ingen förklaring till vad som siffrorna antyder utan i princip ett tillägg, vilket gör att den oinvigde kan tro att det bara är ytterligare information.

Lars Kallin
2007-10-24, 18:53
Jag är en av dem som sänt mail till säljaren.
Bad denne skicka sin mailadress så skulle jag översända bevis om falsariet.

Har inte fått någon mailadress.

Ett normalpris på dessa flaskor på antikmässor är ca 200 kr. Jag har sett hugade antikhandlare som är tyngda av okunnighetens tunga ok som under stundom begär högre priser, men 2900 är ta mig fan löjligt.

Sladden
2007-10-24, 18:57
Har en sådan märkt Kop-76 på undersidan.
LOD 1717 på bröstet.
Skall överväga att lägga ut den på auktionssiten:D.

E.B.
2007-10-24, 18:57
Mailade själv till säljaren och fick ett korthugget svar, bad om fler bilder bla, men icke sa nicke. Om du vill kan du få mailadressen av mig Kallin.

Lars Kallin
2007-10-24, 19:02
Nej, det är ingen idé.
Jag måste sluta och bry mig.
En gång på en mässa i Örebro upplyste jag en handlare om att de glasen han begärde uppemot tusenlappen stycket för inte var gamla utan nytillverkade på Reijmyre. Den gången fick jag nästan stryk. Inte skulle väl jag komma där och tala om för honom, han visste minsann hur det stod till.

Numer svarar jag endast "Ja ha ja" När en antikhandlare vräker ur sig någon rappakalja total utan substans.

Hirvi
2007-10-24, 19:19
Men vad är det för folk som bjuder,
det borde väl inte vara vanliga loppisköpare.
Hirvi

Samlartrollet
2007-10-24, 19:20
Säljaren bor i min stad men tyvärr vet jag inte vem det är. Det enda riktiga felet som säljaren gjort är att h*n skrivit i rubriken att flaska ÄR från 1717.

Hade rubriken sett ut så här " VACKER FLASKA"

"CA 14 CM HÖG , OMKRETS CA 20 CM , MYCKET VACKERT DEKORERAD. L.O.D 1717 INGRAVERAT PÅ FRAMSIDAN. HEL OCH FIN
JAG VET INTE SÅ MYCKET OM SÅDANT HÄR SÅ LÄGGER UTROP 1 KR. SÅ FÅR NI AVGÖRA VAD DEN ÄR VÄRD. I ÖVRIGT SE BILD ELLER OM NI VILL VETA MER MAILA GÄRNA.

Så hade ju faktiskt beskrivningen varit helt ok eftersom utpriset bara är en spänn. Nåväl då hade kanske intresset varit lika stort heller.

FBQ
2007-10-24, 20:04
Jag har väl i början också försökt informera säljare - men oftast så händer ingenting eller så blir man avsnäst - ja, det motsatta förekommer väl - men jag orkar inte bry mig längre

Frågan är ju varför man lägger 2.900:- på något man inte vet vad det är? Har man för mycket pengar? Jag skulle väl akta mig att köpa glas på tradera över huvud taget, om det inte var någon jag kände sedan tidigare och litade på eller handlade om relativt lite pengar. Jag tycker det är för svårt att bedömma ett foto.

Här kommer ett exempel som inte har med glas att göra - inte lika mycket pengar men ändå:
http://www.tradera.com/Tennsked_Troligen_mycket_gammal-auktion-49797196

Jag tycker 300 kronor för en tennsked med max 50 år på nacken är mycket.

Det är ju faktiskt så att det mesta på tradera har mer eller mindre felaktiga beskrivningar, så det duger ju inte att man nöjer sig med att säljaren skrivit "troligen mycket gammal" och "1700-tal?" om man nu inte vill kasta en massa pengar i sjön.

Lars Kallin
2007-10-24, 20:19
Jag tycker Tradera är bra.
Jag har fyndat mycket där. Kan man sin sak så kan man få tag i saker billigt där. Det vill säga om man inte "mainstreamsamlar".

Sen kan många saker som jag tycker är sk-t gå för ofantliga summor.

Nåväl. Det är tur vi är olika.

Peter S
2007-10-24, 20:27
Det finns fantastiska möjligheter att fynda där! Det gäller att leta bland sånt som inte är så uppenbart...

FBQ
2007-10-24, 22:25
Jag köper också där - fast jag brukar mest köpa sådant jag tycker att det är lätt att bedömma utifrån bild. Men bildbeskrivingarna kan man ytterst sällan lite på.
Och egentligen är jag inte så förtjust i att köpa över nätet. Mest böcker och silver har det blivit.

Samlartrollet
2007-10-25, 08:16
Mycket handlar om att träffa rätt både som köpare och säljare.

Jag säljer mycket växter och frö när den säsongen är och jag tillbringar därmed mycket tid att kolla vad andra säljer i trädgårdsväg och är otroligt förvånad vad folk betalar för tex 5 st frö av något som i princip är omöjligt att få att gro eller tar i vissa fall flera år. Här är ett skräckexempel http://www.tradera.com/Tillfalle_fro_Hibiskus_Tahiti_Orange_x_Jayella_hib iscus_-auktion-50334807

460:- för 5 frö!!!!! och jag som stor trädgårdsvän och odlare kan inte annat än att skratta åt personens dumhet. Tar man frö från en korsad planta så blir den inte samma som moderplantan (oftast sämre) Den måste sticklingsförökas. Detta hör inte till ämnet i.o.f. men principen är den samma. Okunniga läser en text eller ser en bild och betalar vad som helt i tron att de gör ett fynd. När verkligheten kommer ifatt dem får de stå med skägget i brevlådan.

Om jag ser något av intresse för egen del, oavsett det gäller prylar eller plantor, så googlar jag alltid runt för att bedömma om det är prisvärt eller när det gäller frö och plantor om det är möjligt att överhuvud taget odla dessa här.

Summa summarium folk tar inte reda på vad de bjuder på.

T.N
2007-10-25, 10:35
Visst finns det många på tradera som överskattar sina saker och ger sin beskrivning en förskönande bild och text, men som sagt det går att fynda om man har kunskap och lite tur. Kan väl också påpeka att dom flesta auktionsfirmor inte skriver skador och sådant som är viktigt för personer som avlägger bud, själv har jag slutat med anbud för besvikelsen har blivit stor när objektet har kommit hem även efter en fullständig konditionsrapport. Nu ska väl tilläggas att jag fått pengarna tillbaka men lite krångel blir det alltid.

Samlartrollet
2007-10-25, 11:02
Visst är det möjligt att fynda på Tradera i alla kategorier. Menade bara att dessa överpriser på vissa saker bara är okunskap, vilket då gäller den aktuella flaskan som tråden först gällde.