handdator

Visa fullständig version : Ålder???

T.N
2007-10-23, 14:01
Fick med en stol hem i Renässans, svärtad furu, pluggad och verkar ha lite ålder men någon kanske kan hjälpa mig på traven. Har själv dålig koll på just dessa möbler och stilar.

Johan B
2007-10-23, 14:38
Skulle nästan kunna tro att den var från indiska, men jag kan ha helt fel! Sitsen ser helt ny ut eller?

T.N
2007-10-23, 14:52
Ja Johan nog är det misstänkt allt, är väl också lite inne på att detta är en indisk skitkopia men jag vill höra lite fler kommentarer, sitsen är nog ganska nygjord.

T.N
2007-10-23, 14:56
Det jag kan se så är det furu?? undrar om indiska skulle tillverka i furu:)

hose
2007-10-23, 20:04
Du har forhåbentlig købt en stol i renaissance stil. For den er ikke ret gammel, men dekorativ er den.

FBQ
2007-10-23, 22:43
Jag tror att den är max 30 år. Hampsäten som de där brukar bara finnas på stolar från 70-80-talet och framåt. Ser mest ut som en stol från en pizzeria eller liknande (hoppas jag inte låter som Hektor - pizza är gott ibland :) )
Vet någon som visat en likande stol på AP från sydeuropa och menat att den skulle vara äldre än så, och det är möjligt att de gjorts där tidigare - men några stilstolar med den sitsen har jag inte sett.
Sedan är den ju ganska överfuskad. Det finns inga tappar att hålla delarna på plats, utan allt är limmat. Man har använt ojämnt virke som man förmodligen misshandlat för att få den att se gammal ut, men en del av hörnen är ändå helt vassa - man har ändå inte brytt sig om att jämna till alla vassa kanter på bräderna. Svarvningen är gjord i en modern maskinsvarv.

T.N
2007-10-24, 06:14
Stolen är visserligen tappad och pluggad men min misstanke är fortfarande en indisk skitkopia.:o

Ulferic
2007-10-24, 08:52
Min första reaktion när jag såg bilderna var: Vad f-n är detta.
Efter att en längre stund tittat på bilderna har jag inte ändrat mig. Vad f-n är detta kvarstår. Alla övriga svarare har sagt det mesta om stolen. Är tveksam till att det är furu under svärtningen. Karvsnitten slarvigt utförda och skador och skavanker ser inte naturliga ut. Nu har jag upprepat vad andra sagt. Tror inte det är en ulv i fårakläder.

T.N
2007-10-24, 09:48
Håller också med föregående talare, det känns jävligt dumt att man släpade hem ngt.så rysligt fult, för ful är den och tanken att den stått på´en pizzeria i jordbro gör att jag ryser och skäms:eek:

Ulferic
2007-10-24, 09:54
Skulle jag skämmas för allt som jag köpt och sen ångrat skulle jag få stå i skamvrån med strut på huvudet för jämnan. En stol är en stol och går alltid att använda som en sådan.
Tycker inte att du skall återvinna den innan du har fått fullt klart för dig vad det är och när.

LasseC
2007-10-24, 10:37
Varför en pizzeria just i Jordbro:D:D
DG