handdator

Visa fullständig version : Kanna och tvättfat

Samlartrollet
2007-10-18, 11:59
Stort tvättfat och en kanna som sägert rymmer 5 liter. Gustavsberg djupstämplat 1907 Original. Stämplat med REKLAM i blått. Någon som vet vad som menades med det? Är det gjort för någon slags skylt eller är det Gustavsbergs egna reklam ex.?

Liljerik
2007-10-18, 12:40
Snälla Samlartrollet, vill du lägga in blid på stämplingen också? I utbildningssyfte :)
Har inte sett den här dekoren förut men spontant så får jag ju Kåge-vibbar av den :eek: men han fanns ju inte på Gustavsberg förän 1917 :cool:
Jag vill lära mig mer och blir glad om du lägger in stämpelbild :)

Samlartrollet
2007-10-18, 12:51
Hej. Visst har du rätt, det står 1917, djupstämplat

Liljerik
2007-10-18, 13:07
Ja, så kan det gå :)
Jag har två "Kåge-böcker" men hittar inte den här dekoren i dem.
Att djupstämpeln säger 1917 betyder ju att godset är gjort då, dekoren däremot kan ju alltid vara senare, man kan ha haft odekorerat gods på lager som man plockat fram senare för att färdigställa. Men stavningen "Gustafsberg" i den tryckta(målade är bäst att tillägga, annars kommer Peter S fly förbannad att rätta mig) stämpeln med "f" säger att dekoren "föddes" före 1920.
Jag TROR att det är Kåge bakom dekoren men jag kan ju tro fel ;)

Samlartrollet
2007-10-18, 13:33
Tack, det var ju roligt att veta. Köpte setet på gårdsauktion för en ca 5 år sedan. Betala 600:-. Kannan har en pyttenagg och spricka i botten som inte syns. Fatet är felfritt. Vet inte om priset var rätt men som sagt i en annan tråd.....Jag är svag för blåvitt :)

Peter S
2007-10-19, 09:58
Ja, det är en Kåge-dekor. Den finns bara på tvättservisen, så den är inte med i några listor över bordsserviser. Jag tror att den kan höra till Kåges första produktionsår, han gjorde ju mycket i snarlik stil till Hemutställningen på Liljevalchs 1917.

Ja, så kan det gå :)
Men stavningen "Gustafsberg" i den tryckta(målade är bäst att tillägga, annars kommer Peter S fly förbannad att rätta mig) stämpeln med "f" säger att dekoren "föddes" före 1920.

Nej, fly förbannad blir jag aldrig... Men jag är ju noga med att det ska bli rätt... Och det blev det inte den här gången...

"Tryck" är ett samlingsnamn för flera olika tekniker där man för över ett mönster från en mall så att alla avtryck blir likadana. I det här fallet är både dekoren och "stämpeln" under ett resultat av en koppartryckt dekor. Kåge jobbade mycket för att få koppartrycken att se handmålade ut. I dekoren Liljeblå använder han två olika blå nyanser brevid varandra och låter dessutom den blå färgen flyta ut lite. Dekoren och namnstämpeln görs oftast på samma pappersark och så för man över "blommorna" till kärlkroppen och stämpeln till botten.

Djupstämeln med årtal är också ett slags "tryck" utan färg, men för tydlighetens skull bör man säga att den är inpressad. "Inpressad stämpel" eller "Inpressat årtal"...

Se så glad jag blir när jag får skriva om såna här roliga saker: :)

Peter S
2007-10-19, 10:00
PS: "Dropparna" på kanten kan mycket väl vara målade. Men det måste man detaljgranska för att säga säkert...

Samlartrollet
2007-10-19, 10:17
Tack för en intressant information. Här kommer lite fler bilder om det till någon hjälp.

Peter S
2007-10-19, 13:08
På auktionshuset Metropol har de denna vecka en annan av Kåges tidiga tvättserviser som ser ut att vara i samma grundmodell. Tistel heter den och där ser man tydligare exempel på att han använt två blå toner för att få det att se målat ut.
http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={57559B31-375C-48CB-9AC9-F5D77723CFA1}

Samlartrollet
2007-11-21, 17:38
Hittade en artikel i Svensk 1900-tals Keramik denna nämnda servis jag frågade på.

Liljerik
2007-11-21, 17:47
Du är i gott sällskap då :rolleyes: Du och nationalmuseum har varsina uppsättningar :)

Samlartrollet
2007-11-21, 22:20
Hmmm...det finns säkert fler men visst är det kul att ha något som finns omskrivet i någon form av litteratur:rolleyes: