handdator

Visa fullständig version : Lisa Larsson!

Eva-lena
2007-10-17, 19:46
Har en fundering ang. årtal!
Jag har tre av "världens barn" samt en ABC dam och jag är nyfiken på vad som anger årtalen!

Eva-lena
2007-10-17, 19:48
Jag glömde tillägga att ABC tösen inte har samma svarta "plutt" under, utan två svarta streck som går parallellt med varandra!
Vad är detta för märkning? Kan det vara den som målat eller anger det ngt annat?
Vore juste om någon vill hjälpa till!:)

Peter S
2007-10-17, 22:31
Vet faktiskt inte. Jag brukar avgöra på godset om det är äldre eller yngre produktion. Äldre har varmbrunt porslin, medan de nyare är lite gråbeiga (ljusare). Om det finns någon säkrare gradering vet jag inte. Din ser ut att vara äldre.

Eva-lena
2007-10-21, 20:48
Tack för svaret!:)

arvegodset
2007-11-10, 11:27
Mitt första inlägg här.
Lisa Larsons produktion,den äldre är djupstämplad. Nyproducerat = K-studion Gustavsberg.Oftast skrivet med svart skriv-stil.

Eva-lena
2007-11-10, 20:09
Jasså!!!
Det hade jag ingen aning om!? Tack så jättemycket!

Peter S
2007-11-19, 23:58
Charlotta i Exemplet ovan är inte nytillverkad trots att hon saknar djupstämpel. Så man kan inte dra några slutsatser intifrån stämpen, tyvärr. K-studion målat är garanterat nytt, men under den långa tiden 50-90-tal finns det en del variation också.

Annette
2008-02-18, 16:05
är helt ny här o fatttar kankse inte riktigt vad man gör????

jag har i mina gömmor hittat 6 kaffe/ te koppar med fat samt sockerskål med lock och en grädd/ mjölk kanna av Lisa Larsson. servisen heter Matilda 2 o är vackert blå
men hur jag än letar så hittar jag inget om att hon skulle ha gjort nåt sånt..kan nån hjälpa mig????

Tack på förhand

Peter S
2008-02-18, 16:44
I boken Lisa Larson - Serietillverkad keramik, finns de på bild iallafall. Om du letar på nätet bör du leta på Larson med ett s. Det finns andra saker i Matilda-serien också.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=lisa+larson+matilda