handdator

Visa fullständig version : Handlare eller samlare

Kecke
2005-12-15, 18:20
MÅSTE bara fråga.
Är du säljare som så många andra? Eller samlar du för eget bruk? :confused:
:)

cjf
2005-12-15, 18:23
MÅSTE bara fråga.
Är du säljare som så många andra? Eller samlar du för eget bruk? :confused:

Raoul sälja? Helvetet lär frysa innan han gör sig av med annat än möjligen dubletter... :D

Kecke
2005-12-15, 18:26
Ojdå..... :eek:
Då lär det väl dröja. ;)
Hur är det med er andra då?

cjf
2005-12-15, 18:33
Ojdå..... :eek:
Då lär det väl dröja. ;)
Hur är det med er andra då?

Är själv lagd åt samlarhållet, men när en dröm om att byta bana i framtiden. Än så länge säljer jag bara chansköp som inte gick hem... :rolleyes:

Kecke
2005-12-15, 18:46
Ja, det kan ju bli fel ibland. ;)
Vilken dröm......en antikaffär......hmmm......skulle kanske börja köpa lotter eller spela på hästar eller hundar. Ett litet startkapital skulle inte skada. :)

Peter S
2005-12-15, 20:44
Jag tror jag förstår... Mina saker ligger inpackat i papper i flyttkartonger, så det är lite knivigare att dra fram när andan faller på. Det hade kanske varit annorlunda om man bodde i hus och hade en källarvåning att inreda med lämpliga lagerhyllor...

Jag skiljer STENHÅRT på privat samlande och butik. Redan vid inköpet bestämmer jag var det ska hamna och sedan blir det där (till 99,9%). Det skulle vara alltför svårt att hålla flytande gränser. Att missa en chans i en annan affär för att man är tveksam kan väl vara svårt nog, men att sälja något i egen butik och sedan komma på att man hade velat ha den själv är ett öde värre än döden, för då har man t.o.m. haft den. Har gjort det en (1) gång, men som tur var gick det att köpa en ny inom ett par år. Dessa två exemplar är dessutom de enda jag någonsin sett. Gissa om jag är försiktig efter det!

Kecke
2005-12-15, 21:26
Peter.
Ser först nu att du har butik, dessutom här i Stockholm. Du verkar ju ha massor av utrymme. ;)
Dags för mej att göra ett besök i butiken.
Gefle-porslin är vad sonhustrun alltid vill ha.
Vi ses

cjf
2005-12-15, 22:20
Tråden om servisglas från Gullaskruf (som finns här (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=676&page=1&pp=10)) gled över i en diskussion om huruvida användarna är handlare eller samlare, och den har flyttats hit.

Peter S
2005-12-15, 22:57
Välkommen! Du får troligen träffa någon av de andra där, eftersom jag har ett "riktigt" jobb också. Men de brukar inte bitas... Vi har en hel del Gefle, även om vissa saker är lite mer svårfångade.

Kecke
2005-12-15, 23:31
"Riktigt jobb" är det man vill göra. Det andra är "brödfödan".
Har man tur så är båda sakerna lika givande. :)

Jung_Kee
2005-12-17, 21:29
Renodlad samlare, eller "hamster" då jag inte har något riktigt systematiskt samlande längre, att sälja en pryl bara för att upptäcka att jag egentligen ville ha kvar den är ju bara för hemskt!

Jag har en tendens till att fästa mig vid prylar då de efter ett tag blir minnen från ett möte, en händelse, snarare än objekt för min del ("Ah, den köpte jag ju av henne på den mässan det året då jag gjorde det" osv) plus att jag ganska sällan köper saker som jag inte tycker om i sig. PLUS att jag är tokig i att samla på mig referensmaterial! Man kan aldrig få nog av saker att jämföra med, oavsett kvalitet! ("Den här saken är ju rätt dålig egentligen, men den är bra att ha för att jämföra med den saken och visa hur mycket bättre den är" etc.)

Det enda sättet som jag gör mig av med saker på egentligen är genom att skänka bort dem, jag skänker gärna bort mina saker då en gåva är så glädjande både för givaren och för mottagaren om det är en bra gåva, som uppskattas.

Kecke
2005-12-17, 21:44
Hamster är precis vad jag är.
Tur att det är jul nu.
Sonen men familj ha varit här och "hamstrat". Han är glassamlare och hon porsslinssamlare.
Sonen fick välja till sin sambo och tvärsom. Oerhört lyckat med julklappar i år.
(Hoppas jag).
Nu får jag plats med mer..........

Ballonggreven
2005-12-18, 10:11
Samlare är jag inte. Under kortare perioder kan jag fokusera på ett visst område, ex glas från Björkshult, för att sedan sälja av allt (utom det vackraste) när jag är nöjd.

Egentligen är jag "jägare".
Det är jakten på prylar som är roligt. Att leta, snoka, fokusera och slutligen hitta fyndet. Fyndet kan både vara av eonomiskt värde eller kunskapsvärde.

Mycket som är vackert stannar dock i hemmet en kortare eller längre tid.

I slutändan är jag dock handlare eftersom allt "bröt" jag drar hem från loppisar och auktioner måste avyttras.

Kecke
2005-12-18, 10:37
Ballonggreven.
Har du affär någonstans så man kan komma in och titta lite?

Äjth
2005-12-18, 12:12
Kecke, klicka på logon i högermarginalen Precis en sån. Där har du affären Ballonggreven rumsterar i.
Jag är ingen samlare i den mening att jag har ett samlarområde, men för ganska länge sedan samlade jag valar, i den mån jag kunde finna dem. Då, innan green peace och andra organisationer fullt ut visade att de värnade om valarna, fanns det väldigt få att få tag i. Jag uppskattade dock att de var svårfunna och mina vänner letade åt mig oxå. Jag hade dem i trä, porslin, tvål, ben och glas, plast och på bilder. Efter ett par vänners resa till Canada, berikades jag med ett halssmycke i tenn föreställande en kaskelot, sedemera kopierade jag denna i guld på en resa till Turkiet. Det satte punkt för samlandet. I övrigt samlar jag alltså inte. I likhet med Ballonggreven är jag en jägare och tillsammans med min sambo drar vi i likhet med Jung Kee på oss s.k referensmaterial. Annorlunda, roliga, förbryllande ting som vi sedan ägnar oss åt att leta kunskap kring, om det finns ngn att få. En del förblir ju okända och dem gör vi oss inte av med. Rätt som det är bryts frågetecknet av och det är en riktig kick.
LS bland annat öppnade mina ögon för flaskor så det har blivit några stycken där, men mest för att de är härliga bruksartiklar och betrakta och givetvis för att de är i Glas som vi numera finner stor glädje i. En allt större del behåller vi för egen del numera.
Är oxå handlare på amatör-basis.

Kecke
2005-12-18, 12:57
Tack Äjth.
Nu fick jag också förklaring till din mysiga mailadress.

LasseC
2005-12-18, 13:04
Jag är nog till 100% samlare. Min hustru säger att det ligger i generna för jag har en mor som har samlat på sig en hel del prylar från allmoge till modernt glas. Jag har insett att jag på sätt och vis måste begränsa mitt samlande då utrymmet börjar bli för litet. När det gäller mina mineraler så gör jag av mig med dubletter, bl.a. genom ett minerallotteri på min mineralmässa. Men det flyter samtidigt in en del mineral men jag har försökt att säga till mig själv att det snart måste vara slut med det men men..
En relativt ny samlargren är gamla handblåsta flaskor, men det är nog ett utslag av glasintresset man får när man växt upp i glasriket. Men flasksamlandet är i stort sett inte mer än något år gammalt. Det jag tycker har varit roligt att samla på inom glas är de gamla saltkaren. Tar liten plats och är i regel inte så dyra. Tyvärr kan man ju i regel inte hänföra dem till något glasbruk då samma modell tillverkades av flera bruk.
Så har jag ju samlingar på elefanter, frimärken, gamla radioapparater och radiorör. Det är samlingarna av gamla telefoner och teleböcker som jag har gjort mig av med en hel del. men det är genom Sveriges telehistoriska samlarförening som har anbudsauktioner. Annars försöker jag nog byta bort dubletter för att få saker som man saknar. Men nog händer det att jag ger bort en del prylar också, som inte platsar in i mitt samlande.

Tänkvärt ord

Håll Dig! Samlarlusten kanske går över.

A.F
2005-12-18, 15:33
Jag är till 99% samlare, säljer bara sådant jag tröttnat på eller vuxit ifrån
under tiden som samlare.

Kecke
2005-12-19, 19:11
Tack till er som delat med er av era intressen.
Väldigt spännande.

kentar
2005-12-23, 02:37
Läste den här tråden först i natt så en sak kan jag säga dig Peter sammlar man olika saker och bor i hus .Då tycker jag synd om dom närmast sörjande som ska ta hand om det som finns . Jag har dubbelgarage går inte att få in bilen , gräsklipparn och motorcykeln ok källaren är det så trångt att man bara kan vända sig överevåningen ganska ok .Köpte ett lastbilsskåp på 20 kubikmeter ungefär inte mycket plats över där heller .En 20 kvadrat altan ja finns plats att kunna sitta där en men när det tar slut på den platsen vem vet . Usch det är en svår sjukdom som drabbar dom anhöriga mest men klart en bra pensionsförsäkring också .Starta ett behandlingshem för auktionsberoende vore bra . Förr gick jag på minst två auktioner i veckan numer kanske 2 till 3 i månaden tack o lov . Det är ju så att jag skulle vilja rensa bort mycket ha ett fåtal prylar som man ser som inte döljs av mängden .

Peter S
2005-12-23, 08:58
Jo du! Jag vet precis. Mina föräldrar samlar också i sitt hus. Men det är inte ens fina saker utan bara sånt som är "bra att ha"... Gamla diskbänkar, spik och skruv, cyklar som man bara behöver renovera upp, gamla kläder osv... Och efter Morfar rensade vi ut ett källarförråd som var fyllt till sista millimetern med gamla kuvert och gummisnoddar, tidningar och reklambilder. med mera. Efteråt kommer jag ihåg att mamma frågade om vi ville ha mer florsocker för hon hade fått hem fem kartonger och då var jag tvungen att påminna henne om att vi hade fått hem fem kartonger var!

Jag undrar om det ligger i generna?

LasseC
2005-12-23, 17:17
Om Du frågar min hustru så påstår hon att det ligger i generna.
Jag har aldrig förstått det :D

Jung_Kee
2005-12-23, 23:56
Kanske inte i generna, men i uppväxten! Förr i världen så togs det mesta till vara, både bland hög som låg, även om det säkert ackumulerades mera skrot i de knaprare hemmen, där mer eller mindre allt var "bra att ha". Jag är själv uppvuxen på en gård i en familj som med relativt låga inkomster och ja, själv så är jag en manisk "bra att ha"-samlare och det är först de senaste fem åren mina föräldrar och omgivande släktingar (gården ägs av tre syskon) har börjat ta sig i kragen och skickat formliga BERG av skrot till tippen! Bra för tippen och bra för mig, som får mera plats åt mitt eget skrot :D

A Antik
2005-12-28, 23:22
Fast jag tror nog att det där med generna kan stämma! För är man som jag, uppvuxen med att samla/jaga/hitta/leta fina gamla saker fortsätter man nog. Min mor samlar och jag hade enbart ett litet uppehåll mellan 15 - 23 år men sedan tog det fart... Säljer av med jämna mellanrum för att "få plats" och rensa ur. Sparar bara det bästa men vissa favoriter finns ju alltid. Blå Eld har funnits där sedan körkortsdagen då jag firade med det största Blå Eldfatet Ö-vik kunde uppbringa och har det fortfarande kvar. Men annars säljer jag av överflödet, har uppslitande skiljsmässor med mitt fina porslin bara för att ångra mig någon vecka senare när jag dyker på "fyndet" jag tidigare letat så efter... Maken klagar = dags att rensa lite men sedan fylls det på igen. T o m sönerna tycker numera det är "dödskul" att gå på loppis! "Springloppis" i Skåne är favoriten. Perfekt! Inhägnat, billigt, ingen rymmer och mamma fyndar. Maken samlar ihop allt och alla och suckar - ibland... ;)