handdator

Visa fullständig version : Fynda utomlands - erfarenheter?

cjf
2005-12-10, 21:35
Jag är ute och reser en hel del i tjänsten (främst storstäder i Europa), och tanken har flera gånger slagit mig att jag borde ge mig ut och titta lite i antikaffärer. Hur är era erfarenheter av prisbilden på svenska objekt (glas, keramik etc.) ute i Europa, finns det fyndchanser om man råkar hitta ett bra objekt? Kanske ni till och med har några guldgruvor som ni vill tipsa om? ;)

766
2005-12-11, 18:21
Köpte ett Öhström Ariel på Portobello för 75:-, fanns bland en trave "glastalrikar" (10) lika där Öhr.. var ett svart får. Såg att det var Orrefors, hade inte en aning om vem Edvin var vid det tillfället.
Lätt fånget lätt förgånget. Det häftigaste priset på ett sådant fat har varit 13500:- i Stockholm, i nuläget få man vara glad om man får 2500:-.

Peter S
2005-12-11, 21:50
Jag har nog aldrig burit hem något svenskt från utlandet, trots att jag kollat på många, många ställen. Det där med att "råka" hitta är så oerhört osannolikt. Antingen är det en chans på miljonen att föremålet är svenskt om man gräver i osorterade högar, eller också är de redan upphittade och sorterade som "swedish design" för överpriser. Min taktik har istället varit att hitta något trevligt lokalt som urinvånarna ser som trivialt, men som är mer ovanligt hemma (ex. engelska porterflaskor).

cjf
2005-12-12, 19:57
Tack för svar och tips, jag ska absolut ge mig ut när tillfälle ges! Vad 766 berättar om ger ju hopp, det största fyndet har man ju förhoppningsvis inte gjort än! :)

Brukar ni gå i antikaffärer, eller letar ni på loppisar (eller kanske både och)?

Peter S
2005-12-12, 21:23
Mest i affärer... Loppisar har en förmåga att starta kl 5 på söndagmorgonen. När jag är utomlands har jag oftast helt andra prioriteringar för lördagkvällen än att förbereda mig inför söndan. Det kan vara värt en hel del "pengar" det också. Räknat i antalet vändor var nog 766's fynd inte särskilt lönsamt. Eller?

Det som brukar vara intressant är välgörenhetsbutiker typ myrorna, eftersom det är fyndpris om man skulle hitta något. Lokalbefolkningen känner oftast inte igen ett utländskt fynd heller... Men dessa butiker finns inte på alla destinationer.

766
2005-12-13, 12:24
Förberedelserna var i mitt fall mycket enkla. Glömde bort morgondagen och fångade nuet. Dirty Dick fram till 11 00 och sedan rest. till 12 30.
Och 5 00 Caladonine väl upptrimman för nya tag. Enda problemet var att det var svårt att få tag i en taxi som ville köra dit. Till sist förbarmade sig en från mörkaste Afrika över denne blonde vikings färd mot nya djärva mål..