handdator

Visa fullständig version : Att söka på Internet

Peter S
2005-12-08, 22:40
För att få ut mesta möjliga av informationen på Internet krävs det att man har lite hum om hur man söker rätt på den. Det finns många olika metoder, och jag hoppas att vi alla kan tipsa varandra om hur man kan gå tillväga. Jag börjar med lite basics:

Google, Alla sökmotorers moder:
www.google.com som även finns med en svensk sida www.google.se
En fantastisk sökmotor som (faktiskt!) utvecklas hela tiden. Fram till för ca en vecka sedan fick man bara träff på ordagrant skrivna ord, men numera ger den även träff på vedertagna varianter (pluralformer mm). Skriv in din fras i rutan och tryck på sök... Och vips! så kommer det fram ett antal träffar. Försök att skriva det/de mest karaktäristiska ordet/n vid sökningen för att minska antalet träffar. Man kan välja att bara se "Svenska förekomster", dvs svenskspråkiga eller på svenska siter.

Observera att de flesta resultat även har en "cachad" version, som är den som har sparats i Google och gett utslag på sökningen (google letar alltså inte på nätet när du söker, utan i sin egen databas av inhämtade sidor. Fråga mig inte hur stor databasen är... Lika stor som alla servrar på Internet?) Cachen kan ge länkar till information som hunnit tas bort från nätet, så det är ibland en genväg till gammal kunskap.

Informationen på google kan ibland vara tillräckligt gammal för att vara inaktuell. Min erfarenhet är att den kan vara upp till en vecka gammal. När det gäller auktioner på nätet, t.ex. eBay och Tradera så bör man gå in på dessa sidor och göra egna sökningar för att få fram aktuella föremål.

Goggle har en fiffig sak på sin sida: Google verktygsfält! (leta på "Allt om google") Jag måste rekommendera detta för alla google-missbrukare. Det installeras som en extra list i Internet Explorer och så har man en permanent "sökruta" att skriva i utan att behöva surfa in på Googles hemsida varje gång. En annan fiffighet är att listen tar bort pop-up sidor.

Observera att Google "bara" har information om HTML-kodade sidor och PDF-filer, vilket betyder att det är information som är hårdkodade på Internet. Dessa sidor ser alltid likadan ut, oberoende av vem som besöker den...
En annan typ av information på nätet är de sidor som byggs upp dynamiskt, dvs informationen hämtas ur en databas och presenteras på sidan i tittögonblicket. Många auktionslistor presenteras på detta sätt och man kan alltså inte få träff på dessa i google. Särskilt gäller detta på de sidor där man ska ange kategorier och själv "leta i katalogen". Då gäller det att man känner till de databaser som kan vara aktuella.

Databaser
Ett exempel på dessa databaser är bl.a. den föremålsförteckning som Nationalmuseum har på sin hemsida www.nationalmuseum.se. Alla föremål finns med i registret (tyvärr är de flesta utan bild). Prova att söka fram något du vet finns på museet. Det kan vara intressant i "antik"-sammanhang att veta att Nationalmuseet är vårt ansvarsmuseum för konsthantverk. Det finns MASSOR av antika föremål i lager, arkiv oh förråd (säger en (jag, alltså) som fått komma dit och kolla med egna ögon. Och DET var häftigt!)

En annan aspekt, förutom myndighets- och offentlighetssverige som ska bli mer nätöppna framöver, är forskarvärlden som också har en massa saker på nätet. Litteratur sökes med fördel på www.libris.kb.se/websok som visar litteratur på de större biblioteken (utom de kommunala) runt om i Sverige. På www.kb.se finns även Regina med KB's eget innehav. I Regina kan man få träff på saker som inte finns i Libris. Stockholms stadsbibliotek har sin katalog på www.ssb.stockholm.se och säkert finns motsvarande för andra kommuner också.
Vill man köpa böckerna rekommenderas en sökning i antikvariatföreningens databas: www.svaf.se/sok.htm

Många arkiv, större och mindre, finns med på NAD, nationella arkivdatabasen http://www.nad.ra.se/ som hanteras av Riksarkivet. Där kan man ofta komma ganska långt i sitt letande efter dokument. MEN: man får bara veta vart man ska vända sig för att hitta mer information. Tyvärr är inte allt material digitaliserat, utan mycket finns bara på papper i arkiv... ;) Bl.a. kan man se att arkiven för Rörstrand Inc., Balo, Gense, Hackefors, Kosta Boda, Steninge Keramik från ca 1950-1986) finns i Landsarkivet i Göteborg...

Happy surfing!

Ballonggreven
2005-12-08, 23:37
Stort tack för mycket matnyttigt inlägg!

LasseC
2005-12-08, 23:58
Man kan väl även nämna Google Earth som jag tycker är fantastisk. Man måste ha en bredbansuppkoppling (ADSL) tror jag Men att flyga fram över jorden och titta på olika platser. Vissa delar är bättre än andra. Jag vet inte om det beror på om det finns intressanta anläggningar i trakten.
Det är ju satelitbilder som man somar in på. Jag tittade på bl.a. Kaknästornet och man kan se bilarna på parkeringen. Vi försökte utröna hur gamla bilderna var men det är lite svårt. Tittade på vårt hus och faktiskt kunde vi se vår gamla vita 745 på uppfarten.
Man måste ladda hem programmet och installera det, men det är ett gratisprogram. Finns visst ett betalprogram också, men jag vet inte hur mycket mer man får.
mvh

Peter S
2005-12-09, 00:42
Apropå Google Earth... Det sägs ibland att lek och spel är det enda som Internet är till för. En jättelik lekstuga, alltså. Google Earth är ett exempel på detta. Jag har inte hittat någon användbar nytta med det, även om man kan se alla gator och vägar (även de snirklingar som går inne i P-hus!) och restauranger (åtminstone i USA). Å andra sidan är det rätt fantastiskt hur mycket energi som är nerlagt på det! T.o.m. grusvägen på landet har fått sitt namn på kartan! Det är spel- och lekapplikationerna som driver tekniken framåt. Undrar när vi får någon verklig nytta av 3-mobilerna, t.ex...

Tack för berömmet ovan. Jag hade inte tänkt att detta skulle bli en länksamling till "bra sajter" i största allmänhet, utan mera en metodbeskrivning. Det är dock helt OK med länkar till portaler och större ingångar till hemligheterna på Internet. Kolla tex länkarna på www.antikborsen.se eller på www.bungalow.se ;)

LasseC
2005-12-09, 00:52
OK peter det klart vad skall man ha det Earth till men det kan vara roligt att titta på. Vi hade den nytta att vi tittade på ett gruvområde och faktiskt fick vi en rätt så bra bild av hur det såg ut. Som jag sa så är upplösningen olika på olika ställen i landet.
Annars måste jag hålla med "greven" att ditt inlägg är intressant.
Nu loggar jag ut för i natt. :D
mvh

LS
2005-12-09, 06:39
En sak man kanske får vara lite försiktig med är om man söker fakta på nätet, väldigt ofta finns inga källhänvisningar utan det står bara skrivet rakt upp och ned. Vem som helst kan skriva vad som helst om man inte behöver redovisa vad informationen kommer ifrån, detta är grunden till mycket desinformation. Men de lite tyngre sidorna såsom KB kan man naturligtvis lita på, vad jag syftar på är alla "privata" hemsidor vilka varierar väldigt mycket vad gäller tanken bakom dem.

766
2005-12-09, 06:47
Nu får ni verkligen visa framfötterna och söka. Pestfågel, inget som finns på nätet? Kom nu inte med någon uppstoppad fågel (fasan).

Peter S
2005-12-09, 07:38
Bra påpekande, LS. Man måste vara skeptiskt hållen till information på Internet. Framför allt måste man fråga sig varifrån den kommer. På de tunga sidorna är graden av noggrannhet mycket större, men även där finns faktiskt fel. Informationen på Libris är upplagd av enskilda bibliotekarier som registrerat sitt innehav. Ibland finns fler träffar vid sökning än det finns faktiska upplagor/utgåvor, beroende på att de är registrerade på olika sätt. På www.svenskt-porslin.net är informationen om porslinet inskickat tillsammans med bilderna av olika handlare och privatpersoner. Där kan sanningshalten variera oerhört mycket. Ibland är det fråga om ren okunskap, ibland en vilja att "höja statusen" på sina objekt som förskjuter sanningen åt olika håll. Sidägaren har inte själv kunskap att granska informationen och skriver ut det som insändaren anger. Värdet av en sida med fel på Internet är ju högst tvivelaktigt. Det är inte så att en sida med få fel är bättre än en sida med många fel, för risken är att det är fel på just den informationen jag söker, även om sidan generellt har ganska få fel.

Apropå pestfåglar: All information på Internet är dels utlagd med möda, dels är det förknippat med en kostnad för ägaren. Man måste hela tiden fråga sig VAD som finns på nätet och VARFÖR. Jag tvivlar inte en sekund på att pestfåglar kan vara riktigt väldokumenterade på olika ställen, men vem har intresse att lägga ut informationen på nätet? Ofta är böcker upphovsrättsskyddade, vilket minskar troligheten att de ska stå i fulltext på nätet. Jag har inte hittat en enda förekomst med "pestfågel" i Sverige, förutom att det använts som signatur i diverse diskussioner. Och Pestvogel som jag hittade är en holländsk benämning på sidensvansen som brukade invadera småbyar i Holland.

Raoul Karlsson
2005-12-09, 09:02
Ett program som hjälper Dig söka är Copernic Agent som finns som freeware. Den slänger ut din fråga till en massa sökmotorer och sammanställer resultatet. Copernic ligger som ett verktygsfält i IE, där man skriver sin fråga.

LasseC
2005-12-09, 09:41
Man får se upp med sidir som susning.nu De kan innehålla mycket korrekta uppgifter men också mycket fel då man kan gå in och skriva/rätta även om man inte är 100% säker Likadant med wikipedia. Däremot är de ju omfångsrika.
mvh

766
2005-12-09, 12:09
Det är vackert Peter, förmodar att någon skulle kunna dyka upp till försäljning men dom växer nog inte på träd så...

Peter S
2005-12-10, 14:05
Wiki-sidorna innehåller förvånansvärt mycket som är helt korrekt! Konstigt nog, skulle man kanske kunna säga med tanke på att det fins gott om människor som vill förstöra för andra. Jag läste en artikel där det stod att vissa mer kontroversiella wiki-sidor ändrade innehåll nästan dagligen. Religiösa spörsmål, 2:a världskriget mm...