handdator

Visa fullständig version : Kändisars böcker?

FBQ
2007-09-28, 12:38
I väntan på något annat kunde jag ju visa lite kul bokkuriosa för oss som samlar på gamla saker.
För oss handlar det ju om kändisar i alla fall :D

Peter S
2007-09-28, 13:56
Apselut superkändisar, men anser du att provinensen för denna bok är författaren, som skrivit och dedikerat, eller gåvomottagaren, i vars bibliotek den stått? Eller ska man ange den som är "mest kändis"?

Ulferic
2007-09-28, 13:59
Mörk var bilden i alla fall. Ser ut att stå Sigurd Erixson. Ett antal av hans böcker tycker jag är ett måste i bokhyllan. Även om det nu inte står Sigurd Erixon.
Nu när jag titta på bilden ser det ut som ett A i början.

FBQ
2007-09-28, 14:09
Det är Sigurd Erixon - och han är kanske lite mer känd än Gustaf Upmark - fast det blir väl så att säga två flugor i en smäll.
Jag hade lite bråttom med kameran, så här kommer en bättre bild.

Ulferic
2007-09-28, 15:43
Vi göt väl en liten boktråd även om din bok hade kändisar innanför pärmarna.
Min näst äldsta bok tryckt 1615 hos Ingnatium Meurer. Titebladet som finns ett antal sidor in i boken finns även i handskrift på det första bladet i boken. Vaför kan man fråga sig. bokens titel: Harmonia Evangelistarum. Första delen är sammanbunden med delarna två och tre. Återkommer med bild på titelbladen. Boken är nog ingenting man direkt längtar efter att läsa men det mesta var religiöst.

Peter S
2007-09-28, 16:09
"En svära skön"? Trots att det finns i två versioner, skrivstil och tryckt fraktur så kan jag inte tolka det. Allt annat ter sig busenkelt...

Det är skönt att se att di iallafall har en viss självdistans (eller är det källkritik?): "uti hvilken är den underliga, otrötteliga och ljufvliga vår Herres och Frälsermans Jesu Christi hela lefvernes Historia, i en ganska rättelig ordning förd"

Men det är en spännande tanke på att skriva ihop evangelierna till en. I vissa detaljer skiljer de sig åt. Man undrar vilken som väger tyngst där det finns skiljaktigheter.

Du borde nog läsa den här, Ulferic och återkomma med en analys.

Gideon
2007-09-28, 16:12
Trevligt tema att spinna vidare på!
Författaren S. E. Vingedal är väl ingen direkt superkändis - men väl för oss keramikfrälsta som betraktar hans bok "Porslinmärken" som VÅR bibel.
Här en av några böcker, i min ägo, som han haft i sin hylla som referensmaterial, en del sidor fullklottrade.
Understykningar har tagits med i hans senare bok.
För min del är detta trevlig kuriosa, som det inte bläddras i allftför ofta, hellre då i en dublett. ;)

Ulferic
2007-09-28, 16:17
Alla har vi säkert Vingedal men inte med egenhändig namnteckning. Kul att se Gideon. Vill också påpeka att min bok håller sig inom ramarna för kändisskap. Axel Mörners namnteckning finns i den. Kan vara Axel Otto Mörner men inte alls säkert.

Ulferic
2007-09-28, 16:19
Överlåter detta till någon annan Peter. Kan tänka mig låta FBQ läsa och anlysera.

Peter S
2007-09-28, 16:20
[QUOTE=Peter S;39835]"En svära skön"? Trots att det finns i två versioner, skrivstil och tryckt fraktur så kan jag inte tolka det. Allt annat ter sig busenkelt...
[QUOTE]

Fler än jag har svårt att tolka... Inte står det "Een ganska skön"?
BUNTING, HEINRICH. Harmonia evangelistarum : thet är : een ganska skön och endrechtigh the fyra helga ewangelister tilsammansstämmelse.
http://www.antiqbook.nl/boox/rij/26295.shtml

FBQ
2007-09-28, 16:21
Harmonia Evangelium är väl den latinska översättningen av den Svenska, lite mer omständigt formulerade titeln: "Den Swåra skön och endrechtigh the fyra Euangeliers Tillsammastämmelse"
Avskiften av titeln som C. M. Lindqvist gjort verkar vara ganska mycket senare än boken, tycker det ser ut som första hälften av 1800-talet. Han har passat på att modernisera stavningen lite.
Jag undrar lite över varför det är så vanligt i med sådant i äldre böcker - skrivövningar?
Skall leta reda på några egna exempel - fast inte något så gammalt, jag har ju bara en bok som är äldre än sådär :-)

FBQ
2007-09-28, 16:30
Här kommer alla fall ett:

Ulferic
2007-09-28, 16:40
En rakt på sak skrift i en bok.

Ulferic
2007-09-28, 17:53
Fortsätter med lite böcker. Får väl anses ha kändisskap då de tillhört Vestgöta nations bibliothek. Upsala Läkareförenings förhandlingar. Årgångarna 1869-1877. En årgång är på rymmen men finns någonstans. Saknar dock de fyra första årgångarna. Varför jag vill ha dom är lite oklart men det vore kul att ha även de första. Innehåller en hel del artiklar av de mest skilda slag inom läkekonsten. Finns bl.a. en artikel om färgblindhet. Om den är eftersökt vet jag inte men särtrycket står högt i kurs. Visar ett exempel på vad de kan innehålla.

FBQ
2007-09-28, 18:58
Har själv bara några böcker från VeDala - fast det är inte så värst gamla eller unika. Jag såg på min tid till att inget släpptes iväg i onödan. Fast jag borde ha proponerat på ett beslut att avgående arkivarie förärades Atlantican, Gustaf Vasas bibel och lite medeltidshandskrifter i avtackning efter välförtjänt värv :-)

Kan väl visa Djurbergs Geografie då istället. Den har inte några äldre anteckningar - den ägare som skrivit sitt namn har gjort det först 1944.

FBQ
2007-09-28, 19:00
Just, jag tänkte på det här med död i boken. Alla fall på de kort jag har från hemtrakterna i Uppland var det vanligt att man satte ett kors ovanför huvudet på en person som var död på fotografiet för att visa det - det får väl komma exempel senare.
Någon som vet om det har varit vanligt även på andra håll?

Gideon
2007-09-28, 19:06
Det börjar ta sig - vad kändisar haft i sina bokhyllor!
Men jag vet inte om vi vågar läsa vidare på Holmgrens huvudlösa skildring...:rolleyes:
Kör hårt, för idag är vi magstarka och har sett det mesta per TV, tidningar och inte minst filmer. :o

Då vill jag stajla med en annan bok.
Tidigare ägarinna är inte obekant för keramiknördar - ursäkta att jag tar mitt favoritämne igen, men det är svårt att låta bli. Lika svårt som det är för herr Kallin att visa sina beundrandsvärda överfångspluntor!
Författarinan och den framstående konsthantverkskännarens Ann Marie Herlitz-Gezelius ex libris på en bok, som på outgrundlig väg, hamnat i min hylla.

Ulferic
2007-09-28, 20:19
Är alltid roligt att kunna härleda böcker till mer eller mindre kända ägare. Har några volymer med ex libris. Inte av så kända personer men ändå personer som tagit fram ett personligt xl. Har en bok där personen lyckats få in kända byggnader från städer där han bott plus namnet på sig själv.¨
Har två volymer av Thecla skriven av Jacob Heddrik Mörck. Del ett utgavs 1749 och del två 1752. Del tre som jag inte har utgavs 1758. Volymerna har tydligen sålts till förmån för pansarbåten 1912. Vilket böckernas ex libris visar.
Kul att med så många deltagare i böckerna värld.

Ulferic
2007-10-10, 19:58
Har nu fotat de flesta av mina äldre böcker. De flesta är inte kändisars böcker men tycker att vi använder denna tråden. Tror FBQ samtycker.
Mycket som skrevs och gavs ut var åt det religiösa hållet. Inte speciellt spännande läsning men det kan finnas andra värden än det läsvärda.
Bildens bok är intressant såtillvida att den innehåller samma träsnitt som i Gustaf ll Adolfs bibel 1618. Några av utgåvorna innehåller dessa träsnitt.