handdator

Visa fullständig version : Carlsbad L.S

Äjth
2005-12-04, 16:58
..stod det i botten på en flaska påminnande om engeslk porter. Människan i butiken hade prissatt den till 200 ballobass!!! Vad var detta????

766
2005-12-04, 17:17
Har haft en flaska från Karlsbad, grön.

Äjth
2005-12-04, 17:27
ok 766, kan du lämna ngn åsikt kring varför prissättningen var så hög? är den ovanlig eller var människan bara okunnig?

LS
2005-12-04, 17:47
Om du backar och tittar på mina foto av sådana här flaskor den 9/9 -05, ser den du såg ut som de två till vänster är nog priset inte alls farligt. Ser den ut som den högra kanske möjligen priset är en liten aning högt beroende på att just med den formen verkar flasktypen vara både lite senare gjord samt visar sig lite oftare.

Inte så långt ifrån dig såg jag för några år sedan i en antikaffär på landsbygden en sådan här flaska prissatt i 800 kronor. Den hamnade med raketfart tillbaks i fönstret den stod i, med det utgångspriset var det inte ens en idé att börja pruta.

766
2005-12-04, 18:29
Om man tycker 200:- är dyrt så får an nog hålla sig till knoppölsflaskor på loppis.

Äjth
2005-12-04, 18:54
Så länge inte ngn kan förklara VARFÖR den kostar som den gör. t.ex till skillnad från knoppisar, så kanske en novis som jag förstå detta bättre och sätta priset i relation till objektet. Jag frågar naturligtvis eftersom jag inte vet, men önskar få kunskap. Ditt svar 766 hjälper mig inte alls den vägen, du gör mig snarare förbannad.

766
2005-12-04, 19:56
Det är hälsosamt att bli lite förbannad. Man får gratulera!
Ja vad skall man säga?
För min del var det hälsosamt att se ditt glas med den fina balansen. För min del är detta med balans i glas blaha än om vissa påstår att det är något att ta hänsyn till.
Om du vill lära dig något så måste du göra misstag och det gör man inte om man håller sig till 20:- prylar.
Köper du däremot en knoppis för 3500:- så har du stor lärdom att hämta.
Om man inte förstår varför en Karlsberg kostar 200:- så är det ett hopplöst fall tycker jag och för den skull inte lönt att spilla krut på.

766
2005-12-04, 19:59
Carlsberg med C. Karlsbad med K.

LS
2005-12-04, 21:31
Så länge inte ngn kan förklara VARFÖR den kostar som den gör. t.ex till skillnad från knoppisar, så kanske en novis som jag förstå detta bättre och sätta priset i relation till objektet. Jag frågar naturligtvis eftersom jag inte vet, men önskar få kunskap. Ditt svar 766 hjälper mig inte alls den vägen, du gör mig snarare förbannad.

Säljaren har kanske ett motiv till sin prissättning, men angående den kan nog bara den personen säga varför priset är satt som det är.

Att jag håller med om att 200 kronor nog inte är så farligt grundas på att det är en tämligen vacker flaska, från förr-förra seklet, märkt med både glasbrukets signatur samt användarens namn. Det är ofta märkningen som gör priset på lite äldre flaskor, man slipper gissa både vem som tillverkat, och i detta fallet, vem som använt flaskan, den är alltså industrihistoriskt intressant för den som har det intresset. Dessa flaskor är också relativt ovanliga, tillgång och efterfrågan spelar en avgörande roll. Vet inte om jag rett ut saken åt dig, men jag har försökt så gott det går.

Se till att få en lugn och fin söndagskväll, Mvh LS.

Peter S
2005-12-05, 00:19
Min mamma sa alltid att om man inte hade något snällt att säga så skulle man inte säga något alls. Har det möjligen gått 766 spårlöst förbi? Även om man kan tycka att det är floskler så brukar även dessa innehålla ett korn av sanning. Sug på den en stund!
(Hälsosamt att bli förbannad? Har väl aldrig hört på maken!)

Äjth
2005-12-05, 06:23
Tack L.S, så klart du vet! det var ju dina initialer på flaskan ;)
Jo nu är jag med. Det är en sak ( för mig) att samla på t.ex flaskor för att de är vackra att se på både vad gäller form, glasmassa, patina, etiketter etc. Detta med det industrihistoria perspektivet bjuder in mig i en annan värld.
I´m getting the point, som man säger. Flaskor har egentligen inte intresserat mig innan jag träffade på några flasksamlare varav några stycken finns på detta forum idag. Det fungerade för mig ungefär såhär: Man ska köpa en ny bil och har bestämt sig för t.ex en merca, plötsligt vimlar hela stan av mercor!
Man ser det som intressar och engagerar.

Äjth
2006-10-15, 18:28
Carlsbad med C är det och nu är flaskan min. :D

766
2006-10-15, 18:43
Jag blir upprörd över att någon tycker 200:- för en charmerande flaska är dyrt.

Kan man få en bild av flaskan, om man ber styggt!?

Äjth
2006-10-15, 18:47
Det är den längst till vänster på L.S bild.
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=228&highlight=carlsbad
Inte just den! men en liknande.

766
2006-10-15, 19:23
Har en gång undersökt vilket som var äldst, Karlsbad eller med C. Har också glömmt, undrar om det inte var med K eller...?

Äjth
2006-10-15, 19:25
C verkar troligt vara äldst, av Carolus

PLYNG
2006-10-15, 21:26
Carlsberg med C. Karlsbad med K.

Carlsberg er et dansk öl-bryggeri.
Karlsbad er et kur-sted i Böhmen, Tjekkoslovakiet.

766
2006-10-15, 21:35
Plyng det var Carlsbad med C eller K vi undrade över vikket som var äldst.

PLYNG
2006-10-15, 21:52
Åh ja. - Carlsbad med C har iallefald været anvendt længe og anvendes også idag.

766
2006-10-16, 08:01
Jaha då var min flaska kanske felstavad eftersom den nog inte var äldre än år 1900, en dam från Tjecko... köpte den av mig, skulle ha en ros i den enkligt vad hon sa.