handdator

Visa fullständig version : Kopparpanna Ny el. Gammal?

Äjth
2007-09-15, 19:15
Numera är jag så himla misstänksam när jag finner ngt som förefaller vara gammalt. Det är väl Hektors mantra(äsch nytt mög) som driver mig till detta ;)
Om ngn känner igen den på direkten är det ju bra. Har en del funderingar dock:
Handtaget med "stödben" om det har en praktisk funktion? Svart och bösig, sot och flagor invändigt men inge sot på undersidan ? Alltså, inte för vedspis eller använd över öppen eld, vad återstår; upphängd på ett turiststånd i Marrakesh?
Rullad kant, handsmidda nitar MEN på insidan är nitarna misstänksamt runda.
Det ser ut som om ngn har försökt rengöra den undertill för ganska länge sen.
Help:eek:

Ulferic
2007-09-15, 19:48
Hade en likadan rn gång. Tyckte den såg gedigen men utrikisk ut. Visade den för en av de stora inom kopparskrået. Ingen kändis från TV eller auktionsvärlden men en riktig baddare på koppar. Han tittade på pannan och sen tittade han på mig och skakade på huvudet.

Äjth
2007-09-15, 21:03
Tack!!!! Ulferic, rakt och frankt, pang på rödbetan. Det gillar jag!!
Huvudskakningen var den definitiva utslaget :D

hose
2007-09-15, 21:52
Vi kan da sige mere. Alderen kan være fra 1 dag til 100 år. Men meget mere end 100år er den ikke. Den er fremstillet i gammel tradition. Du viser ikke billede udefra. Fortinningen er givetvis smittet af på ydersiden - er den fuldt fortinnet på ydersiden så er det området omkring Sortehavet. Bulgarerne (og vist nok området omkring det gamle jugoslavien) fortinner begge sider. Er fortinningen (udvendig pletvis så er vi i Nordafrika/tyrkiet området.
Den er lavet i gammel tradition - altså meget håndarbejde, men nitterne er ikke håndlavede (rullet) se http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=6405 billede 2.
Lignende kan stadig købes på markeder sydpå. Men altså den kan også være helt ny - lavet til eksport til norden da der var gode priser på gammelt kobber.

Äjth
2007-09-15, 23:20
Här kommer en bild på utsidan.

Hektor
2007-09-16, 20:36
Äjth du verkar vara på rätt väg, till sist kommer du att satsa på något som kostar en slant i stället för en massa "mög". Jag tror du kommit rätt lång i förhållande.

hose
2007-09-16, 23:33
Rester af sod har den på undersiden - svært at sige om de er påført fordi den skal se brugt ud - eller om det er fordi den er brugt.
Der er ikke rester af fortinning udvendig - det har de som regel.
Jeg kan ikke komme det nærmere end i mit første skriv.

Så sandsynligvis en håndlavet ting fra 60erne/70erne indført da der var priser på gammelt kobber, tin og messing.

HgF
2007-09-17, 00:50
Din panna är av turkisk börd. I anslutningen till den stora kopparvågen här i Sverige för så där 30-40 år sedan importerades mängder med kökskoppar från Turkiet som marknaden ännu har svårt att absorbera.
Pannan är trycksvarvad och nitarna helt moderna, fastän pannnan är primitivt sammanfogad. Den är sannolikt från 1900-talets mitt.

Om du finns i Stockholmstrakten kan du besöka ICA Matmäster på Folkungagatan där det finns en ganska stor samling turkkoppar som ett slags dekor i butiken. Där finns många av de modeller som nu förbryllar kopparintresserade svenskar, har för mig att varinater av din panna också finns i den samlingen.